Перейти до основного вмісту

ГУУАМ: шанс народитися

08 серпня, 00:00

Результати грузинського візиту Віктора Ющенка надзвичайно цікаво оцінювати, виходячи з того, що він відбувся в проміжку між двома самітами СНД. На одному з них президенти нарешті начебто домовилися про створення зони вільної торгівлі у Співдружності; на іншому, неформальному в Ялті — начебто збираються пригадати, про що ж саме вони тоді домовилися. При тому, що взагалі розмови про зону вільної торгівлі в СНД тривають мало не з самого її початку.

Про зону вільної торгівлі йшлося і в Тбілісі, на переговорах Ющенка. Щоправда, дещо менш масштабну — в межах, як це зараз називається, неформального об’єднання ГУУАМ (Грузія, Україна, Узбекистан, Азербайджан, Молдова). А також про можливості митної i тарифної співпраці (на віддалену перспективу), про зменшення тарифів на перевалку та обробку вантажів — і таке інше. Це може вселяти певну надію. Наприклад, що неформальне об’єднання ГУУАМ може з часом перетворитися на нормальний формальний клуб за інтересами — тоді це об’єднання може жити довго. Хоча може й просто існувати на папері, як це надто часто трапляється з різними міжнародними «трикутниками» та іншими геометричними фігурами, створення яких ініціювала Україна.

Тбіліські домовленості Ющенка — очевидно, просто крок у напрямку, який уже дуже активно розробляється Москвою. Наприклад, у вигляді Митного союзу Росії, Білорусі, Казахстану, Киргизстану, Таджикистану, до якого кликали й Україну — тільки в такому разі, пояснювали в Москві, українсько-російська угода про вільну торгівлю буде виконуватися. На українське «ні» Росія відповідає дуже просто — торговельною дискримінацією, покарати яку Київ не в змозi.

Про митні союзи сьогодні не йдеться. Хоча три роки тому Київ розробляв плани створення такого союзу з Молдовою з можливим його поширенням на Румунію. Чому не склалося — дипломати не пояснюють, кажуть лише, що ідея зовсім не забута. Хоча про Румунію, очевидно, можна й забувати — набувши статусу кандидата на вступ до ЄС, вона, напевно, все менше цікавитиметься Україною.

До митного союзу в межах ГУУАМ поки ще далеко — очевидно, з оглядкою на минуле. Проте це було б, напевно, чи не єдиною можливістю для ГУУАМ стати нормальною організацією, об’єднаною ідеєю «за», а не чимось аморфним, відносно згуртованим на хвилі «проти», як це виглядало досі. Для кожної з країн-учасниць це було б можливістю радикально збільшити власні експортні потужності, радикально зменшити залежність від розкладу сил у Росії, а з не надто великим часом — можливо, й перевести сам ГУУАМ до стану реального життя. Не кажучи вже про те, що уніфікація митних правил i тарифів — це чи не єдине, що сьогодні може сприяти справжній мiжнароднiй зацікавленості і в Євразійському транспортному коридорі, і в транспортуванні ним каспійської нафти, задля чого, власне, ГУАМ (тоді ще без Узбекистану) й народжувався три роки тому.

Про вільну торгівлю в межах СНД — краще, мабуть, помовчати. Як і про саму Співдружність, у якій усе ще до кінця не врегульовано жоден iз нещодавніх військових конфліктів. ГУУАМ міг би стати добрим прикладом того, що й на пострадянському просторі можливий просто раціональний розвиток, підкорений національним інтересам. Якби тільки тбіліські домовленості Ющенка, самі по собі зовсім не революційні, не стали просто підписаними папірцями, як це завжди було досі.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати