Перейти к основному содержанию
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Неначе дзвін, неначе флейта

09 июля, 00:00

Нам хотілося б, звичайно, щоб своє п'ятдесятиріччя він відзначав із нами - у місті, де вчився в консерваторії, де ще студентом-четвертокурсником став солістом столичної опери, де його майстерність зростала від партії до партії і досягла того рівня, коли стала потрібною не тільки нам, а й за кордоном. На жаль, у ці липневі дні видатний український співак Анатолій Кочерга не зміг приїхати до Києва з Відня, де останнім часом живе й працює: за підписаним раніше контрактом він мусить у день свого 50-річчя виступати далеко від міста, де починалося його мистецьке сходження. Про могутній, глибокий бас тоді ще молодого митця Анатолій Сулименко писав у журналі "Український театр": "Його голос буває ніжний, як флейта, і могутній, як дзвін на сполох, він гримить, підноситься, лине високо в небо, заповнює собою театр і вашу душу і довго ще звучить вам, коли ви йдете з театру додому". Відомий театральний критик відзначав не тільки вокальну, а й акторську майстерність співака, вміння створити на сцені яскравий людський характер.

Анатолій Кочерга працював з різними режисерами - Дмитром Смоличем, Дмитром Гнатюком, Володимиром Бегмою. Та найбільше ролей готував з Іриною Молостовою.

Ірина Олександрівна згадує:

- Толя щасливо уникнув того періоду входження в театр, який жартома визначають реплікою "Кушать подано!" Він одразу посів у колективі провідне місце. Молодий артист дивував здатністю мислити на сцені, підпорядковувати створюваному образу кожне слово, інтонацію, жест.

А ці образи були різними і часто навіть протилежними, як, скажімо, величний духовний пастир Сильвестр з "Ярослава Мудрого" - та розбещений і заздрісний Володимир Галицький з "Князя Ігоря", шляхетний Гремін з "Євгенія Онєгіна" - та пройдисвіт Базіліо із "Севільського цирульника". До речі, ось як сам співак розповідав про цього сценічного героя: "Коли я співав основну його арію, то хотів показати, що таке поговір... І фігурою, і голосом, і наростанням звуку, і виростанням усієї своєї постаті я хотів показати, що воно таке, у що виллється. Починав співати сидячи, дуже зібраний - в грудочку, я б сказав. А потім, у міру наростання арії, я підводився і руки в мене витягувались. На моїй одежі короткі рукави, і коли я витягував руки, то вони були напівоголені. Виходило, що я вже вилізаю зі свого вбрання - і щось таке неймовірне, страшне виростає з цього поговору..."

Його Досифей в опері Модеста Мусоргського "Хованщина" був, радше, статичним, аніж сповненим динаміки, але артист сповнював цього фанатика внутрішньою енергією такої сили, що вірилося: за цим проводирем люди ладні піти навіть у полум'я, згоріти заради своєї віри.

Дивовижний пластичний малюнок знайшов Анатолій Кочерга для Мефістофеля з "Фауста" Шарля Гуно. Високий на зріст, співак ніби ставав ще вищим, лінії тіла здобували несподівану різкість, що загадково поєднувалася з вкрадливою м'якістю сатанинських рухів.

Постаті своїх сценічних героїв співак виліплював графічно-чітко й водночас рельєфно. Недарма їх порівнювали з героями полотен художника Миколи Реріха чи скульптурами Павла Антокольського.

Ті з київських митців, хто мав можливість слухати Анатолія Івановича в останні роки за кордоном, відзначають, що він, сповна використавши співпрацю з найвидатнішими диригентами світу й педагогами, опанував тонкощі школи бельканто. Його творчість набула довершеності й блиску. Він бажаний гість на найкращих оперних сценах світу. Здійснює чудові записи, за які вже дістав різні міжнародні відзнаки.

У травні минулого року Анатолій Кочерга взяв участь у черговому концерті Євробачення - одному з тих, які щороку влаштовує видатний диригент Клаудіо Абадо в найбільших містах та столицях різних країн. У супроводі Берлінського симфонічного оркестру артист співав рахманінського Алеко. Концерт відбувався у Маріїнській опері в Санкт-Петербурзі. Побувала на ньому й Ірина Молостова. Її вразив не стільки надзвичайно гарячий прийом публіки, якого вона очікувала, скільки те, що проти прізвища Кочерги стояло в програмці "український басист". Як виявилося, співак ніколи не забуває це підкреслювати.

Режисер і актор потім довго говорили про Україну, про Київ, про спільну роботу, про партії Пимона й Бориса Годунова, що їх він виконуватиме на сцені "Метрополітен-опера" у виставі, яку диригуватиме один з найвидатніших маестро сучасності Валерій Гергієв. А готувати ці партії співак почав ще тоді, коли був солістом Київської опери. Це про них він сказав: "Такі ролі, як Пимон, Борис, Досифей, дуже глибокі, дуже складні - і психологічно, і вокально - партії, які треба шліфувати все життя..."

Він так і робить. Як постійно продовжує вдосконалювати чимало інших найскладніших партій світового оперного репертуару. Тож давайте сьогодні хоч здалеку поаплодуємо йому за цю важку, подвижницьку мистецьку працю.

Delimiter 468x90 ad place

Подписывайтесь на свежие новости:

Газета "День"
читать