Контроль смаку
Підсумки 20-го, ювілейного, українського Тижня прет-а-портеНа фоні суспільно-політичної та економічної віддаленості від Європи незвично, але, погодьтеся, приємно усвідомлювати, що українська мода у своєму розвої пішла значно далі українських же показників ВВП, рівня демократії та боротьби з корупцією. Власне, більшість компетентних у фешн-сфері людей за рівнем організації та якістю робіт провідних дизайнерів ставить український Тиждень прет-а-порте на один щабель зi світовими. Такій оцінці заперечити складно (чи то пак, просто не хочеться?). Високий рівень організації, досвідчені дизайнери, світові модні тенденції тонко переплетені з ментальністю — саме так виглядає мода на європейський штиб.
Протягом тижня в рамках Ukrainian Fashion Week було представлено понад 40 колекцій провідних і починаючих українських дизайнерів, а також закордонних метрів — грузина Автанділа Цквітінідзе, росіянки Світлани Тєгін і Аннетт Гортц з Німеччини. У тому числі презентувалися проекти «Нові імена», Fresh Fashion, Fashion AID, суто чоловічу моду організатори виділили в окремий день — Man’s Fashion Day.
Говорячи про покази, згадувати тільки трендовість і якість пошиву одягу мало. Хоч яку б тему обрав за основну у своїй колекції дизайнер, кожен за посередництвом декорацій, музики, спецефектів намагався подати свої образи максимально ефектно. Від того, наскільки вдало (або невдало) дизайнер зуміє передати настроєвість колекції, залежить половина успіху показу. Хоча зірками на подіумі вже навряд чи когось здивуєш, деякі з модельєрів все ж вдавалися до модельних послуг відомих людей. Зокрема, для участі в показі марки ОК Оксана Караванська запросила Анатолія Борсюка, Валіда Арфуша, ді-джея Пашу, Остапа Ступку, а також зіркових дітей — Влада Шовковського, Маргариту Литовченко, Святослава Караванського, Емілі Арфуш, Івана Дюденка й Устину Ступку. «Фішкою» показу Андре Тана стала іменита українська модель Сніжани Онопко, яка відкривала показ. Учасниця «Нових імен» Лілія Літковська запросила вийти на подіум Світлану Лободу, а Ілона Куц — Світлану Вольнову і гурт «НеАнгели». Але жодна зірка не змогла заварити такої потужної енергетичної каші в атмосфері, як це зробив «живий» «Борщ». Абсолютно неочікувано показ марки Victoria Gres Denim супроводжувався виступом музикантів вживу, протягом двадцяти хвилин відвертий панк правив бал у фешені.
Враження від модного тижня підсумовує столична модниця Світлана Вольнова: «Якщо говорити про останній український Тиждень моди, то я б відзначила колекцію грузина Автанділа Цквітінідзе як найбільш правильну з комерційного погляду, адже він добре знає, чого хочуть жінки. І взагалі, в нас Тбілісі зараз у моді. Наймоднішою мені здалася «космічна» колекція Андре Тана. Олена Даць показала моду інтелектуальну, саме її колекцію я б назвала найбільш трендовою. Відомо, що вона у модному плані виховувалася за кордоном, стиль її одягу тяжіє до Yoji Yahmamoto і Comme des Garsons. Олена Голець показала колекцію промислову — її одяг уже фактично готовий потрапити на прилавки, але самому показу не вистачало шоу, незважаючи на снігопад і розсипані стодоларові банкноти. Колекцію Світлани Тегін я б назвала найправильнішою, модною та комерційно вивіреною для Заходу».
МЕРЩІЙ У КОСМІЧНИЙ КОРАБЕЛЬ!
Модні експерти стверджують, що якщо підходити до моди грамотно, то говорити про тенденції не доводиться. Все одно, поки Ямамото сповідуватиме мінімалізм, це залишатиметься модним, так само, як гіпермодним завжди буде його протилежність — «активний» декор Вествуд. Але прагнення звести всі творчі шукання дизайнерів у одну більш-менш структуровану систему принаймні на один сезон модні аналітики намагаються у загальних рисах виокремити певні «фішки», на яких модний світ зійдеться клином в наступному сезоні. Проглядаючи показ за показом, можна помітити, наприклад, що вас визнають модником, якщо у наступному сезоні ви взуватимете кеди і носитиме брюки на манір галіфе з низькою посадкою. Такі ансамблі дизайнери приміряли і на жінок, і на чоловіків. А ще ми, мабуть, повертаємося у шістдесяті, в часи космічної лихоманки... Принаймні дизайнери — так точно. Саме футуризм і його елементи панували у багатьох колекціях. Так, Олексій Залевських свій показ прикрасив музикою Placebo і Muse, а також пластиковими шляпками- шоломами і сріблястими сукнями. Колекція молодого Андре Тана викликала найбільший ажіотаж — як серед зірок, так і звичайних прихильників таланту дизайнера і теж була присвячена міжгалактичним шуканням. «Космічний» сріблястий колір, костюми кислотного блакитного і металевого кольорів, плаття-сорочки прямого силуету — словом, все, як і має бути на космічному кораблі. Футуристичну тему не обминув також Олександр Гапчук (але лише в окремих аксесуарах) і Світлана Бевза.
КОВТОК СВІЖОГО ФЕШЕНУ
Ukrainian Fashion Week, окрім іншого, виконує ще одну, вкрай важливу місію, — відкриває нові імена в українській моді та підтримує їх на початковому етапі дизайнерської кар’єри. Саме на підтримку молодих талантів був спрямований проект Fresh Fashion. У його рамках Олександр Очеретний показав романтичну бісерово-стеклярусно-бантову колекцію, яку він представляв у програмі Russian Fashion Forum в рамках британського Тижня моди. Саме так дизайнер пропонує втікати від рутини і буднів. Молоду Марію Лосєву всі знають як авторку цьогорічної колекції для міжнародної джинсової марки Motor. Цього разу вона дебютувала на подіумі у ролі співачки. Вихід танцівників з експериментальними танками супроводжувався саундтреком, спеціально написаним для цієї колекції Лесею Горовою і заспіваним дизайнеркою.
«ЧЕРВОНА» МОДА
На Заході такі акції давно стали обов’язковою частиною наймодніших подій року. Для України — це щось нове. 19 березня на подіумі українського Тижня моди 30 провідних українських дизайнерів представили спільну колекцію FASHION AID, присвячену боротьбі зі СНІДОМ. Кожен учасник проекту створив один образ, який, на його думку, найкраще відображає глибину цієї загальнолюдської катастрофи. Червоний колір, зокрема, червоні стрічки як символ боротьби зі СНІДОМ стали ключовими елементами в колекції. Завершили показ ВІЛ-позитивні хлопець і дівчина. У холі також були виставлені сукні, створені молодими дизайнерами. Вони були виготовлені з презервативів і підтримували ідею безпечного сексу. Продовженням проекту стане благодійний аукціон, який відбувся 22 березня. Гроші, зібрані в ході торгів, будуть спрямовані на допомогу ВІЛ-позитивним дітям-сиротам. «Старий добрий вислів: «Для досягнення цілі всі методи хороші» актуальний і для моди як однієї зі складових ланцюга благодійності, яка безкінечна і десь замикається. На все, що пов’язано з благодійністю, у мене свiй погляд, і вiн, як правило, на користь цієї благодійності, — коментує показ Маша Єфросиніна. — Ми сиділи щойно на показі з другом і говорили про те, що цим показом убито дуже багато зайців. Якщо говорити про моду, то позитивний момент у тому, що дизайнерам довелося напружитись, бо це дуже серйозний стимулюючий фактор — коли ти на одному подіумі з багатьма своїми колегами-конкурентами. Це дуже відчувалося, кожен намагався зробити щось особливе, тому не було жодного, навіть близько схожого вбрання. Що стосується благодійності, то, ясна річ, я не могла пропустити цю подію і, швидше за все, піду на аукціон. Взагалі червоний — мій найулюбленіший колір, мені сподобалася символіка, дуже продумана стилістика вбрання, в кожному були якісь родзинки, що відображали тему, задану проблематику. Мені дуже сподобалися ідейні сукні, ті, що були неочікуваними. Взагалі мені здається, що в усій цій історії креатура була первинною».
КОМЕНТАРІ
Ольга ГРОМОВА , дизайнер:
— В Європі в цьому сезоні була запропонована тотальна жіночність — дуже елегантна, дуже витончена завдяки тонким тканинам, що спадають хвилями. Це був не тільки шовк, а й тонкорунні плетіння вовни, мохеру, вони дуже красиво лежали й підкреслювали фігуру. Були дуже цікаві форми: плаття, виконані у формі овалу, схожi на яйце Фаберже, але з меншою кількістю декору. Було багато великих бантів, які зав’язувалися на шиї чи під грудьми. Західні дизайнери також запропонували дуже цікаву колірну гаму: сірий, чорний, вохра, замішана з сірим, невеликі сплески фіолетового, червоного, жовтого та яскраво-оранжевого, срібного. Українські дизайнери, як це й було завжди, продемонстрували свої власні тренди. Єдина згода з європейськими — це кольори: на подіумі було багато сірого й чорного. Оксана Караванська в колекції ОК показала прекрасну гаму від зеленого до вохристого, ці кольори, до речі, перекочують навіть на весну й літо 2008 і 2009 років. Багато хто говорить про футуризм, але насправді це тренд, який дістався нам ще з літа минулого року. Оскільки ми живемо не у відкритій європейській країні, у наших дизайнерів не завжди є можливість подорожувати, і вони не завжди гостро можуть відчувати віяння моди. Цього разу вони не спізнали, що футуризм був нав’язаний літом, а восени залишилося тільки його відлуння. У нас же футуризм пройшов подіумом дуже урочисто. Особисто мені сподобалося, що Анісімов «прокинувся після летаргічного сну». Мені сподобалося, що Лілiя Пустовіт продемонструвала таку молоду за відчуттями й разом із тим глибоку за своєю концепцією колекцію. Мені сподобалося, що Земськова й Ворожбит зробили дуже дорослу й комерційну колекцію, не втративши їхнього прекрасного настрою.
