Мистецький концентрат
На Вінниччині 30 художників за 9 днів написали 170 картинМіжнародний мистецький пленер «Кращий художник / The best artist – 2021» цього року вже вп’яте проходив на Вінниччині. На ювілейний конкурс надійшло понад пів тисячі заявок від митців з 7 країн світу. До фіналу потрапили 40 митців із Китаю, Франції, України та Білорусі. Зважаючи на карантинні обмеження, приїхати до Вінниці вдалося 30-ом. З 10 по 18 серпня малими групами вони працювали на різних локаціях – у Тульчині, Хмільнику, Ольгополі, Бершаді, Шаргороді, Тиврові, Жмеринці та Браїлові. Один день програми художники провели у Житомирі. Під час пленеру відбулися персональні виставки харківського митця Валерія Шматька, одеської художниці Катерини Білетіної та презентація першої в України виставки сучасного мистецтва, абстракції і сайарсізму, в експозиції якої представили унікальні роботи світового рівня авторства українських художників та митців з різних країн світу. Попри насичену програму та шалений темп пленеру, кожен художник за 9 днів написав щонайменше 5 робіт. У загальному заліку проєкту опинилося 170 картин, серед них – 10 портретів видатних вінничан.
«Проєкт «Кращий художник» стрімко розвивається – збільшується кількість учасників, які хочуть взяти участь у пленері, зростає рівень і майстерність конкурсних робіт, а відтак формується достойне ставлення до художників. Адже наше завдання відкривати таланти, давати можливість вчитися, розвиватися і популяризувати свою творчість не лише на всеукраїнському, але й міжнародному рівні», – каже головний ініціатор проєкту Володимир КОЗЮК. – Цього року на участь у конкурсі надійшло 528 заявок, 150 учасників пройшли перший відбір і потрапили до фіналу. Обирати фіналістів було досить складно, адже серед претендентів були професійні, знані художники і водночас зовсім молоді. За голосуванням до фіналу потрапило до 40 митців, але в силу карантинних обмежень, політичних ситуацій приїхати на конкурс вдалося не всім. Та в цілому ми маємо досить пристойний мистецький «урожай»: кожен художник за час пленеру написав 7–10 живописних полотен і кілька прекрасних портретів».
«ІДЕЯ, ЩО ЦЬОГО РОКУ ХУДОЖНИКИ РОЗ’ЇХАЛИСЯ ПО РІЗНИХ ЛОКАЦІЯХ І ПОТРАПИЛИ У «ГЛИБИНКИ», – ПРЕКРАСНА»
Власне, написання портретів видатних вінничан стало головною особливістю цьогорічного пленеру. Ще до його початку громади Вінниччини, громадські організації та творчі спілки мали можливість подати свої кандидатури на адресу організаторів. Зважаючи на те, що у рамках проекту художники працювали на різних локаціях, це дозволило виділити один з днів пленеру для написання портретів. Як відзначив Володимир Козюк, на них зображені люди з різних сфер життя, котрі заслужили повагу земляків, сформували позитивне ставлення до людей і стали взірцем у розбудові культури, науки та збереженні історії нашого краю. Це народні майстри, громадські активісти, аграрії, етнографи та громадські діячі. Серед них і голова громадської організації «Шаргород Рафінад» Григорій САУЛКО. Він зізнається: був здивований, коли дізнався, що його кандидатуру висунули на написання портрету. Каже, що позував вперше у житті, але ті кілька годин за розмовою з художником Михайлом Спорніком пролетіли швидко і непомітно, а результат перевершив усі сподівання.
«Взагалі ідея, що цього року художники роз’їхалися по різних локаціях і потрапили у «глибинки», – прекрасна. Раніше всі вони зосереджувалися у Вінниці чи великих містах області, а цього разу ми мали можливість приймати їх малими групами у громадах. Це дозволило охопити значно більше видатних пам’яток і місцин, – відзначає Григорій Саулко. – До нас у Шаргород потрапили чотири художники-козаки. На моїй машині ми об’їздили практично всі об’єкти, митці самі визначалися, де їх залишити для роботи на пленері. Зрештою, вони створили прекрасні роботи, виокремити якусь одну роботу з доробку нереально, бо на кожній мій Шаргород. Пощастило й мені. Як виявилося, мою кандидатуру подали на написання портрету. Я не впирався. Образ і одяг підбирав художник, позування тривало 4 години, а дописував Михайло роботу ще кілька годин, та вже без мене. Результатом я задоволений, на картині вийшов мудріший, ніж у житті. Таке бачення художника мені імпонує і я вдячний за таку неймовірну живописну фіксацію».
