Хрест розбрату
У Криму з’явилася реальна загроза релігійного конфліктуЦього разу гострий конфлікт викликало нещодавнє установлення такого хреста біля села Морське, неподалік від Судака, як стверджують мусульмани, в безпосередній близькості щодо старого мусульманського кладовища. Як повідомив голова селищної ради Леонід Крисов, 25 жовтня група кримських татар зруйнувала цей хрест. Це викликало різкі протести з боку місцевих християн. Справа ледве не дійшла до фізичного зіткнення в натовпі числом у 400 чоловік. Селищна влада, проте, поки контролювала ситуацію. Сторони виділили по 10 парламентаріїв для ведення переговорів. Однак шлях до вирішення конфлікту поки не знайдено. Можливо, він з’явиться на сході жителів села, п’яту частину з яких складають мусульмани.
Однак насторожує те, що органи влади Криму, зокрема, в особі глави парламенту Леоніда Грача, політично близького до позиції владики Лазаря, не зайняли об’єктивну відчужену позицію, а почали відстоювати точку зору православної єпархії. Вони мотивують свою думку тим, що рішення про установлення хреста було прийняте рік тому, і місцевий меджліс у той час не висловився проти. Знищення хреста називається однозначно «актом вандалізму проти християнської святині» (чи є щойно встановлений хрест- пам’ятник святинею?), що підпадає під Карний кодекс. Судакське ГУВС пильно стежить за розвитком подій і стверджує, що заходи, передбачені законодавством, будуть прийняті у встановлені терміни, а також, що воно не допустить порушення громадського порядку.
Леонід Грач поширив свій коментар щодо цієї події. У ньому йдеться: «Ці події ще і ще раз підтверджують, наскільки Крим багатополярний, зокрема, в усіх міжконфесійних настроях. І те, що вчора сталося — це дикість, це варварство, це — неповага до іншого, до його почуттів, його віри. Тим більше — до того, хто абсолютно толерантно, шанобливо ставиться до почуттів і поглядів тих, хто сповідає іслам. Тоді постає запитання — православне християнство відзначає своє величезне свято. Є релігійні почуття у людей, які сповідають саме християнство, є порядок, який узгоджений і, природно, дотримується церквою. Є величезне бажання і настрій владики Лазаря піти на діалог. І раптом — незважаючи на те, що це варварство, і ініціаторам з лав меджлісівців було абсолютно зрозуміло, що це варварство з їхнього боку, було скоєно те, що тепер називається вандалізмом. Це не просто руйнування святині віруючого — це безвiдповiдальне ставлення до закону, така розгнузданість — що я хочу, те собі й дозволяю. В цьому випадку, якщо якась із сторін була, на думку меджлісу, не права, єдине ваше право — звернутися до органів влади, до органів правопорядку і вирішувати проблему тільки законним шляхом, а не самосвалами, газорізками та м’язами. Це дуже тривожний факт, і такі факти продовжують мати місце тому, що йде ігнорування законів, бо ті, кому належить, згідно з законом, захищати права такого самого громадянина, захищати його релігійні почуття і погляди, виявляють бездіяльність. Тому це має бути дуже серйозний сигнал, який просто зобов’язані навіть найглухіші чиновники почути. Я знаю, що буде продовження пошуку дозволу конкретної ситуації в селі Морському, і звертаюся до всіх учасників цього процесу — вище за мир у Криму нічого не може бути. Я хотів би, щоб усі це розуміли і усвідомлювали. Я просив би приборкати ту зухвалість і розгнузданість, які час від часу дозволяють собі деякі члени меджлісу. Є закон, є суспільство, є держава і є почуття й права кожного. Будь ласка, поважайте їх».
Голова меджлісу кримських татар, народний депутат України Мустафа Джемільов сказав, що «ми засуджуємо як насильницьке встановлення цих хрестів, так і їх насильницьке скинення. Але я не розумію, для чого встановлюються ці хрести? Чому це робиться так зухвало? Щоб викликати цей конфлікт? Це що, тільки християнська земля? Якщо у християн є релігійні потреби, вони можуть ходити молитися до церкви. Можна поставити десятки хрестів у себе вдома. Але в громадських місцях, де є прибічники інших конфесій, таких речей робити не слід…»
«День» стежить за розвитком подій у Морському, ми повідомимо про них нашим читачам.