«Україна — Японія: відлуння душі»
У Музеї книги і друкарства України триває виставка, приурочена до 30-ї річниці встановлення дипломатичних відносин між нашими країнамиПроєкт «Україна — Японія: відлуння душі» — це своєрідний діалог культур, адже в одному просторі експонуються ілюстрації заслуженого художника України Олександра ІВАХНЕНКА до українських народних пісень та поезій Тараса Шевченка і художні фотографії японської фотомисткині Іната МІОРІ, присвячені старовинним святим місцям Японії. Глядачеві пропонують подивитись на Україну та Японію очима двох художників із різних країн, з різними медіумами, техніками та стилями, які мають одну мету — показати сутність і душу своєї країни.
Олександр Івахненко прославився як художник-графік з самобутнім стилем, у якому поєднані тонкий психологізм та одухотвореність, вивіреність композиції, віртуозне використання різноманітних технік. Як майстер ілюстрації він не просто механічно візуалізує тексти, а якісно відходить від побутової «шароварщини» і намагається вийти на новий рівень прочитання та узагальнення знайомих нам образів. Особливо це відчутно в серії ілюстрацій до творів Тараса Шевченка, в яких народні елементи і види рідної природи набувають дійсно монументального й піднесеного звучання.
Фотомисткиня Іната Міорі була свідком теракту 11 вересня 2001 року в Нью-Йорку — вона спостерігала цю трагедію з вікна своєї квартири і була надзвичайно вражена. Пані Іната поділилася своїми враженнями: «Це змусило мене глибоко задуматися, в якому напрямку повинні рухатися люди, яким шляхом нас спрямовують боги по всьому світу. Я хотіла стояти на місцях, які вважаються місцем молитви, щоб зрозуміти... Я відвідувала святі місця світу, продовжуючи фотографувати кожне, щоб побачити, чи зможу знайти якісь відповіді». Першою локацією для такого творчого і духовного пошуку мисткині став японський храм Ісе, який слугує синтоїстським святилищем із IV століття до нашої ери. Саме там Іната Міорі збагнула, що людей підтримує сама природа, і глибоке шанування природи принесло їй тихе відчуття глибокого розуміння, відчуття гармонії та спокою. Відтоді вона присвятила свої життя і творчість втіленню образів святих місць Японії.
Кураторка виставки, донька Олександра Івахненка пані Марія ПЕВНА виношувала ідею проєкту понад десять років. Ще 2006-го в межах Днів культури України в Японії відбулася персональна виставка Олександра Івахненка. Місцеві глядачі були вражені українськими народними образами і побачили в них щось дуже рідне й близьке, казали, що наші сорочки схожі на кімоно. Іната Міорі бувала в Україні й відзначала, якою близькою вона їй почувалася і що ми маємо абсолютно подібні традиції та бачення. І от нарешті зустрілися два великих світи українського графіка і живописця та японської фотохудожниці, а розміщені поруч їхні твори продовжують творчу розмову. Марія Певна сама тривалий час проживала в Японії й на відкритті виставки наголосила: «Цей проєкт — не про візуальний контент, хоча візуальна картинка теж важлива. Він — не про побачене, а про почуте. Я сподіваюся, що глядачі відчують ту подібність, яку я хотіла показати».
Відвідати експозицію в Музеї книги і друкарства України можна до 22 лютого.
Випуск газети №:
№3-4, (2022)Рубрика
Культура