«Бачити місто як на долоні»
Черкаський ІТ-розробник - про перепони і нові можливості для містян у користуванні громадським транспортом
У Черкасах невдовзі розпочнуть впровадження системи Mapamagic. Спеціальний мобільний додаток можна буде завантажити на телефон і відслідковувати рух громадських транспортних засобів, час прибуття їх на зупинку. «День» уже писав (див. № 23-24 від 10 лютого 2016 р.), що ініціатор і розробник такої системи Віктор Євпак влітку минулого року за власний кошт закупив та встановив GPS-трекери на тролейбуси і автобуси міста, надав громадянам цей додаток у безкоштовне користування. Проте незабаром обладнання було демонтоване, через непідтримку місцевої влади саме такого проекту. Місцева влада розпочала переговори з кампаніями, які надають аналогічні послуги, але за гроші.
Проте нещодавно ситуація змінилася: Віктор Євпак та народний депутат України Світлана Заліщук завітали на прес-конференцію міського голови Анатолія Бондаренка, де і запитали, чи буде надалі у Черкасах діяти безкоштовна система Mapamagic. Врешті таки домоглися реалізації ІТ-проекту в Черкасах. Як саме вдалося досягти компромісу з місцевою владою, кореспондент «Дня» запитав у самого розробника Віктора Євпака.
– Вікторе, чому, на вашу думку, минулого року реалізація програми у місті була припинена?
– Програма була припинена для комунального підприємства «Черкасиелектротранс». Для інших приватних перевізників, які хотіли співпрацювати з системою, зокрема це ПП «Черкасиавтотранс», ми її залишили. Так, у міськвиконкомі зауважили, що GPS-трекери нібито не сертифіковані в Україні. Але це не так, вони сертифіковані і офіційно продаються в Україні. Під час ввезення на територію України обладнання пройшло усі податкові та митні контролі. Коли ми торік у квітні почали встановлювати обладнання, то не змогли їх встановити на 15 нових тролейбусів. На підприємстві нам пояснили, що у разі встановлення обладнання тролейбуси можуть втратити гарантійний термін обслуговування. Тому ми два місяці чекали, поки завод-виробник надасть відповідний дозвіл, після чого таки встановили. Насправді, технічно там немає жодних елементів, які можуть завдати шкоду транспорту. Але невдовзі у тролейбусах стало вимикатися обладнання, оголошення про те, що у цьому тролейбусі можна користуватися мобільним додатком, не захотіли розміщувати.
Я можу лише припустити, що вже восени система почала саботуватися саме КП «Черкасиелектротранс». Комунальний електротранспорт перевозить у місті дуже багато пільгових категорій, кожен рейс збитковий. В таких умовах дуже важко працювати будь-якому підприємству. Думаю, КП«Черкасиелектротранс» не хотіло, щоб черкащани бачили, скільки фактично тролейбусів виходить на рейси, очевидно, їх виходило менше, ніж має бути.
– Отже, у такому разі ваша команда демонтувала обладнання на тролейбусах. Як же вдалося цьогоріч вирішити це питання?
– Днями народний депутат Світлана Заліщук приїхала до Черкас, щоб розібратися з проблемою. Зокрема запитати у міського голови Черкас, чому необхідно витрачати кошти платників податків на закупівлю обладнання, в той час, коли можна безкоштовно встановити ті ж самі GPS-трекери і користуватися системою. На що Анатолій Бондаренко повідомив, що буде досягнуто компромісу, ті, хто саботували транспортну реформу, будуть покарані.
– Якою має бути наступна співпраця розробників системи Mapamagic і міської влади у разі, якщо конфлікт дійсно вичерпано?
– Нещодавно я отримав запрошення від начальника Управління транспорту департаменту житлово-комунального комплексу Черкаської міської ради Віталія Москаленка щодо залучення мене до робочої групи з реалізації транспортної реформи в місті, співпраці міської влади і Mapamagic. Сьогодні ми вже ведемо переговори з перевізниками, починаємо встановлювати GPS- трекери. Думаю, від міського голови Черкас залежить швидкість і якість ухвалення міської програми з впровадження GPS-моніторингу, за якою кожен перевізник, який має ліценцію, повинен встановити GPS- трекери.
У нас уже є п’ять домовленостей з перевізниками. Робимо презентації, пояснюємо, навіть вмовляємо. Крім того, на офіційному сайті Черкаської міської ради вже розмістили повідомлення, що співпрацюватимуть з нами. В свою чергу я пообіцяв, що громадськість зможе користуватися системою безкоштовно протягом 10 років. І тоді, якщо ми говоримо про перевезення пільгових категорій, кожна копійка буде обґрунтована, і ми бачитимемо всю реальну картину. Приватні перевізники також відслідковуватимуть якість надання транспортних послуг.
– Що запропонуєте для тих, хто не підтримує дію вашої системи?
– Звісно, як варіант на зупинках може бути розміщена табличка з графіками руху, але я не впевнений, наскільки по графіку рухаються наші громадські транспортні засоби, особливо у заметіль, дощ, затори. Наш додаток відслідковує транспорт з точністю до 10 секунд. Якщо місто матиме кошти на реалізацію транспортної реформи, то можна придбати і встановити електронне табло, і тоді все, що буде на телефонах, буде і на самих зупинках.
Надалі ми розробляємо бізнес-план, за яким покриватимемо програмою й інші міста в Україні, тож, сподіваюсь, Черкаси стане першим містом, яке за допомогою GPS-моніторингу люди бачитимуть як на долоні.
Author
Інна МолчановаРубрика
Суспільство