Життя на колесах
«Асоціація велосипедистів Києва» - про світові велостандарти та перспективи розвитку українського велоруху![](/sites/default/files/main/articles/01062017/tim_9215_novyy_razmer.png)
Сьогодні велосипед став одним з найбільш пріоритетних транспортних засобів у Європі та провідних країнах світу. Щорічно вдосконалюється велосипедна інфраструктура; ухвалюються рішення про збільшення вело-пішохідних зон замість автомобільних трас; на державному рівні лобіюються законопроекти про всебічну підтримку велосипедного руху. Копенгаген, Богота, Монреаль, Портленд, Берлін, Париж десятиліттями вдосконалюють умови пересування велосипедом у місті, а знаменитий Амстердам вже більше півстоліття має гордий титул «велосипедної столиці Європи».
Більше того! У світі не просто роблять безпечні та зручні велодоріжки, але й створюють нові інфраструктурні об’єкти для потреб велосипедистів. Зокрема, у Копенгагені на перехрестях зі світлофорами встановили спеціальні підставки для ніг, щоб велосипедисти мали можливість перепочити, поки чекають зелене світло, а в нідерландському місті Утрехт зовсім нещодавно встановили нову розумну сенсорну систему світового регулювання руху Flo, яка використовує датчики для визначення швидкості велосипедистів на відстані 120 метрів перед світлофором і повідомляє, коли треба прискоритися, підтримати темп або сповільнитись, щоб потрапити саме на зелене світло. Це вже не кажучи про лавки-велопарковки, які є майже в усіх європейських містах.
Нещодавно ГО «Асоціація велосипедистів Києва» (АВК) закликала міську владу сприяти розвитку велоінфраструктури у столиці. У відкритій заяві Ради АВК до мера Києва Віталія Кличка активісти детально окреслили існуючі проблеми велосипедного руху в місті та застерегли владу від можливих випадків саботажу.
Чому так важливо створити безпечну велосипедну інфраструктуру в Києві, які існують стандарти велоінфраструктури у світі і в якому стані перебуває велосипедний рух України, «День» запитав у Ксенії СЕМЕНОВОЇ, радниці міського голови Києва з питань розвитку велоінфраструктури, віце-президентки Європейської федерації велосипедистів, координаторки роботи АВК у Києві.
«ВЕЛОІНФРАСТРУКТУРА У 10-30 РАЗІВ ДЕШЕВША ЗА АВТОМОБІЛЬНУ»
- Чому розвиток велосипедної інфраструктури є одним з найбільш пріоритетних напрямів благоустрою країн з високим рівнем життя?
- Велосипедний транспорт є економним способом створити додаткові можливості для пересування містом: велоінфраструктура у 10-30 разів дешевша за автомобільну, економно використовує обмежений простір вулиць (особливо у центрі), дешева в утриманні, а велосипедом може користуватись майже кожен. Міста з великою кількістю людей на велосипедах є безпечнішими, мають кращу якість повітря і загалом більш привабливі для життя. У розвинутих країнах тривалість життя постійно зростає, відповідно зростають і витрати на соціальне забезпечення людей пенсійного віку. Створення можливостей для активного повсякденного життя для людей літнього віку, зокрема і регулярного користування велосипедом, дозволяє містам суттєво економити на витратах на охорону здоров’я.
- Які міста можна вважати еталоном велосипедної інфраструктури?
- Будь-яка європейська столиця зараз тим чи іншим чином є хорошим і цікавим прикладом заохочення мешканців користуватись велосипедним транспортом. Варшава є дуже цікавим прикладом для нас, адже велотранспорт тут масово з’явився не так давно в результаті цілеспрямованої політики мерії. Якісний громадський транспорт (зокрема трамвай) та сучасна велоінфраструктура роблять це місто цікавим для наслідування.
«МИ ОРІЄНТУЄМОСЬ НА НІМЕЦЬКІ СТАНДАРТИ»
- Розкажіть про основні стандарти світової велоінфраструктури?
- Все залежить від інтенсивності автомобільного, пішохідного та велосипедного трафіка у місті. Ми орієнтуємось на німецькі стандарти, де велосмуга рекомендована 1,85 м, велодоріжка від 1,60 м до 3 м.
Рекомендовано асфальт, бруківка чи інший нерівний матеріал лише там, де навмисно потрібно уповільнити рух велосипедистів. З пішоходами має бути чітке розмежування (плитка на пішохідній частині, асфальт на вело, бордюр між зонами для пішоходів та велосипедистів). Ключові фактори: хороша видимість велосипедистів для автотранспорту на перехрестях, однозначне трактування розмітки та пріоритету проїзду усіма учасниками дорожнього руху. Бажано організовувати першочерговий проїзд велосипедистів через перехрестя - потенційну зону конфліктів між авто та вело.
«УКРАЇНСЬКА ВЕЛОІНФРАСТРУКТУРА ПЕРЕБУВАЄ У ЗАРОДКОВОМУ СТАНІ»
- В якому стані перебуває сучасна українська велоінфраструктура?
