Перейти до основного вмісту

«Радикальні зміни не відбулися, але якісні покращення очевидні»

Проєкт підтримки дитячого читання «BaraBooka. Простір української дитячої книги» назвав найкращі українські дитячі, підліткові та родинні видання 2019 року
20 грудня, 10:18
ФОТО НАДАНО «БАРАБУКОЮ»

Це може бути хорошою традицією, а ще краще — корисною звичкою: наприкінці року переглядати спочатку розлогі списки «БараБуки», потім короткі, а згодом — і переможців. Батьки, вчителі, бібліотекарі й читачі можуть із цих списків дізнатися про книжки, на які варто звернути увагу і чому саме на них. Номінацій багато, і вони враховують не лише тексти, а й ілюстрації та загальну якість книжок. Тут можна обрати щось як для родинного читання, так і видання, з якими варто працювати на заняттях у школах та дитячих садочках. А перед святами взагалі можна вирушити до книгарень, прихопивши списки «БараБуки», і купити дітям справді хороші книжки в подарунок.

«РУХ В УКРАЇНСЬКІЙ ДИТЯЧІЙ ЛІТЕРАТУРІ ДУЖЕ ЖВАВИЙ»

Втім, суспільна роль «ТОПу БараБуки-2019» значно ширша, аніж просто бути порадником. Проєкт підтримки дитячого читання «BaraBooka. Простір української дитячої книги» уже шостий рік поспіль називає найкращі українські дитячі, підліткові та родинні видання. Це достатній період часу, щоб прослідкувати певні тенденції і зробити висновки. Найперше — наскільки змінилася українська дитяча література за ці роки. Які ніші ще не заповнені, яких тем досі не вистачає, а що — переживає бурхливий розвиток. А відтак — окреслити напрямки руху для авторів, художників-ілюстраторів та видавців. Прикметно, що шість років тому «БараБука» вперше відзначала українські книжки для дітей та підлітків. Тоді переможців було шестеро. Цього року серед переможців  — 20     книжок та одна книжкова серія.

Важливо, що цей рейтинг присвячено саме книжкам для дітей та юнацтва, а також для родинного читання, і винятково українських авторів. Над ним працюють експерти саме з дитячої літератури, тож це справді фаховий і компетентний зріз сучасної української літератури для цієї аудиторії. Крім того, «БараБука» зміцнює спільноту людей, які тією чи іншою мірою долучені до творення сучасної дитячої літератури в Україні.

«Порівнюючи щорічні списки «ТОПу Барабуки», ми можемо з певністю сказати, що головну мету, яку ставив перед собою проєкт, ми успішно реалізуємо. Рух в українській дитячій літературі дуже жвавий. Крім якісного й кількісного росту видань, синхронізації дій видавців, громадських та державних ініціатив, ще є багато викликів: продовження реформи шкільної літературної освіти, підвищення рівня та якості читання, академічне осмислення процесів у дитячих та підліткових неперекладних творах... Ми напоготові», — говорить керівниця проєкту Тетяна СТУС.

Минулого року, наприклад, відчувався брак сучасної української поезії для дітей. Цього року відбувся сплеск поетичних новинок від українських авторів. Також «ТОП БараБуки» має номінацію «Соціальна книга року», яку, втім, не щорічно включають до нагородження, адже не завжди є книжки, які під неї підпадають. Цього року вони були. Прикметно, що серед книжок на важливі теми — дедалі більше книжок-картинок та ілюстрованих книжок для дошкільнят та молодших школярів. Свій розквіт переживає й пізнавальна література для дітей та підлітків. На полицях книгарень уже можна знайти український нон-фікшн для дітей різного віку.

«Цього року розквітла дитяча пізнавальна література — на різні теми й на різний читацький вік. Беззаперечний доказ на користь такого твердження: аж три відзнаки «БараБуки» в цій категорії. Цікаво, чи скористаються цією «допомогою друга» вчителі, імплементувавши дитячий нон-фікшн у свої навчальні програми?» — коментує письменниця, викладачка літературного гуртка для дітей «Написатор» Галина ТКАЧУК.

«ЗАРАЗ У НАС УЖЕ ДОБРЕ РОЗВИНУЛАСЯ СОЦІАЛЬНА КНИЖКА»

А ось розважальних видань, кумедних книжок досі не вистачає, говорить головна редакторка «БараБуки» Анна ТРЕТЯК. «Цікаво спостерігати, як із року в рік змінюється літературний процес. Торік ми вказували на брак віршів для дітей — цього року маємо сплеск дитячих поетичних видань. Зараз у нас уже добре розвинулася соціальна книжка, яка проговорює з дітьми важливі світоглядні питання, чималим є вибір пізнавальної літератури для дітей та підлітків. А от гумору, видань для задоволення все ж бракує. Сподіваюся, наступного року ми побачимо хвилю «кумедних» книжок», — каже Анна Третяк.

Із позитивних тенденцій — почали з’являтися нові книжкові серії і розвиватися ті, що вже існують. Цього року нове видавництво «Крокус» започаткувало пізнавальну серію для молодших читачів «Цікава Україна». Це невеликі пізнавальні книжки, присвячені природі та культурі України. Ще одна популярна серія для дітей, які тільки-но починають самостійно читати, — «Читальня» від видавництва «Ранок».

«Радикальних змін у дитячому літпроцесі 2019 року не відбулося, але якісні покращення і певна тенденційність очевидні. Приємно вражає кількість поетичних та прозових книгозбірок, у яких ми знайомимося з чудовими різножанровими авторами та ілюстраторами. Цей формат має попит і розширює можливості книжки як інструменту впливу на розвиток дитини й родинного читання зокрема. Також продовжили своє поповнення серії дитячих видань: «Читальня», «Цікава Україна». Книжки-серії мають спонукати читачів не зупинятися на якій-небудь одній книжці, а надалі поповнювати «колекцію» читацького досвіду», — пояснює Марія АРТЕМЕНКО, провідниця бібліопростору «БараБука».

У «ТОП БараБуки» принципово не потрапляють книжки, авторками чи редакторками яких є учасниці проекту «БараБука». Це абсолютно виправдане рішення — так рейтингу не закинуть необ’єктивності чи потурання власним інтересам. З іншого боку, справді класні книжки позбавлені можливості здобути цілком заслужені відзнаки. Минулого року розпочала свою роботу літературна агенція «БараБука», яка допомагає авторам працювати над рукописами і комунікувати з видавцями. Тож книжок, до яких тією чи іншою мірою долучилися учасниці проекту «БараБука», побільшало в рази. Цього року таких видань — 33. Тож вирішили скликати незалежне журі, яке сформулювало б власні номінації і на свій розсуд відзначило б книжки із цього списку.

У традиційній номінації «Вибір читачів» цього року перемогла книжка для родинного читання від проекту «Не бий дитину». Це — «Спілкування з дитиною в малюнках» Наталки Біди, Антоніни Оксанич, Олександри Сидорченко.

«Щороку тенденції в дитячій літературі інші, часом вони перегукуються зі світовими, а часом свідчать про певні процеси всередині нашої країни. Цього року з приємністю відзначаю, що в категорії «Вибір читачів» перемогла книжка про те, як поважати свою дитину, як ліпше її розуміти. Книжку видала спільнота небайдужих батьків спільно з психологами. Те, що її підтримали читачі, означає, що ми готові знаходити місточки до своїх дітей. А це — запорука щасливого суспільства в майбутньому», — каже редакторка сайта «БараБука» Ольга КУПРІЯН.

Отже, переможцями стали:

•  Дебют року в прозі: Таня Поставна «Коли я була лисицею», художнє оформлення Марії Фої («Віват»);

•  Поетична книжка року: Катерина Міхаліцина «Дмухавка та інші пухнасті вірші», художнє оформлення Юлії Пилипчатіної («Видавництво Старого Лева» — ВСЛ);

•  Книжка-картинка року: Галина Малик (текст), Грася Олійко (художнє оформлення) «Піратський маршрут» (ВСЛ);

•  Перша книжка малюка: Світлана Дідух-Романенко (текст), Марина Кізілова (художнє оформлення) «Раз, два, спи... Перша сонна лічилка» («Моя книжкова полиця»);

•  Книжка року на вік 9+: Настя Мельниченко «Що знаходять в Хрулях», художнє оформлення Олени Мишанської («Теза»);

•  Підліткова книжка року: Валентина Захабура «Лепрекони» (ВСЛ);

•  Пізнавальна книжка року: Юля Смаль «Лесеві історії. Експериментуй і дізнавайся», художнє оформлення Наталії Олійник (ВСЛ);

•  Пізнавальна книжка року: Юлія Ярмоленко «Малечі про інтимні речі», художнє оформлення Мар’яни Гілевич («Талант»);

•  Пізнавальна книжка року: Леонід Ушкалов «Сковорода від А до Я», художнє оформлення Людмили та Володимира Стецьковичів (ВСЛ);

•  Родинна книжка року: Світлана Ройз «Я сьогодні йду в садок», художнє оформлення Інни Черняк («#книголав»);

•  Соціальна книжка року: Надія Степула «Петрик і фонтани», художнє оформлення Ольги Селищевої («Основи»);

•  Вибір читачів: Наталка Біда, Антоніна Оксанич, Олександра Сидорченко «Спілкування з дитиною в малюнках» (ГО «Батьківська спілка»).

Спецвідзнаки:

•  «За найкращу серію книжок для дітей»: серія «Цікава Україна» («Крокус»);

•  «За збірку авторських казок»: «Фонтан казок. Сучасні українські казки» («Фонтан казок»);

•  «Мультимедійне видання року»: Жак Жаб’є (текст), Наталія Кудляк (художнє оформлення) «Людина-восьминіжка» («Маміно»);

•  «За промоцію дитячого читання»: Олександра Коваль (Український інститут книги).

«BaraBooka. Простір української дитячої книги» — це проєкт із підтримки дитячого читання, перший український універсальний інформаційний ресурс про видання для дітей та підлітків. Ресурс розраховано на широке коло читачів: від батьків та дітей, які вже можуть самі вибирати книжки для читання, — до фахової спільноти науковців, педагогів, бібліотекарів.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати