Літаки залишаються на землі,
"Якщо Російська Федерація відмовиться по-справедливому розрахуватися з Україною за стратегічні бомбардувальники, нам доведеться або ліквідувати ці стратегічні авіаційні комплекси, або переобладнати частину бомбардувальників під звичайні засоби враження", - заявив на прес-конференції у Києві командувач ВПС України генерал-полковник Володимир Антонець.
Нещодавно командувач ВПС РФ генерал армії Петро Дейнекін заявив, що Росія відмовляється від придбання бомбардувальників Ту-160 та Ту-95МС із огляду на непридатний для експлуатації стан.
В. Антонець запевнив, що щороку стратегічні авіаційні комплекси перевірялися спільними українсько-російськими комісіями. Висновки підсумкових актів були однаковими - технічний стан літаків і крилатих ракет до них дозволяє здійснити прийом передачу на їхнє поетапне перебазування до Росії. "На що здатні ці літаки, ми покажемо на повітряному параді 24 серпня", - сказав командувач.
На сьогодні, як уважає В. Антонець, головна проблема полягає в тому, що існують принципові розбіжності переговорних сторін у визначенні методики обрахунків залишкової вартості стратегічних авіаційних комплексів. Робота з узгодження мала завершитися минулого місяця. Проте й досі, попри розпорядження прем'єр-міністрів, а також нот посольства України в Росії та МЗС України, російська сторона не знайшла часу для зустрічі з українськими експертами задля цього.
Наразі В. Антонець не назвав навіть орієнтовної вартості обладнання, стверджуючи, що це питання виходить за межі компетенції оборонного відомства. Утім, на утримання одного Ту-160 витрачається 400 тисяч доларів щороку. Вдвічі менше - на Ту-95МС. Для того, щоб порізати літаки на металобрухт, відповідно потрібно витратити 200 та 170 тисяч доларів на кожний літак.
Те, що літаки підлягають знищенню, якщо не будуть передані до Росії, є вимогою договору СТАРТ-1. Щоправда, Договір дозволяє Києву переобладнати їх під звичайне оснащення, що коштуватиме щонайменше 800 мільйонів гривень. Цю спробу Київ прагнув здійснити ще декілька років тому, але російські заводи-виробники літаків Ту-160 та Ту-95 відмовилися надати Україні необхідну документацію. Не слід очікувати, що нині вони змінять свою думку. Лише після переоснащення Київ матиме право на продаж цих літаків до третіх країн.