Чому «регіони» підтримали Кармазіна?
Експерт має сумнів, що закон про реформування «Нафтогазу» працюватиме на користь УкраїніГазові переговори не закінчуються, тому що Україна нічого не пропонує Росії за зниження ціни на газ. Про це нещодавно заявив президент Російського газового товариства, депутат Держдуми Валерій Язєв і нагадав висловлювання нинішнього прем’єр-міністра і обраного президента РФ Володимира Путіна, який «якось давно, не під час цієї виборчої кампанії, говорив: а ви нам — що?». У вівторок в Верховній Раді було несподівано ухвалено в першому читанні законопроект про реформування нафтогазового комплексу. У результаті Україна зможе виконати відповідні європейські вимоги і претендувати на європейські інвестиції для модернізації газотранспортної системи.
Спочатку ситуація в парламенті не провіщала можливості вирішення цього питання. Депутати парламентських фракцій «БЮТ-Батьківщина» і «НУ-НС» заблокували трибуну, протестуючи проти названого законопроекту, який, як вони вважають, дозволяє незаконно відчужувати і продавати в роздріб і навіть оптом українську газотранспортну систему. Проте після наради керівників фракцій, на голосування винесли не урядовий законопроект, що викликає неприйняття опозиції, а документ, підготовлений її представником. Його підтримали 237 народних депутатів, у тому числі 188 регіоналів, два — з фракції «НУ-НС», 18 членів фракції Народної партії, 19 — з групи «Реформи заради майбутнього» і 10 позафракційних. «БЮТ-Батьківщина» і комуністи не голосували.
Законопроект Кармазіна про внесення змін до Закону України «Про трубопровідний транспорт» упроваджує заборону на приватизацію державних і дочірніх підприємств Національної акціонерної компанії «Нафтогаз Україна», які займаються транспортуванням енергоносіїв магістральними і/або розподільними трубопроводами, зберіганням їх в підземних газосховищах. Забороняється і приватизація самої компанії «Нафтогаз України», а також підприємств, установ і організацій, створених унаслідок її реорганізації, яка може здійснюватися лише за рішенням Кабміну. Кармазін також захистив «Нафтогаз» від процедури банкротства. Законопроектом забороняється відчуження основних фондів і акцій держпідприємств, що займаються транспортуванням і зберіганням енергоносіїв, передача їх з балансу на баланс, в концесію, оренду, в лізинг, в статутний фонд інших юридичних осіб та інші дії, здатні призвести до відчуження основних фондів і акцій цих підприємств. Не заборонено передачу фондів і акцій державним підприємствам або акціонерним товариствам, в яких 100% акцій перебувають в держвласності. Ця норма поширюється на основні фонди й акції «Нафтогазу України», його дочірніх і заснованих ним підприємств.
Урядовий законопроект дозволяв уряду реформувати НАК «Нафтогаз України» і дозволяв йому розпоряджатися основними фондами, які не пов’язані з транспортуванням і зберіганням газу в підземних газосховищах, проводити реорганізацію державних підприємств магістрального трубопровідного транспорту. Законопроект Кармазіна виявився кращим. Хоча Головне експертне управління Ради за результатами його розгляду в першому читанні й рекомендувало повернути його на доопрацювання, але зазначило, що позитивні положення документа доцільно використовувати при доопрацюванні урядового проекту.
Перемогла розважливість? Але Кармазін побоюється, що до другого читання в його законопроект внесуть антиконституційні положення про приватизацію української ГТС.
Олександр НАРБУТ, незалежний енергетичний експерт:
— Між першим і другим читанням цей закон може істотно змінитися. І в цьому — головна загроза інтересам України. Логіка наших «реформаторів» взагалі неповноцінна — закон є, але немає сучасної енергетичної стратегії, яку ще торік збиралися підготувати і яка повинна розгортатися в бізнес-плани. Уся робота над цією стратегією здійснюється силами компанії McKinsey, тоді як головний орган, що відповідає за політику і стратегію, — Міненерговугілля — просто усувається і перекладає відповідальність на «варяга». А фінансується розробка цієї стратегії приватним інвестором, в якого свої інтереси в енергосекторі України. І в результаті це все має вигляд такої собі водевільної історії. А стратегії все немає. І під якісь мотиви, котрі дуже погано артикульовані, проводиться робота, що дозволяє відокремити газотранспортні активи і сховища від «Нафтогазу». Справді, НАК має бути ліквідований. Але не можна це робити без концепції, не намітивши подальших кроків. Про це уряд мовчить, що й викликає досить резонні побоювання опозиції й навіть автора законопроекту.