- Зародковому. У більшості великих українських міст є максимум 1-2 велодоріжки. Системно розвивають велоінфраструктуру і створюють веломережу, яка поєднуватиме між собою вулиці міста, наразі лише Львів і Вінниця. Київ вдало стартував, але загальмував: після створення першого повноцінного веломаршруту, який поєднав спальний район міста з центром “Троєщина - Європейська площа”, у місті не почали будівництво жодного іншого. Для порівняння - у Львові є вже 85 км веломережі, у Вінниці - 33 км, у Києві - 26 км. У рейтингу найкомфортніших міст України Вінниця і Львів стабільно в ТОП-5, Київ далеко не в першій десятці. Збіг? Не думаю.
Місто, зручне для велосипедистів, - це комфортне місто для всіх людей, бо це передовсім безбар’єрне місто. Отже, зручне для літніх людей, батьків з дітьми, людей на візках і людей, які тимчасово пересуваються на милицях. До того ж зручні умови для руху велосипедистів передбачають зменшення швидкості руху автотранспорту. У Берліні, наприклад, на маленьких вулицях у житлових кварталах ліміт швидкості авто не більше 30 км/год. Безпечно стає не лише велосипедистам, але й пішоходам, бо чим меншою є швидкість транспорту, тим менша вірогідність смерті в ДТП.
В Україні вже ухвалено стратегії розвитку велоінфраструктури - велоконцепції - в 25 містах. У Києві таку велоконцепцію розробили і готуються винести на голосування Київради.
НАВІЩО УКРАЇНЦЯМ ПОТРІБНА ВЕЛОІНФРАСТРУКТУРА
- Наскільки взагалі для українців актуальне питання створення зручної та безпечної велосипедної інфраструктури?
- Питання велоінфраструктури - це питання безпеки на дорозі для всіх. В Україні рівень травматизму та смертності внаслідок ДТП є одним із найвищих у Європі. За даними МОЗ, 43% загиблих у ДТП в 2016 році - це пішоходи та велосипедисти. Безпечна велоінфраструктура сприяє зменшенню смертності на дорозі.
Не треба забувати, що велоінфраструктура - дуже прибуткова для суспільства інвестиція в багатьох аспектах, не лише безпековому. Згідно з останнім дослідженням Європейської федерації велосипедистів, економічні переваги країн Євросоюзу від велосипедної їзди становлять 513 млрд євро. Виявилося, що велосипед дає прибутки не лише в транспортній та екологічній сферах, але й в охороні здоров’я (190 млрд євро заощаджують у ЄС щороку завдяки здоровішим громадянам), промисловій (чим більше велосипедистів у місті, тим більші продажі малого та середнього бізнесу) та соціальній сферах (велосипед сприяє соціальній інтеграції).
У Києві є попит на велосипедну інфраструктуру, про що свідчать результати підрахунків велосипедистів. Протягом останніх двох років кількість велосипедистів у Києві зростає щороку на 10% у будній день. Там, де вже є умови для руху велосипедистів, приріст ще більший: за рік на велодоріжці по вул. Оноре де Бальзака (веломаршрут Троєщина - Європейська площа) кількість велосипедистів збільшилась на 50%.
«МИ ХОЧЕМО ЗРОБИТИ КИЇВ ВЕЛОСИПЕДНИМ МІСТОМ»
- Розкажіть, яким чином Асоціація велосипедистів Києва сприяє розвитку велоруху в місті?
- Місією АВК як громадської організації є комфортний та безпечний Київ, у якому кожен має можливість їздити на велосипеді. Ми працюємо в трьох напрямах: лобіюємо і контролюємо появу зручної та безпечної велосипедної інфраструктури у Києві, популяризуємо велосипед як вид транспорту і працюємо над змінами до українського законодавства, намагаючись зробити його дружнім для велосипедистів. Ще ми перші започаткували підрахунок велосипедистів в Україні.
Щоб зробити Київ велосипедним містом, ми стежимо за проектуванням та будівництвом велоінфраструктури, надаємо рекомендації щодо кращої організації руху велосипедистів, а також розробляємо та лобіюємо зміни до нормативних документів.
Асоціація велосипедистів Києва промотує велосипед саме як транспорт для поїздок у місті. Для цього наші акції "Велосипедом на роботу", Велопарад дівчат, конкурс для бізнесу "Велопрацедавець року". Крім того, ми слідкуємо за вело-ДТП та надаємо допомогу збитим велосипедистам (ВелоХелп). Також обмінюємося досвідом з велоорганізаціями інших міст та країн на щорічному Велофорумі, який цього року проходитиме в Миколаєві.
- На що у питаннях розвитку велоінфраструктури ви порадили б звернути увагу міській владі Києва?
- Зараз у департаменті містобудування та архітектури КМДА завершується робота над концепцією розвитку велоінфраструктури у місті Києві. Цей документ містить детальну інформацію про те, що Київ має робити, аби досягти мети збільшити відсоток подорожей велосипедом з 0,1%, які маємо сьогодні, до 5%, задекларованих Стратегією розвитку м. Києва на 2025 рік.
Author
Олександра ЯрликоваРубрика
Суспільство