«КОЖЕН НАСТУПНИЙ РІК НЕ СХОЖИЙ НА ПОПЕРЕДНІЙ»
Подивитися на роботи учасників пленеру до Вінниці спеціально приїхав перший заступник міністра культури та інформаційної політики України Ростислав КАРАНДЄЄВ. Він завітав на церемонію нагородження переможців конкурсу та фінальну виставку, яка розгорнулася у день закриття пленеру у холі концертної зали Вінницької обласної філармонії «Плеяда». В експозиції представили більше пів сотні робіт зі 170 написаних. На них вінничани могли впізнати добре знайомі пам’ятки міста: старий млин села Печора, храми Бара, Жмеринський вокзал, роздолі краєвиди Ольгополя і спокійне плесо Дністра. Твори конкурсантів оцінювали члени журі, до складу якого увійшли провідні українські та світові художники, мистецтвознавці, представники організаторів та партнерів пленеру. Одні оцінювали техніку, інші – емоції та враження. У результаті це дозволило зробити правильний і достойний вибір. Усі учасники конкурсу були нагороджені дипломами «Переможець», а кращі отримали відзнаки у двох категоріях «The best artist» і «Кращий художник», а також кількох номінаціях.
Спеціальну відзнаку «Кращий художник» у ІІІ номінації одержав Олександр Брітцев (Україна, Харків), ІІ номінацію – Ярослав Леонець (Україна, Київ), І номінацію отримала Оксана Бойко (Україна, Харків). Спеціальну міжнародну відзнаку «The best artist» здобув Чжан Сюєчен із Китаю. Уперше в межах конкурсу визначали переможця Гран-прі, який автоматично отримав звання «The best artist». Першою володаркою нового знака і почесного сертифіката стала Аліна Храпчинська (Україна, Харків). Торік вона вже здобула І номінацію у категорії «Кращий художник». Та зупинятися на досягнутому художниця не збирається. Каже, що зараз розпочинається найцікавіше – мистецька боротьба серед найсильніших за міжнародну відзнаку звання «The best artist».
«Унікальність проєкту в тому, що кожен наступний рік не схожий на попередній. Якщо торік ми працювали у великих містах, то цього року виїхали у громади і це було неймовірно. Я працювала у Печорі, де усипальниця Потоцьких і старий млин. Нас приймали дуже тепло, створювали всі необхідні умови для творчості. За три дні перебування я написала три роботи, загалом за проєкт створила 5 робіт, – розповідає Аліна. – На наступний рік обов’язково планую брати участь у «Кращому художнику», бо є ще вершини в рамках проєкту, які треба підкорити. На пленері досить висока планка і не лише у підборі учасників, але й в організації. Є пленери, які зосереджені в одному місці, на одній локації, – живеш і працюєш. Але «Кращий художник» – це концентрат, який за враженнями за емоціями розбавляється упродовж року. Тут скільки інформації, кадрів, замальовок, що запалу до роботи вистачає на кілька місяців після його завершення. І, на щастя, на такі полотна є попит. Не зважаючи на те, що це місцевість, локальність, люди зацікавленні у тому, щоб такі мотиви були у їхніх колекціях, а це мотивує працювати і творити».
Лауреаткою премії імені Валерія Гегамяна, яку щороку вручають на завершенні пленеру «Кращий художник», стала Анна Сушарник-Кравець (Кам'янець-Подільський, Україна). Художниця вже кілька років поспіль бере участь у пленері і цього року їй пощастило здобути таку поважну відзнаку за серію робіт з Бершаді. Вручав нагороду, що є формою заохочення досягнень у сфері мистецтва, онук художника Максиміліан Гегамян. Він відзначив важливість розвитку українського мистецтва у світовому контексті і подякував художникам, які попри карантинні обмеження продовжують працювати і беруть участь у таких потужних міжнародних пленерах, як «Кращий художник / The best artist».
***
Як писав «День», https://day.kyiv.ua/uk/photo/10-dniv-32-mytci-178-robit торік Міжнародний мистецький пленер «Кращий художник/The best artist – 2020» зібрав у Вінниці 32 художника з різних куточків України, а також іноземних держав. 16 учасників через карантинні обмеження не змогли відвідати пленер, а тому працювали в онлайні у своїх майстернях. Серед них художники з Киргизстану, Узбекистану, Палестини, Іраку, Йорданії, Білорусі, Словенії, Грузії, Кореї, Польщі та Болгарії. У межах минулорічного пленеру був даний старт загальноукраїнського проекту «Велике мистецтво – Велике будівництво» від Міністерства культури України. Об’єктами мистецької інтерпретації учасників стали не лише міські пейзажі та визначні історичні місця, але й пам’ятки культурної спадщини. Зокрема, палац Потоцьких у Тульчині, музей фон Мекк у Браїлові, палац Грохольських-Можайського та палац Комарів у Мурованих Курилівцях.
Author
Олеся ШуткевичРубрика
Тайм-аут