Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

День неоголошеної жалоби

12 лютого, 11:16

Кажуть, коли директору британської пошти показали останнє технічне досягнення, привезене з Америки, - телефон, він довго дивився, слухав пояснення і навіть поговорив по апарату. І потім багатозначно прорік: «Можливо, американці і будуть ним користуватися, але ми обійдемося хлопчиками-посильними». На щастя, людство не прислухалося до недалекоглядного директора шанованої в Англії організації.

Уже в другій половині XIX століття технічний прогрес значно прискорив темп. Що вже казати про століття минуле. Між винаходом телефону і радіо пройшло близько 25 років. Американський фізик Ленгмюр, винахідник лампи тріод, на судовому процесі розповів, як людина за допомогою радіохвиль зможе розмовляти через океан, але прокурор відповів, що це повна нісенітниця. Не минуло й року, як відбувся перший далекий радіозв'язок.

Ми увійшли в нову технічну революцію. Не встигли навчитися користуватися інтернетом, як він стає технологічним анахронізмом. Банківські платіжні системи на кшталт Visa і подібні йдуть разом із нещодавно впровадженим блокчейном. Криптовалюта теж видається занадто вузькою і складною системою електронних платежів. Саудівська Аравія відмовляється від ставки на нафту і переходить до будівництва інноваційного міста Neom на березі Червоного моря. Воно буде засновано на технології розумних речей і середовища проживання. Саме так, без будь-яких лапок.

І ось новий прорив. Компанія Ілона Маска SpaceX запустила 6 лютого надважку ракету Falcon Heavy з корисним вантажем 64 т. При тому, що звичайні ракети рідко виводять 20 т. І ще один дуже важливий факт. Відстикувавшись від ракети прискорювачі розгорнулися в протилежному від неї напрямі і рушили до Землі. При наближенні до мису Канаверал, звідки стався запуск, з різницею в одну секунду обидва модулі здійснили плавну посадку у вертикальному положенні за 300 метрів один від одного.

Не обійшлося без накладок. Центральний блок до місця посадки не долетів. Передбачалося, що він приземлиться на морську платформу, але оскільки два з трьох посадочних двигунів, які мали гальмувати блок, не спрацювали, то він на швидкості 480 км/год. влетів у воду і зруйнувався.

Весь пуск Falcon Heavy був обставлений як велика піар-акція, що з урахуванням масштабів події не дивно. І в цей час, з різницею в один день, з Москви прийшло повідомлення, що запуск ракети-носія «Протон» з другим телекомунікаційним супутником «Благовіст» з космодрому Байконур перенесений із березня на квітень. У американців злітають надважкі ракети з використанням проривних технологій, а в Росії відкладається вкотре запуск ракети-носія «Протон». Йдеться навіть не про щось нове, навпаки, добре відоме старе, але все одно не дуже виходить.

Ще одна важлива обставина. Falcon Heavy - виріб приватної компанії, хоча і з деякою державною підтримкою. Роскосмос виключно державне підприємство і вкотре приватна ініціатива виявилася набагато ефективнішою за державні структури.

 Доля першопрохідців, винахідників проривних технічних рішень і апаратів - це рух крізь револьверний гавкіт скептиків і невіруючих, а також конкурентів і заздрісників. За що б не брався Ілон Маск - все у нього виходить. Починаючи від платіжної системи PayPal і далі до електромобіля, сонячних елементів, акумуляторів до поїздів системи Hyperloop, які будуть рухатися зі швидкістю понад 1000 км/год, і шлях із Вашингтона до Нью-Йорка у 512 км займе 29 хвилин, замість трьох годин зараз. І це не порожні розмови, а конкретні справи у вигляді будівництва в штаті Меріленд.

Космічні кораблі великої вантажопідйомності - це не забава геніального мільярдера, а реальна інвестиція у розвиток систем зв'язку принципово нового покоління. Виведені на ближню навколоземну орбіту великі супутники не тільки забезпечать сталий надшвидкий зв'язок, але також істотно змінять у бік збільшення точності навігаційні системи за типом GPS. У свою чергу, це комерційні проекти з великим потенційним прибутком. Розвиток засобів зв'язку - це нові системи управління безпілотними автомобілями, потягами, літаками і кораблями. І цим теж займається Ілон Маск з великим успіхом.

