Олег Сенцов: вірю в людей, які не побоялись

Олег Сенцов народився 13 липня 1976 року у місті Сімферополь, Крим, Україна. Прем'єра його першого фільму «Гамер» відбулася на Міжнародному кінофести-валі в Роттердамі в 2012 році. Наступний проект «Носоріг» був нагороджений за Найкращий проект і Найкращий пітчинг на 9-му пітчингу Міжнародного кінофестивалю в Софії в 2012 році. Виробництво було заплановано на 2014 рік. З листопада 2013 року, відтоді як почався Євромайдан, Сенцов став активним учасником руху «Автомайдан». У 2014 році під час початку анексії Криму Сенцов був заарештований російськими силовими структурами, звинувачений у пла-нуванні терактів і доставлений до Москви. Незважаючи на повну відсутність доказів, він був незаконно засуджений до 20 років позбавлення волі, що спричинило глобальну кампанію за його звільнення. У 2018 році Сенцов отримав Премію Сахарова за свободу думки, що вручається Європарламентом, перш ніж був остаточно звільнений 7 вересня 2019 року в рамках угоди про обмін ув'язненими між Росією та Україною.
- Олеже, чим для вас є кіно? Це життєва місія чи гра?
- Кіно для мене – це найкраще заняття на землі. Я хотів ним займатися і я ним займаюся. Хоча не завжди було так. Я любив кіно, читав книжки про кіно, читав багато. За радянських часів, коли нічого цікавого, мені здава-лось, не відбувалось у вітчизняному кіно, став дивитися кіно зарубіжне. Років у 27 почав дивитися серйозніше. Почали з’являтися деякі ідеї. І коли мені було тридцять, на свій день народження, коли святкував з друзями, я усвідомив, що хочу займатися саме кіно. Я ще не знав, як це буде, але знав, що це рішення вкрай серйозне. Готувався й поїхав вступати в Москву на Вищі курси сценаристів і режисерів – у них була платна освіта для інозем-ців. В Україні не було таких освітніх закладів, а п’ять років у звичайному кіноінституті я не готовий був витрачати… Гроші в мене були – я займався бізнесом. Але в Москві мене не взяли: – Ти такий розумний, сперечаєшся з будь-якого приводу, з тобою надто багато клопоту.
- А хто набирав курс того року?
- Хороші люди були – я вступав у майстерню Володимира Фокіна і Алли Сурикової. Алла підтримувала мене, але врешті відступила і я поїхав до-дому. Кудись іще поступати? У мене знайомих у сфері кіно не було. Тож я зайнявся самоосвітою, багато читав, дивився, намагався аналізувати. Писав сценарії, почав робити короткометражки – спочатку погану, потім другу погану. Зібрався знімати перший повний метр, спілкувався з такими ж як і я початківцями – це було якесь божевілля. Криза 2008 року дещо підкосила мій бізнес. Останні свої гроші вклав в кіно і за двадцять тисяч доларів зняв «Гамера». Кіно не було надто вдалим, ніхто не хотів його брати на фестивалі, але після того, як його подивились європейські відбірники і взяли в Роттердам, фільм «пішов» по фестивалях. Потім був «Носоріг», який ми тут в Одесі пітчингували. Так що мій шлях в кіно був важким.
- Яку якість у професії режисера вважаєте вкрай необхідною?
- Я завжди цитую когось із великих, коли своїх думок не маю (сміється). Мені дуже подобається вислів, що режисер – це людина з душею поета і волею сержанта. Треба придумати і потім потрібно це реалізувати. Аби придумати – треба мати креативність і талант. Щоби реалізувати – потріб-но мати волю і організаторські вміння.
- Є у вас свій особистий фірмовий метод роботи з акторами і не акто-рами? Їх потрібно любити?
- Любов – це не моє. У мене не так вже й багато досвіду – розумієте чому. Коли я знімав «Гамера», то отримав його – десять знімальних днів. Днів небагато, але досвід величезний. А потім я не знімав кіно, бо перебував у в’язниці. Там кіно в голові вирувало теж, але з реалізацією було важко (сміється). Метод роботи полягає в тому, що я просто проводжу багато ка-стингів як професійних так і непрофесійних акторів. Шукаю людей, які максимально підходить на роль – внутрішньо і зовнішньо. В 2013 році під час роботи над «Носорогом» я робив кастинги в Криму майже рік, але потім проект став на паузу, бо був Майдан і моє ув’язнення. А після звіль-нення починав знову все з нуля і знову проводив кастинги. Зацікавлені люди приходили ще і ще, і деякі докоряли за те, що потрібно стільки пробуватись. Останній кастинг я вже робив тоді, коли було лише два кандидати і вони виконували призначені їм завдання, а інші претенденти на це дивилися – і це та конкуренція, якої ніхто не робить. А коли я зібрав нарешті акторський ансамбль, я сказав, що побачимось на зйомках і більш з акторами не спілкувався.
- Нещодавно ви зробили голосну заяву щодо вашого наступного проекту і його несприйняття експертами Держкіно. Я так розумію, що є чимало людей, вкрай не задоволених ситуацією, яка склалась в Держкіно, але принципову заяву зробили лише ви.
- По-перше, я вже нічого не боюсь. Перестав боятися на Майдані, коли в нас стріляли. Коли мене катували феесбешники, мені було вже не так і страш-но. І навіть в Росії теж було не страшно помирати. Кого тепер мені боятися – людей, котрі прийшли на відповідальні посади тимчасово? Нікуди не щезне без них українська культура. Проблема ж не в тому, що «фільму Сенцова» не дали фінансування, а в тому що зараз медіа-групи одноосібно керують усім нашим кіно. І вони просто ділять гроші між своїми, а люди, які не входять в коло їх інтересів, залишаються за бортом, в тому числі й я. Я не знаю і знати не хочу з ким і скільки треба випити і «поручкатись». Я взагалі не знаю всіх цих людей. Я хочу лише, аби все було прозоро. Прий-шов, подав документи, експерти оцінили, конкурс люди побачили, і стало всім зрозуміло, що такий-то проект найкращий. А у нас навіть прізвищ нема у експертних висновках.
Системна проблема наразі в тому, що всі бояться говорити вголос, бо всі чомусь сумніваються в якості своїх проектів і не хочуть сваритися, висо-вуватися.
Всі кажуть на мене «герой», вішають на мене цей ярлик і очікують від мене геройства. Я не вірю в «героїв», я вірю в людей, які «не побоялись».
- Що, на вашу думку, вирізняє сьогоднішнє українське кіно серед інших?
- Зараз я став частиною індустрії. Але насправді я знаю дуже мало людей у своїй професії, але не тому, що я не хочу розширити це коло, я просто хочу робити своє кіно й це для мене головне. Й до свого й до чужого кіно я ставлюсь за гамбурзьким рахунком.
Для мене дуже важлива людина в кадрі, і я про неї розповідаю. І важливо, де дія відбувається. Перший фільм я зняв про хлопця, який грає в комп’ютерні ігри, зараз я зняв кіно про бандита, який кається. Третій про-ект про звичайну пересічну людину – у героя двоє дітей, є дружина і є ро-бота… Це проект, який «зарізало» Держкіно. Ще один проект, який я хочу знімати англійською мовою з американськими продюсерами – про хлопчи-ка, який з мамою приїжджає в американську провінцію й там з ними відбу-ваються різні події. Це сімейне кіно.
- Можете назвати когось із українських режисерів чи фільмів, які вас останнім часом схвилювали?
- Я дивлюсь українське кіно. Розкажу одну історію. В Ростові, коли йшли суди наді мною влітку 2015 року, в камеру поставили телевізор для хлоп-чика, який там теж перебував – із місцевих. В залежності від зміни, ми могли дивитись телевізор і після «відбою». Були такі зміни, які оцінювали такі вчинки більш ліберально, можна сказати, дивились на них крізь пальці. Десь у половині першої ночі хлопець ліг спати, а я пішов вимикати телевізор. Він взагалі показував всього чотири канали. І я випадково натиснув на іншу кнопку і потрапив на «ТНТ», який демонстрував фільм «Плем’я» Мирослава Слабошпицького. І мені стало цікаво. Я дивився до третьої ночі й це було неймовірно. У мене забирають двадцять років життя, а я дивлюсь українське кіно. Це неможливо збагнути, але я – дивлюсь українське кіно. В російській тюрмі. Мабуть, телевізійники ще до війни підписали контракти і вони працювали. Кращими із знятих за останні роки я вважаю «Донбас» Сергія Лозниці, «Атлантиду» Валентина Васяновича. У молодих зустрічаються цікаві короткометражки, хоча ігрове кіно у нас все рівно не дотягує до пристойного рівня. Потрохи розвивається, але… є куди рости.
- Чи вважаєте удачею фільм «Номери», знятий за вашим сценарієм з урахуванням ваших вказівок, які ви давали із тюрми?
- Цей проект болючий для мене, бо він не так вдався, як я хотів би. Я його не знімав. А режисура – це дух фільму. Я проконтролював текст, тому що я його написав, подивився декорації, взяв участь у кастингу акторів. Але ко-ли я побачив те, що зроблено, я зрозумів, що це – не моє кіно. Зрозуміло, що Ахтем Сеітаблаєв зробив кіно по-своєму, хоча намагався робити по-моєму. Це цікавий досвід, але він закінчився і я дуже вдячний Ахтему і всім акторам, що працювали над ним. Бо тоді для мене цей проект був дуже важливим, це була дуже велика підтримка – я якраз голодував. Це не кіно за яке соромно, але я знаю, що його можна було зробити краще. Якби я був на знімальному майданчику, можливо, я зробив би краще, а, можли-во, ні, але я ніс би за все повну відповідальність. Ось «Носоріг» – це той проект, де я все проконтролював, і це вже стовідсотково мій фільм і моя відповідальність.
- Що стримує вашу творчу свободу?
- Ніщо не може стримати мою творчу свободу і свободу взагалі. Кіно – це велика частина мого життя. Є ще література, особисте життя, громадська діяльність. Я повновладний капітан свого «життєвого корабля». Я і в бук-вальному сенсі капітан: у мене була мрія, і коли я отримав у 2012 році при-зи за «Гамера», то на ці гроші поплив на яхті вперше, потім повернувся, пішов на курси, навчився керувати і зараз ходжу з друзями під парусом. Це теж частина мого життя. Зараз хочу йти в Атлантику…
- Там, мабуть, зіштовхуються «великі енергії»?
- Не знаю… Я живу різним життям і роблю те, що хочу робити, ніщо мене не стримує. Я багато вже років прожив і навіть в’язниця – це просто досвід. Коли обертаюсь і дивлюсь на себе збоку – як у кіно, коли людина помирає – бачу, що багато ще не зробив з того, що міг би зробити.
- А є щось, про що жалкуєте, що хотіли втілити, але не вдалось?
- Так. Я хотів у 2014-му році поїхати на фронт, бути поруч з друзями, у мене був квиток на Донбас, але за два дні мене затримало ФСБ. Хоча в’язниця й не краще місце, аби «відкосити» від армії, але порівняно з друзями, які воювали на Донбасі, я був там у відносній безпеці. Й розуміння цього мені важко переносити… А ще знайомий у мене був у військовому формуванні під назвою «територіальна оборона». У нас ця надзвичайно важлива річ, на жаль, зовсім не розвинута. Мені цікаво було подивитися, як усе це працює. Пішов на один день на навчання і зрозумів, що можна зняти дуже класну комедію на цю тему. Типу «Котиків», про той «бардак», який у нас існує. Але я людина більш, можна сказати, аскетична і жорстка, й у мене це була б драма, мені б не вистачило почуття гумору для цього фільму.
- На якій стадії нині ваш фільм «Носоріг»?
- Його відправлено до конкурсу «Горизонти» Венеціанського кінофестивалю. Там відбудеться світова прем’єра. Ми довго робили так звану «май-стер-копію», хоча фільм зробили всього за рік. В липні минулого року підтвердили збільшене фінансування, а без нього ми би не змогли зробити фільм швидко: почали в липні 2020-го року і в липні 2021 року закінчили.
Ні, не втрачає. Та й у нас просто нема кіно про дев’яності. У нас немає кримінальної драми, яка показує світ дев’яностих. Ми не маємо орієнтува-тись на російські патерни – брати приклад з «Брата-2» чи якоїсь «Бригади». Адже там – суто російські меседжі. «Носоріг» вийшов більш глядацьким, ніж художнім. Так сталось, хоча я хотів робити його «авторським». Фільм дуже жорсткий, він матиме, мабуть, обмеження 18 ++. Я ще не розумію, як цей фільм буде сприйматись глядачами. Це чоловіче жорстке кіно, але є в ньому й цікаві жіночі образи. В ньому всього буде п’ятдесят персонажів, окрім основного героя. Плюс масовки триста людей. Вийшло дуже амбітно, але зараз мені важко сказати, як все це буде сприйматись.
Серпень 2021, Одеса
Author
Юлій ШвецьРубрика
Культура