Мастило для тепловозів... і для влади
Без нього контракт на закупівлю локомотивів «не поїхав би» - припускає експерт
У минулу п'ятницю українська влада нарешті відреагували на закиди залізничних профспілок в тому, що рухомий склад в країні настільки застарів, що становить небезпеку і для персоналу залізниць, і для пасажирів. У ряді випадків машиністи, зокрема Кривого Рогу, проводили так звані італійські страйки і, посилаючись на інструкції з безпеки руху, відмовлялися від поїздок на несправних, на їхню думку, локомотивах.
Тепер у влади з'явився, начебто, аргумент, що змушує замовкнути профспілкових активістів: мовляв, потерпіть трохи і зможете пересісти на новітні американські тепловози, з якими в дорозі не буде жодних проблем.
ПАТ "Укрзалізниця" і компанія GE (Дженерал електрик) Transportation уклали рамкову 15-річну угоду вартістю близько $1 мільярда про партнерство в оновленні та модернізації рухомого тягового складу. "Його перший етап передбачає постачання в кінці 2018 року і в першому кварталі 2019 роки 30 вантажних дизельних локомотивів GEТЕ33а c рівнем локалізації 10%", - вказується в прес-релізі "Укрзалізниці".
Виробництво локомотивів має стартувати на початку 2018 року в США, а постачання перших 30 тепловозів заплановано на осінь. Це передбачає договір купівлі-продажу між GE і Укрексімбанком, гарантований американською банківською групою Citi. Операція оцінюється в $140 мільйонів, включаючи ПДВ. Коли американські тепловози надійдуть в Україну, держбанк передасть їх "Укрзалізниці" в фінансовий лізинг.
Рамкова угода передбачає, що з часом рівень локалізації буде доведений до 40%, а постачання локомотивів GE серії Evolution до 2034 року досягне 225 штук. В рамках реалізації угоди в Україні повинна бути також створена база для довгострокового технічного обслуговування тепловозів GE, де будуть модернізовані 75 локомотивів з нинішнього парку "Укрзалізниці".
"Це дуже важливий день дня нас, для розвитку бізнесу і транспортної інфраструктури", - підкреслив Президент України Петро Порошенко, модеруючи процедуру підписання документів. Він зазначив, що недофінансування "Укрзалізниці" протягом багатьох років стало фактором, який гальмує розвиток української економіки. Фінансування проекту передбачає, повідомив Президент, активне залучення на першому етапі українських банківських структур, на другому - наших партнерів зі Сполучених Штатів Америки.
"Дуже швидко було підготовлено контракт на суму $1 мільярд, - відзначив гарант Конституції України успіх сторін, які домвилися, - Упевнений, що це тільки перший крок. Репутація GE дуже висока: вона (компанія) приходить до тих країн, де бачить перспективи розвитку. Контракт - це визнання того, що зроблено, і довіра до того, що ми хочемо зробити ".
"Угода, підписана сьогодні, розширює нашу глобальну базу клієнтів і є новим етапом стратегічного партнерства з "Укрзалізницею", - зазначив президент і головний виконавчий директор GE Transportation Рафаель Сантана. «Наша співпраця може служити каталізатором залучення міжнародних інвестицій та прискорення економічного зростання України», - спрогнозував він.
За оцінками "Укрзалізниці", використання американських тепловозів дозволить скоротити витрату дизельного палива і мастильних матеріалів відповідно на 20% і 70%, а також збільшити міжремонтні періоди рухомого складу. Крім того, будуть знижені на 40% в порівнянні з використовуваними в даний час тепловозами 2ТЕ10 та 2ТЕ116 шкідливі викиди.
Природно, Президент Порошенко вважає мільярдну угоду своїм успіхом і навіть перемогою. "Історія почалася з мого візиту в США в червні 2017 року. Ми домовилися з президентом США Дональдом Трампом про співпрацю в декількох сферах: оборони, енергетики, машинобудування, транспортному будівництві. Я запросив компанію General Electric увійти в Інвестиційну раду, і ми домовилися про співпрацю між залізницею і General Electric, - сказав він і чомусь послався на одну відому і одну дещо сумнівну обставину: - Репутація General Electric - дуже висока (у чому, дійсно, сумніватися не доводиться - Авт.). Компанія прихоить у ті країни, де толерантність до корупції нульова". Ось це вже явний перебір, особливо відносно нашої країни.
Денис Бігус, автор і ведучий каналу «Наші гроші», наприклад, вважає що корупція в Україні, як і в Росії, «не викликає справжнього обурення, і що толерантність до корупції, що в Україні, що в Росії, насправді, дуже висока». Це висловлювання можна було б віднести до суб'єктивних. Але в країні існують і об'єктивні приклади, якими фігурують офіційні антикорупційні органи.
Досить сказати, що в той же день, коли в Києві підписувалися згадані документи, Національне агентство з попередження корупції внесло припис і. о. голови правління ПАТ "Укрзалізниця" Євгену Кравцову. У ньому наголошується, що в УЗ в рамках перевірки були виявлені порушення вимог Закону України "Про запобігання корупції". Зокрема, в компанії так і не призначено особу, відповідальну за запобігання корупції. Ну, не призначили і що з того?
А ось що: ні для кого не є таємницею, що в історії з підписанням договору вартістю в мільярд доларів США, автором якої, мабуть, має право вважати себе Президент Порошенко, відсутній такий обов'язковий згідно з українським законодавством елемент, як відкритий конкурс. У ньому ж могли б взяти участь й інші, не менш відомі виробники тепловозів, зокрема, європейські. А якщо без конкурсу, то що це, якщо не корупція, причому найвищого і за вартістю, і за виконавцями штибу? І як інакше можна це назвати? Тим більше, що в ЗМІ вже з'явилися дані, що Індія купувала у GE кожен тепловоз на два мільйони доларів дешевше, ніж Україна.
При цьому екс-заступник міністра інфраструктури Олександр Кава взагалі впевнений, що Україні не має сенсу купувати локомотиви за кордоном, оскільки в країні є сотні тепловозів, які очікують ремонту. Колишній заступник міністра інфраструктури, керівник напряму «Інфраструктура» в Українському інституті майбутнього Володимир Шульмейстер, дещо іншої думки.
Відповідаючи на питання «Дня», він підкреслив, що електровози і тепловози країні однозначно потрібні, хоча про інвестиції зараз мова не йде. «Ми повинні враховувати свої інтереси, а не американців, - сказав експерт і додав: - Гроші українських компаній потрібно направляти на розвиток вітчизняної економіки».
«Якщо Дженерал електрик або хто б там не був хоче щось нам постачати, то нехай відкриває для цього тут завод і робить максимальну локалізацію продукції, - наполягає Шульмейстер і додає: - Зараз Інститут майбутнього, який я представляю, робить розрахунки на цю тему. Сподіваюся, до середи ми їх опублікуємо з усіма цифрами. А поки я не знаю, чому ми купуємо локомотиви у того ж виробника дорожче, ніж інші країни. В це треба вникати».
Він зазначає, що в цьому, «безсумнівно», може бути якась корупційна складова. «Корупція, на жаль, є мастилом поточної влади. І в принципі також більшості наших політиків. Так що без змащення вона б (угода про тепловози) не поїхала». За таку перемогу, як називають операцію щодо тепловозів у деяких ЗМІ, на думку Шульмейстера, «винні мають сідати в тюрму».
Author
Віталій КняжанськийРубрика
Економіка