Інформаційний конфуз
Україна і Конго надають суперечливі дані щодо інциденту з Iл-76В Міноборони України говорили, що ніхто внаслідок інциденту з літаком не постраждав, в МЗС утримувалися від такої категоричності. У зовнішньополітичному відомстві обмежилися повідомленням, що між міністром Анатолієм Зленком і його конголезьким колегою Леонардом Ше Окітунду відбулася телефонна розмова. Останній, зокрема, поінформував, що в Конго створено урядову комісію з розслідування усіх обставин випадку з Іл-76. За словами Окітунду, «з огляду на те, що процедура розслідування триває, оприлюднення детальнішої інформації було б передчасним». У повідомленні — жодного слова про загиблих. Речник Міноборони України Костянтин Хівренко спробував змалювати «Дню» картину того, що відбулося увечері минулого четверга в Конго. Він повідомив, що літак Іл-76, який належить Українській авіатранспортній компанії, мав виконати внутрішній рейс з Кіншаси до Лумумбаші, перевозячи вантаж і пасажирів — військовослужбовців Демократичної республіки Конго (вони мали брати участь у торжествах з нагоди Дня революції). «На 40-й хвилині польоту командир корабля помітив за бортовими приладами, що розпочалася розгерметизація судна, що на той час набрало висоту в 7 тис. метрів, і, виконуючи положення службової інструкції, здійснив екстрене зниження, розворот і запросив дозволу на аварійну посадку. Після отримання такого дозволу літак здійснив посадку. У доповідній записці командира корабля сказано, що серед членів екіпажу і військовослужбовців ДРК загиблих і постраждалих немає, вантаж не було ушкоджено, і з боку властей ДРК жодних претензій не було пред’явлено. За клопотанням Української Авіатранспортної компанії Державний департамент авіаційного транспорту України направив запит до органів влади ДРК для того, щоб отримати офіційну позицію властей країни», — повідомив пан Хівренко.
Кардинально відрізняється інформація від офіційної української у повідомленнях світових мас-медіа. Так, Бі-Бі-Сі посилається на представників аеропорту в Кіншасі, які говорять про 129 загиблих, а ті, хто вижив, заявляють про ще більшу кількість смертей. Очевидці авіаінциденту розповідають, що пасажирів буквально «висмоктало» з літака, коли після вильоту із Кіншаси відкрилась вантажна рампа — величезні двері, розташовані в хвостовій частині машини. Ті, хто лишився в живих, розповідають, що протягом двох годин чіплялися за все в салоні, аби їх також не викинуло з літака. Агентство «Ассошiейтед Пресс» процитувало лейтенанта конголезької поліції Ілангу Мамбазу, який сказав, що на борту літака перебувало 350 осіб, включаючи сто жінок і дітей, а повернулося в Кіншасу не більше нiж сто.
Зрозуміло, що на з’ясування причин розгерметизації судна може знадобитися не один день, але ж для підтвердження чи спростування загибелі пасажирів достатньо кількох секунд. Українські дипломати повідомили «Дню», що конголезький уряд не надає жодної інформації. У цьому випадку виникають запитання до Кіншаси: що стоїть за поведінкою конголезців, які, надаючи різнобічну інформацію журналістам, не діляться нею з Києвом. У разі підтвердження факту загибелі пасажирів літака українське керівництво може потрапити в досить прикру і неприємну ситуацію. Коли сподіватися на завершення конголезького розслідування, не повідомляється. Утім, за деякими джерелами, до Конго мають відбути представники українського уряду для проведення спільного розслідування.