Портам — реформи
Депутати ухвалили закон, який відкриває шлях до приватизації «морських воріт»![](/sites/default/files/main/openpublish_article/20111108/4202-5-1.jpg)
Через дев’ять років розмов народні обранці затвердили остаточний варіант Закону №0881 «Про морські порти». За новий порядок роботи морських воріт України проголосувало 226 депутатів. Тепер його відправили на підпис главі держави. Нагадаємо, що в Україні всього 18 торговельних морських портів, із яких найбільші — Іллічівський, Одеський, Маріупольський і Південний.
Документ визначає правові, організаційні, економічні та соціальні принципи створення і розвитку морських портів, здійснення портової діяльності. Зокрема, в ньому вказано повноваження органів виконавчої влади, що здійснюють державне регулювання та управління у сфері портової діяльності. Так, у разі його підписання Президентом України за державою залишиться контроль безпеки судноплавства. Основним органом державного регулювання у сфері портової діяльності стане адміністрація морських портів. А от приватний сектор в особі великих фінансово-промислових груп отримає довгоочікувані революційні норми про оренду, концесію та приватизацію морських портів. Дія закону не поширюється на пункти базування кораблів Військово-Морських сил України, морської охорони Держприкордонслужби, а також пункти базування військово-морських кораблів інших держав, якщо це передбачено міжнародними договорами України.
Для здійснення господарської діяльності, управління державним майном у порту, забезпечення безпеки судноплавства документом пропонується створити державну адміністрацію порту, яку очолюватиме начальник порту. Його призначатиме на посаду центральний орган виконавчої влади в галузі транспорту на умовах контракту. Законом забороняється вносити порт або морський термінал до Державного реєстру морських портів і морських терміналів до відведення відповідної акваторії держадміністрації порту і (або) до визначення морської адміністрації порту, на яку покладаються функції державного нагляду за безпекою судноплавства в акваторії порту і послуг на території порту або морського термінала.
Учасники ринку загалом позитивно оцінюють ухвалення закону про морські порти. «Це знакова подія для нас, оскільки нарешті портовою галуззю почали серйозно займатися. Реформування необхідне як державному сектору, так і приватному бізнесу, який сьогодні забезпечує близько 50% перевалки вантажів у країні», — говорить начальник державного підприємства «Одеський морський торговельний порт» (ОМТП) Юрій Васьков агентству «Інтерфакс-Україна». На його думку, правове поле, що існувало до ухвалення закону, створювало значні перешкоди для розвитку галузі. Тому її потенціал використовувався недостатньо ефективно.
Як зазначив інформагентству начальник держпідприємства «Морський торговельний порт «Південний» Олександр Лагоша, в галузі назріла необхідність реформ для підвищення конкурентоспроможності українських портів, щоб привернути додатковий вантажопотік, оскільки динаміка невтішна. Закон також допоможе вирішити проблему зносу існуючої портової інфраструктури. «Для реформування галузі потрібні капіталовкладення, які можуть забезпечити тільки великі виробники-експортери, що володіють вантажною базою. Ухвалення закону дасть новий поштовх для розвитку всього морегосподарського комплексу, відповідно — Україна зможе реалізувати свій транзитний потенціал», — вважає він.
Згоден з ним і економіст, перший віце-президент асоціації суднобудівників України «Укрсудпром» Віктор Лисицький. Як заявив він «Дню», ухвалення цього закону значно підвищить інтерес великих фінансово-промислових груп до портів, які сьогодні експортують свою продукцію за кордон. За його словами, найбільше морські «ворота» цікаві металургам, хімікам та великим агрохолдингам (що займаються вирощуванням зернових). Проте лише за допомогою модернізації підняти українські порти не вдасться, продовжує він. За його словами, обсяг перевалки товарів через порти останніми роками значно зменшився. Підтверджує це й офіційна статистика. За даними прес-служби Міністерства інфраструктури, наприклад, завантаженість зернових складів державних морських торговельних портів на 12 жовтня 2011 року становила 419,9 тисячі тонн, тобто близько 63,4% максимальних можливостей державних портів. Щоб повернути втрачені потоки, на думку Лисицького, необхідно на державному рівні змінити тарифну політику в портах, щоб вона була привабливою для великих транзитерів. Інакше, говорить він, товарні потоки йтимуть у румунські порти. Певні кроки в цьому напрямі починає робити Міністерство інфраструктури України, яке запропонувало запровадити знижки від 25 до 40% на перевалку транзитних вантажів у морських торговельних портах країни 2012 року. Також Мінінфраструктури ініціює введення 50% знижки на перевалку універсальних контейнерів в усіх портах.
Проте не всі позитивно відгукуються про закон, прийнятий депутатами. У разі набуття ним чинності термінали, що будуються, будуть поглинені морськими портами і припинять свою діяльність, говорить народний депутат Володимир Матвєєв. «Запропонована редакція визначення «морський термінал» не враховує, що вже на сьогодні морські термінали розташовані і діють не лише в морських портах, але й далеко за їх межами. У такій редакції законопроекту тільки саме розміщення об’єктів морського порту за межами морського порту, тобто за межами державного підприємства, позбавить нині діючі підприємства статусу морського термінала», — пояснив він під час обговорення документа в стінах парламенту. Ще одним недоліком закону депутат називає позбавлення власників морських терміналів можливості проводити днопоглиблювальні райони на відведених ділянках землі.
До речі, морські торговельні порти України за дев’ять місяців (січень-вересень 2011 року) збільшили вантажообіг на 4%. Зріс обсяг перевалки транзитних вантажів на 26,2% — до 30,142 мільйона тонн.