Молодь каже НАТО — «так»
Учні Українського гуманітарного ліцею показали своє бачення членства України в АльянсіОскільки проблема вступу України до Північно-Атлантичного союзу набуває все більшої актуальності й постійно обговорюється у суспільстві, учні випускних класів вирішили іти в ногу з часом і показати своє ставлення. Так, одинадцятикласники Українського гуманітарного ліцею Київського національного університету ім. Т.Шевченка підготували власний науковий проект «Україна і НАТО: за і проти», у якому й виклали усі плюси та мінуси приєднання нашої держави до Альянсу.
Робота над проектом тривала більше, ніж півроку — з березня до вересня. За цей час ліцеїсти ІІІ курсу опрацювали низку наукової літератури на цю тему, інтернет-ресурсів та публікацій у ЗМІ. Як розповіла директор ліцею, заслужений учитель України та кандидат педагогічних наук Галина Сазоненко, найскладнішим етапом дослідження стала робота у творчих групах.
— Перед учнями постало непросте завдання: дослідити аспекти вступу до НАТО відповідно до профілю навчання: філологічного, історико-філософського, економічного та юридичного, — продовжила пані Сазоненко. — Але вони швидко зорієнтувалися і згодом займалися кожен своїм напрямом роботи. Одні групи опитували перехожих на вулицях, щоб дізнатися їхнє ставлення до союзу України з НАТО. Знявши усе це на відеокамеру, інші учні підготували цікавий сюжет. Ще одна група вивчала результати опитувань від різних соціологічних служб, а дехто з учнів дослідив питання ставлення молодіжних субкультур до НАТО.
Днями ліцеїсти презентували результати проекту у Будинку учителя — у вигляді звітного концерту. Під час цікавих та гумористичних сценок учні розвінчували міфи про НАТО, які побутують в Україні та, на їхню думку, найбільше впливають на ставлення населення до Альянсу. Так, міф про те, що українські вояки будуть воювати в усіх куточках світу, захищаючи американські інтереси, ліцеїсти спростували тим, що наші військові й без вступу до НАТО вже працюють миротворцями у всіх гарячих точках планети — і зовсім не на «користь Америці». На міф, що Україні не бачити НАТО до 2017 року — доки російський флот не покине Севастополя, теж знайшли чим відповісти: російська військова база не заважає Україні рухатися у напрямку євроатлантичної інтеграції.
Звісно, такі думки можуть здатися експертам з цих питань наївними та дитячими, але кожна думка має право на існування, тим паче думка молоді. Не оминули ліцеїсти й питання про переваги та недоліки вступу України до НАТО.
— Так чи інакше Україні потрібні зміни. На нашу думку, найбільша перспектива зробити їх — це вступити до Альянсу, — пояснила ліцеїстка ІІІ курсу Анна Вдовиченко. — Ми повинні переконати населення, що НАТО дозволить Україні брати участь у міжнародних процесах виробництва, залучати більше іноземних інвестицій і приєднатися до ряду держав з демократичними цінностями. Для цього треба розвінчувати застарілі стереотипи українців щодо цієї проблеми і доводити, що свобода, демократія, верховенство права та ринкова економіка — ось основні переваги членства у НАТО. Єдиний мінус, що очікує Україну, — погіршення відносин із Росією.
Присутні на заході науковці зауважили, що подібні учнівські форуми треба проводити серед громадськості, й тоді його ставлення до Альянсу радикально зміниться. Бо, як переконують самі ліцеїсти, чимало українців не знають, що ж саме зміниться в Україні після членства в НАТО. Аргументів на користь союзу у них вистачає: гарантія національної безпеки, ефективність оборонного сектору України, прозорість влади, економічна стабільність. Разом з тим ліцеїсти не бояться говорити і про негативні наслідки союзу, зокрема, можливе збільшення соціального напруження, скорочення замовлень військової техніки від Росії, а також обмеженість у прийнятті рішень зовнішньої та військової політики.
Проте одинадцятикласники вважають, що якщо молодь нині каже «так» НАТО, то вона зробить усе, щоб Україна рано чи пізно там була.