Від техніки перейдемо до політики. Що й казати, забив американець своєю ракетою Falcon Heavy такий гол у російські пропагандистські ворота, що сітка в них вже точно не витримала. До цього часу в Росії більшість впевнена, що їхня країна - перша і головна космічна держава. І тут такий пасаж. Статистика цього ніяк не підтверджує.

У серпні 2017 року рахунок із запусків був такий: SpaceX Ілона Маска від початку року - 12 ракет, Росія - 11, Китай - вісім, європейські фірми - шість. Додамо до цього переліку пуски конкурента Маска United Launch Alliance - п'ять ракет. Разом тільки приватники в Америці запустили 17 ракет. На чию користь рахунок?

Однак визнаватися, що країну, яка піднялася з колін, обійшов на повороті якийсь Маск, для Кремля просто неможливо. Вже скільки уїдливих зауважень було відпущено щодо його проекту електроавтомобіля Tesla. Неможливо відмовитися від бензинових і дизельних двигунів, Росія вічно буде головною у виробництві нафти і нічого їй не загрожує.

Так само не вірили у видобуток нафти і газу зі сланців. І що ж у результаті? Як той директор англійської пошти. США вже видобувають понад 10 млн бар./доба і практично наздогнали Росію, залишивши далеко позаду Саудівську Аравію. І знову в Москві закривають очі і вуха - нічого не бачу, нічого не чую, ні в що не вірю, поки Путін не сказав зворотне.

Що робити в таких умовах. Займатися фальсифікацією і напівправдою. Невдача Маска з приземленням центрального блоку - радість надміру. При цьому технологічне скидання обтічників ракети Falcon Heavy недосвідченому глядачеві федеральних телеканалів подається як невдача.

Що й казати, проблеми у Маска і його команди є. Однак нова справа без цього ніяк не обходиться. Запуск Falcon Heavy неодноразово переносився, і це зрозуміло. Чому ж переноситься запуск "Протона", якщо ця технологія начитує десятиліття. Відповіді немає, бо сказати нічого.

Взагалі запуск Falcon Heavy цілком могли б у Росії оголосити днем жалоби за своєю космічною галуззю. І це не технічна і менеджерська проблема, а політична. Провідну в минулому космічну державу відкинуто далеко назад із застарілими технологіями. І навіть якщо більша частина населення все ще вірить сонцеликому лідеру, насправді ситуація, як сказав класик, гірше губернаторської. Країна зусиллями Кремля все більше ізолює себе від світу, а за цим слідують незворотні технічні, технологічні та політичні зміни. На прикладі космічної галузі це видно особливо наочно.

Вже очевидно, що споживання нафти буде падати, відповідно зменшуватися її ціна. Норвегія вже забороняє ввезення автомобілів з бензиновими і дизельними двигунами. Поки дозволяють гібридні і то на кілька найближчих років. У Німеччині вартість електроенергії з поновлюваних джерел - сонячної і вітрової - зрівнялася з вуглеводневою енергетикою і в найближчі роки стане ще менше. Відповідно зростатиме її виробництво, а з вугілля і газу падати. І це не тільки в Європі. В Австралії, де найдешевший видобуток вугілля, понад 50 тис. будинків переводять на сонячну енергію як перший крок. Фірма Siemens згортає виробництво турбін для газових електростанцій через падіння попиту. Ще раніше це зробив американський електротехнічний гігант General Electric.

Поки через нестачу аргументів у російських соціальних мережах звинувачують Маска у фейку з запуском і використовують для образ ненормативну лексику. Однак народна мудрість говорить: що горлом не візьмеш, сваркою не випросиш.

У російських проблемах винен технічний прогрес, а Ілон Маск тільки його уособлення. Тому саме час умитися сльозами і одягнутися в чорне.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати