Українські модельєри можуть нас добре вдягнути
А ми готові?
Коли Ірина Данилевська, Сергій Бизов і Лілія Пустовіт уперше вирішили реалізувати цю ідею, не надто й свіжу за вимірами світової моди, але геть дивовижну в наших умовах, було багато таких, хто сприйняв подію, як вельми наївну витівку. Так би мовити, «зіпсовані» ароматом паризьких і міланських подіумів Бизов і Пустовіт замахнулися на неможливе — провести тижні показів колекцій «готового одягу» українських дизайнерів. Та звідки ж узятися «готовому одягу» в країні, де і модельєри начебто є, причому талановиті, самобутні, багатообіцяючі, але начисто відсутня індустрія моди. І не приховували скепсису: ну відбудеться черговий міжсобойчик для вузького кола тих, хто і так знає про наявність цікавих дизайнерів в Україні. А сенс? Народ, який, як відомо, народжує попит, про них не чув і не дуже, коли на правду, й цікавиться. І тому вирушає або на базар, де в ширпотребу недостачі немає, або, хто багатший, у дорогі крамниці, де теж одягу, що рябить до того ж етикетками відомих зарубіжних фірм, удосталь. А той нюанс, що велику частину цього «імпорту» виготовляють, знов-таки, у нас, кустарі, мало кого хвилює. Зате не гірше, ніж у людей. То навіщо, запитаємо, витрачати стільки зусиль на організацію «Сезонів моди»? Адже очевидно, що моди у нас не буде доти, доки не стабілізуються економічна ситуація і можливості людей. Чи не простіше перечекати до кращих часів, обслуговуючи енну кількість грошовитих клієнтів, які знаються на тому, що таке штучні речі? Чи варто витрачати творчі сили і чималі кошти на створення колекцій абсолютно невигідних за відсутності того ж таки попиту?
Не думаю, що організатори «Сезонів» не ставили перед собою ті самі запитання, тим більше, що вони не знали відповідей на них. Скажімо, Сергій Бизов (до речі, один з найуспішніших українських дизайнерів) дивиться на речі цілком реалістично:
— Так, те, що ми бачимо в універмагах і на ринках, повністю відповідає сьогоднішньому попиту. Однак це не означає, що окремі модельєри не повинні заявляти про себе, показувати колекції і тим самим привертати увагу до моди, хоч би для того, щоб люди могли в ній орієнтуватися. Тому такі покази необхідні. Західним дизайнерам теж важливо на першому етапі привернути до себе увагу. Десь протягом п’яти років кожний з них проходить той шлях, що й ми зараз проходимо. Коли треба щось доводити, треба, щоб твоє ім’я звучало, звучало, звучало. У моді нікуди не сховаєшся — це не спів, коли можна в одному концерті заспівати так собі, а де треба — краще. Тут потрібно бути щонайкращим у кожній колекції. Однак упродовж цих перших важких років західні дизайнери стають популярними. І все. Вони — напівбоги. Для них створюють які завгодні умови. Їхні імена «скуповують» великі концерни. У Валентино — 37 ліній. Там усе, від одягу (він головний) і до простих рушників. Усе це виробляють окремі фірми.
У нашій економічній ситуації, коли люди звикли до швидких прибутків, культура вкладення грошей відсутня. А мода у всьому світі — це «довгі» гроші. Якщо це усвідомлять наші підприємці і держава, стан справ зміниться.
А от для того, щоб усвідомити, потрібно хоча б знати, у що, чи, точніше, в кого, ці самі гроші вкладати. У цьому «Сезони моди» вже сьогодні зіграли неоціниму роль. За ці роки імена того ж таки Бизова, Лілії Пустовіт, Вікторії Гресь, Ганни Бабенко, Віктора Анісімова, Олексія Залевського стали не просто «на слуху», їхня творчість відома широкій публіці і, схоже, має попит. Навіть більше того, у багатьох із них з’явилися свої магазини і студії. Давалося це важко, та й існують вони аж ніяк не безхмарно, але існують.
У нинішніх «Сезонах» представлять 18 колекцій весна-літо—2000». Умови для учасників звичні: колекція має бути цілісною і концептуальною, бути представленою вперше і нараховувати від тридцяти до сімдесяти одиниць. І, звичайно, відповідати власне «прет-а-порте».
Окремою і невичерпною темою для журналістів, які працюють на «Сезонах», є глядачі: зірки естради і ЗМІ, бізнес-леді, представники модельного бізнесу та інші відомі світські персонажі. Цього разу організатори сподіваються, що на показах з’являться представники уряду і народні депутати: цілком можливо, що їм буде цікаво глянути на продукцію тих самих національних товаровиробників, зібраних у такій кількості в одному місці («Сезони» відбуватимуться в галереї мистецтв «Лавра») і в один час (з 17 до 21 березня). Принаймні представники ділових кіл Естонії, які подумують про відкриття у себе магазину одягу наших дизайнерів, мають намір «Сезони» відвідати. Як і гості з Москви.