Про книжку, не рівну самій собі
Так про кого й про що все ж таки збірка «Искусство украинских шестидесятников»?
Вихід у світ книжки про українське мистецтво — завжди подія. Адже, на жаль, його історію вивчено, та й просто описано далеко недостатньо, а багато публікацій радянського (і пострадянського) часу так чи інакше зберігають стійкі ідеологічні кліше минулої доби. А тому підготована молодими мистецтвознавцями О. Балашовою та Л. Герман збірка «Искусство украинских шестидесятников» (видавництво «Основи», 2015) очікувалася з великим інтересом, широко була розрекламована «Книжковим Арсеналом», де відбулася її презентація. Потрібно віддати належне — видання вийшло яскраве, в ньому багато кольорових ілюстрацій і світлин. Слід подякувати і Stedley Art Foundation і його засновниці Стелі Беньяміновій, яка профінансувала цю книгу і яка справедливо вважає: «вивчення минулого — це перший крок до майбутнього».
Але тут усе й починається. Адже, як відомо, книги існують для читання. А особливо такі, які, цитую, адресовані «мистецтвознавцям, історикам і широкому колу гуманітаріїв, причетних до сучасної української культури», а окрім того претендують на «абсолютно новий погляд» і відтворення «в усій суперечливій повноті» складної доби 1960-х. Потрібно сказати відразу: нічого подібного в ній не немає. Попереджаю і «немистецтвознавців»: у книзі багато фактичних помилок, дуже «дивних» формулювань і розпливчастих висловів, а тому посилатися на неї як на «антологію мистецтва 60-х» (як хотілося б укладачам) не варто. Але й це не головне. Доба 60-х — дійсно одна з найскладніших і найсуперечливіших у нашій історії. Час надій та ілюзій, який змусив багатьох повірити в «соціалізм з людським обличчям», починався з повернення репресованих сталінізмом і закінчувалася новими репресіями раннього «застою». Її автори — в більшості «діти війни», і її трагічний відблиск так чи інакше забарвлював їхні твори, навіть найяскравіші і «найоптимістичніші». Вони повертали в мистецтво викреслені в період 30-50-х поняття «Авторської індивідуальності», «образної неоднозначності», «метафори». У 60-х імена тих, хто незабаром стане «українським андерграундом», ще наявні на виставках і в пресі. А дискусії про «нове мистецтво» об’єднують і «правих», і «лівих»... У 60-х змінилося й саме офіційне мистецтво, поступово втрачаючи свою стилістичну монолітність, віддаючи окремі «території» різноманітнішій творчості. Але й про це ви нічого тут не прочитаєте. Як незрозумілою залишиться й сама тема збірки: хто ж вони — ці ж таки «митці-шістдесятники», де проходила межа між новим і старим, консервативним і прогресивним?
Втім цю збірку можна розглядати як певний симптом нашого часу — часу самореклами та гонитви за успіхом, на шляху до яких можна легко «переступити» через своїх колег, відкидаючи за непотрібністю засадничий принцип — починати роботу з аналізу її вивченості. А тому в книзі, де йдеться про «панорамі мистецтва 60-х» — кіно, музику, літературу, скульптуру, малярство, графіку, ви не зустрінете статей (і навіть згадок) багаторічних дослідників цієї теми — О. Петрової, Н. Велігоцької, А. Ревенко, Е. Димшиця, М. Рашковецького, Н. Голубця, Р. Яціва та інших, а також матеріалів про Василя Стуса, Данила Лідера, Валентина Задорожного, Івана Марчука, Ольгу Рапай, Юрія Луцкевича, Зою Лерман, Віктора Рижиха, Галину Неледву, Миколу Стороженка та багатьох інших майстрів доби. Звичайно, представлена в збірці творчість Валерія Ламаха та Григорія Гавриленка, Анатолія Суммара, Олександра Дубовика, Якима Левича, Флоріана Юр’єва, Павла Бедзіра та Єлизавети Кремницької, Вілена Барського, Алли Горської, Карла Звіринського, Ференца Семана, Олега Соколова — це чудові сторінки нашого мистецтва. Кожен з них — яскрава індивідуальність, у кожного — свій, дуже непростий творчий і життєвий шлях із довгими роками замовчування, звинуваченнями в «формалізмі» та іншому, розмова про них — дуже важлива та закономірна. Але що робити з рештою митців, письменників, поетів «доби 60-х»? Як представити її «складність і неоднозначність», вихоплюючи з неї лише окремі імена? У збірці надруковано декілька оглядово-аналітичних статей про скульптуру (Л. Лисенко), графіку (О. Лагутенко), кіно (Д. Бад’яр), літературу (В. Балдинюк), інтерв’ю з кінокритиком Л. Лемешевої, письменником В. Шевчуком, композиторами В. Годзяцьким, Л. Грабовським, художником-архітектором Ф. Юр’євим. Статті мистецтвознавців Т. Басанець, А. Титаренко, культуролога Б. Шуміловича слугують певними «опорами» в аналізі теми. Але відсутність якоїсь виразної концепції і позначеного «жанру» (аналітичні статті — поряд з публіцистикою, професійні тексти — з легким «популяризаторством») залишає читача в розгубленості. Чому це, а не інше? Чому, кажучи про шістдесяті цілий розділ присвячено творчості львівських митців покоління кінця 1920—1930-х років Романові та Маргиті Сельським? Через те, що вони вплинули на нове мистецтво «відлиги»? Але чому тоді навіть не згадані П. Бізюков, А. Петрицький, В. Єрмілов, які працювали в 60-і? Чому немає митців закарпатської школи — Ф. Манайла, І. Бокшая, А. Коцьки та інших, з творчістю яких пов’язане оновлення українського малярства? Читаючи збірку, створюється враження, що її укладачі, відкривши для себе вперше 2015-го року мистецтво 1960-х, вирішили скоріше поділитися своїм «відкриттям» із читачами, не заглиблюючись у тему і особливо не переймаючись. Ну, що ж, і таке є можливим. Відсутність елементарного професіоналізму вже давно заполонила нашу культуру. Ми вже звиклися з тезою: у наш важкий час краще так, аніж ніяк. І справді, мабуть, краще...
Випуск газети №:
№86, (2015)Рубрика
Українці - читайте!