Стас ЯНКЕЛЕВСЬКИЙ , автор телепрограми «Модний час»:
— За українською модою я спостерігав, починаючи ще з першого Тижня моди. Цей захід, дякувати Боговi, як і має бути, набув супернаціональних масштабів. Цим обов’язково треба пишатися, бо, скажімо, країни аналогічного масштабу не мають свого Тижня моди. Чехія, Словаччина, Польща не можуть дозволити собі ні такої кількості дизайнерів, ні такої якості заходiв. Це не так уже й просто. Український тиждень росте, він усе більше і більше стає європейським. Завдяки організаторам, які відслідковують світові тенденції, та завдяки їхнiм смакам формуються смаки дизайнерів. Є визначений контроль смаку, і не кожен може взяти участь, і це добре. Це піднiмає рівень. Взявши планку європейської моди, організатори розвиваються, і Тиждень з кожним роком стає усе кращим.
Неллі ІСУПОВА , скульптор:
— Більше за все мені сподобалася колекція Лілії Пустовіт і запропонований дизайнером новий елегантно-витончений стиль. Дуже красиві речі, які мені хотілося б бачити у своєму гардеробі. Розкішне поєднання кольору, розкішні капелюшки — усе гармонійне, усі образи дуже красиві. Навіть сама структура спідниць продумана до дрібниць, а поєднання атласу й трикотажу, на мою думку, дуже цікаве.
Євгенія ГУБСЬКА , бізнес-леді:
— Щоразу все краще і якість показів, і творчості, й, що не менш важливо, — якість пошиву також. Організатори влаштували таку собі хорошу школу, майстерню для української моди. Мені здається, ми бачимо дуже успішний, перш за все, бізнес-захід, оскільки зараз ніяка творчість без комерції розвиватися не може. Хочеться ще звернути увагу на те, що на наших Тижнях моди з’являються гості з близького і далекого закордону, в той час як наші дизайнери теж їздять із візитами за межі країни. Такий обмін дуже важливий.
Олег ПІНЧУК , скульптор:
— Останнім часом українська мода значно еволюціонувала, українці тепер мають можливість їздити, бачити, обмінюватися досвідом, спілкуватися зі своїми колегами з усього світу. Я нещодавно повернувся з лондонського Тижня моди, там були і українські дизайнери, і моделі. Рівень наших дизайнерів і справді високий. Інша справа, що в нашій країні поки що небагато людей, які могли б це все купувати, нема відповідно і мільярдних фінансових обертів. Але з точки зору художньої та естетичної, наші найкращі дизайнери нічим не поступаються європейським і світовим колегам. Усе інше — це розкрутка, брендування, маркетинг і так далі. На мою думку, якщо в країні підвищиться загальний добробут, це обов’язково дасть поштовх до розвитку української фешн- індустрії.
Вікторія АНДРІЄВСЬКА , автор проекту «Телевізійний центр моди»:
— Чим більше я займаюся модою, тим менше я займаюся тенденціями. Найважливіша тенденція — модне не те, що на тобі, а те, що всередині, це по-перше. А по-друге, кожний дизайнер володіє своїм стилем, почерком і довірою перед клієнтами. Це, як мені здається, найголовніше. Якщо зараз говорити про те, наскільки українська мода відрізняється від європейської, то в нас є багато дизайнерів, які нічим не поступаються щодо подачі колекцій і попадання в тенденції. Хоча тенденції — це умовність. До того ж, на сьогодні в Україні немає аналітиків, які б скрупульозно займалися модою, відстежували її. Це величезна праця, адже треба знати, чим займався дизайнер 10 років тому, як він виріс, як змінилися його обсяги продажу. Саме ці моменти формують індустрію моди, а як такої індустрії моди в нас у країні немає. Якщо говорити про одяг, то європейському рівню він відповідає, подивіться на Пустовіт, Анісімова, Гресь... Але тут гра інша: кому вдасться зробити проект успіш- ним саме як бізнес. Ось де таїться надзавдання потрапити в тенденції, у ментальність свого народу. Важливо те, наскільки ти пам’ятаєш про філософію, що до людей треба підходити з любов’ю, і те, чи проголосували вони за це рублем чи гривнею.