В Україні відсутній облік лісів
Рахункова палата оприлюднила дані аудиту ефективності використання бюджетних коштівВ Україні не здійснюється облік лісів, моніторинг їх реального стану, не ведеться Державний лісовий кадастр та загалом не забезпечується належна державна політика в сфері лісового та мисливського господарства. Про це йдеться в аудиті ефективності використання бюджетних коштів, спрямованих на ведення лісового і мисливського господарства, охорону і захист лісів у лісовому фонді України.
Відповідальний за проведення аудиту — член Рахункової палати Віктор Богун.
Кабінет Міністрів України, Міністерство аграрної політики та продовольства України та Державне агентство лісового господарства України в період 2017—2018 років та І півріччя 2019 року не забезпечили належне формування й реалізацію державної політики в сфері лісового та мисливського господарства.
Аудитори дійшли висновку, що через відсутність ведення Державного лісового кадастру уповноважені органи не володіють достовірною інформацією щодо якісного та кількісного складу лісового фонду України. Останній державний облік лісів в Україні відбувся до 2011 року, і відтоді його не проводять. Не здійснювався протягом проаналізованих 2,5 років і моніторинг лісів.
Неналежним також є стан оформлення постійними лісокористувачами прав на земельні ділянки, що посилює ризики їх відчуження. Так, аудитори зазначили, що з 2011 року, за рішеннями судів постійні лісокористувачі були позбавлені майже 7 тис. га лісогосподарських земель.
Збитки від лісових пожеж у 2017—2018 роках в Україні становили понад 70 млн гривень. Рахункова палата зазначає, що організаційне та технічне забезпечення державної охорони лісів від пожеж недостатнє, в окремих областях відсутні лісові пожежні станції.
Шкода, завдана незаконними рубками деревини протягом 2,5 року, оцінена в 736,7 млн гривень. Обсяги становили 118,1 тис. куб. м при майже 15 тис. випадків. Разом з тим рівень відшкодування завданих збитків не перевищує 3%. Це може свідчити як про неефективність лісової охорони, так і про корупційні ризики.
Незадовільним є і стан захисту лісів від шкідників. Площа осередків шкідників і хвороб лісу збільшується щороку. За період 2014—2018 років загальна площа всихання збільшилася з 316 тис. га до 413 тис. га.
Пріоритетні напрями та стратегія розвитку в сфері лісових відносин не визначалися.
Предметом аудиту були дві бюджетні програми, за якими на 2017—2019 роки затверджено 1,12 млрд грн асигнувань.
Видатки за програмою «Керівництво та управління в сфері лісового господарства» (КПКВК 2805010) протягом 2017 — 2018 років та I половини 2019 року становили 272 млн гривень. Кошти фактично були спрямовані на утримання апарату Держлісагентства та його територіальних підрозділів.
За бюджетною програмою «Ведення лісового і мисливського господарства, охорона і захист лісів» (КПКВК 2805060) видатки становили 815 млн гривень.
Міністерство аграрної політики та продовольства України на той час було головним розпорядником бюджетних коштів і забезпечувало формування та реалізацію державної політики в сфері лісового та мисливського господарства. Рахункова палата встановила, що Міністерство не забезпечило належний внутрішній контроль, своєчасність і повноту прийняття управлінських рішень при використанні бюджетних коштів за вказаними вище бюджетними програмами.
Як наслідок, майже 300 млн грн спрямовані на утримання бюджетних установ, а не на цілі, які були передбачені порядками використання таких бюджетних коштів.
Крім того, внаслідок неефективного управління коштами Мінагрополітики, Держлісагентство та розпорядники коштів нижчого рівня за обома бюджетними програмами повернули 26,8 млн грн до держбюджету, як не використані.
Попередній захід зовнішнього фінансового контролю в сфері лісового господарства Рахункова палата провела 2016 року. Окремі рекомендації, як повідомляє пресслужба палати, залишились невиконаними, зокрема ті, що спрямовані на запобігання незаконним рубкам деревини в лісах, її тіньовому обігу, неефективному використанню коштів.