Педалі без газу
Як кияни намагаються подружити столицю з велосипедамиЄвропейські столиці уже й не уявляєш без велосипедів. Їх на вулицях тисячі — і з «вершниками», і на паркуваннях, і в пунктах прокату, ба навіть на світлофорних позначках, як-от у Відні. Для Києва велосипед може стати не просто даниною світовій моді, а й засобом боротьби із засиллям машин. Умов для безпечного та комфортного пересування містом на велосипеді поки замало, проте Київ уже робить перші обережні кроки до статусу міста, дружнього до велосипедів та велосипедистів.
ВИГОДА ДЛЯ ВСІХ
Громадська організація «Асоціація велосипедистів Києва» уже майже десять років відзначає велороботодавців року — компанії, які створили найкомфортніші умови для своїх працівників чи клієнтів на велосипедах, заохочують користуватися цим транспортом. Серед фіналістів і переможців конкурсу — ІТ-компанії, банки, бізнес-центри, державні установи, фірми різноманітних спеціалізацій.
Тепер організація запускає першу в Україні програму сертифікації велодружнього бізнесу Bike Friendly Company. Підтримують ініціативу програма сприяння громадській активності «Долучайся!», яку фінансує USAID, проект Євросоюзу «Регіональний механізм розвитку громадянського суспільства країн Східного партнерства» та управління туризму і промоцій Київської міської держадміністрації.
Учасниками програми можуть стати заклади харчування, готелі й хостели, торговельні та бізнес-центри, офіси компаній тощо. Базовою умовою є велопаркування з відеонаглядом чи під охороною для місць, де велосипед може зберігатися довше, ніж чотири години, ще й із навісом. Бажані також інші вигоди для велосипедистів, наприклад основний набір інструментів для ремонту й інформація про найближчу велоінфраструктуру. Співробітники компанії обов’язково мають знати про наявність таких умов, щоб за потреби повідомити про це клієнтам.
Маріанна МАРШАЛЕНКО, координаторка партнерської програми «Асоціації велосипедистів Києва», розповідає, що для отримання сертифіката і нанесення на мапу bike-friendly місць компанія має заповнити заявку на сайті програми, сплатити внесок залежно від розміру бізнесу та кількості працівників і пройти велоаудит. «Зелений» сертифікат видається на два роки. Якщо за цей час компанія покращила умови, вона має право на «переатестацію» та отримання «золотого» сертифіката. Але омріяний значок — не привід розслаблятися. Крім першого аудиту, компанію можуть перевірити таємно, якщо до АВК надійдуть скарги від споживачів на неякісний чи відсутній сервіс.
Першими учасниками програми стали юридична фірма EVERLEGAL, бізнес-центр «Іллінський», кав’ярня Sereda Vegan Point та ресторан «Тарас Бульба». Їхні представники кажуть, що активне залучення до велокультури працівників та клієнтів іде на користь і конкретному бізнесу, і місту загалом. Бізнесмени розглядають велосипеди як один із способів зменшити автомобільне навантаження на столицю і переконані: до таких змін має долучатися кожен.
СПІЛЬНІ ЗУСИЛЛЯ
Заохочення велодружніх бізнесів — не поодинокі акції, які проводить АВК. Наприклад, кияни регулярно долучаються до міжнародного дня «Велосипедом на роботу». Так, на зимову акцію приїхало близько 50 велосипедистів. Час від часу відбуваються безкоштовні майстер-класи з безпечного пересування містом на велосипеді, де теорія підкріплюється практикою, тобто поїздками.
Асоціація регулярно підраховує кількість велосипедистів у місті. За останніми даними, минулого року їхня кількість зросла на 40%, тож інформація про bike-friendly заклади та установи точно знадобиться багатьом людям. До того ж, веловигоди і мапа локацій користуватимуться попитом не лише серед киян, а й серед туристів, які оберуть велосипед для пересування містом.
Міська велоінфраструктура потроху розвивається завдяки зусиллям із різних боків. Ще в лютому 2018 року було ухвалено Концепцію розвитку велосипедної інфраструктури в Києві. У бюджет 2019 року заклали кошти на проектувальні роботи для семи веломаршрутів, які сполучають центр міста з Воскресенкою, Куренівкою, Лісовим масивом, Солом’янкою, Оболонню та Виноградарем. У цей перелік входить і велодоріжка по Набережному шосе від Поштової площі до мосту Патона. За інформацією департаменту транспортної інфраструктури КМДА, під час капітального ремонту вулиці Академіка Заболотного також буде облаштовано велодоріжку. Такі самі плани й на проспекти Степана Бандери і Космонавта Комарова, вулиці Борщагівську, Милославську, Чорнобильську, Столичне шосе та низку інших шляхів, які цього року в черзі на капремонт.
До формування велоінфраструктури долучаються й активні кияни. Так, наприкінці минулого року реалізували проект-переможець другого Громадського бюджету щодо критих перехоплювальних велопаркувань. Вони з’явилися біля шести станцій синьої гілки метро: «Мінської», «Почайни», «Либідської», «Васильківської», «Виставкового центру» і «Теремків». Якщо такі об’єкти користуватимуться попитом у киян, то в майбутньому їх може стати більше.
Тим часом компанія Nextbike, яка першою запустила сервіс велопрокату в Києві, планує значно розширити свою мережу. Директор Nextbike у Києві Олексій КУШКА повідомив інтернет-виданню UBR.ua, що протягом року кількість станцій зросте із 33 до 281, а пізніше — до 300. Відповідно, зросте й кількість велосипедів, які можна буде орендувати для пересування містом.