«Дві біди» в Донецьку
Фраза донецького губернатора Анатолія Близнюка: «Якщо ще раз ліву фірму з якимись відкатами найматимете дороги робити, а фахівців викидатимете, я знайду на вас управу!», напевно, краще за інших ілюструє хаотичність дорожньо-ремонтних робіт, що здійснюються сьогодні в регіоні. У Донецькій області на сьогодні є 17,5 тис. кілометрів автомобільних доріг з твердим покриттям. З- поміж них капітальному ремонту в нинішньому сезоні підлягають лише 13 кілометрів… В основному в регіоні проводяться так звані «ямочні ремонти». Їх завершення було заплановане на 22 квітня. Проте в багатьох містах області ремонт ще не розпочинали. Лише в Маріуполі виконано 60% ремонтних робіт. Та й то за рахунок «втручання» місцевих великих промислових підприємств і ранньої весни в приморському місті. При цьому нинішньою весною на автомагістралях області треба залатати втричі більше «дір». Нещодавнє обстеження, проведене облДАІ напередодні ремонту, засвідчило, що потрібно відремонтувати ямочним ремонтом 1 млн. 709 тис. квадратних метрів. У 2002 році було відремонтовано всього 580.
Як і раніше, основним джерелом фінансування щорічних дорожніх робіт залишається стягування податку з власників транспортних засобів. Його база, що наповнюється в Донецькій області, становить 51 млн. грн., з яких 50% — 26 млн. грн. — мають залишатися в містах і районах. З цих коштів за перший квартал нинішнього року зібрано лише 13 млн. грн., до міст надійшло 6,7 млн. грн., крім того, недоплата становить 3,8 млн. грн. Іншими словами, якби міста і прагнули ефективно використати ці кошти для благоустрою доріг, все одно їх не вистачило б.
Другим каналом фінансування є держбюджет. Проте багато хто з керівників міст і районів побачивши, що 50% податку з власників транспортних засобів надходить саме до місцевого бюджету, скоротили виділення коштів на благоустрій. 2002 року на ремонт доріг за рахунок коштів благоустрою було витрачено майже 18 млн. грн. На 2003 рік заклали всього 15,5 — на 2,5 млн. грн. менше. За словами заступника губернатора Донецької області Юрія Хиврича, деякі міста взагалі не закладали до бюджету коштів під «дорожню» статтю.