Національна опера розпочала з української класики
12 вересня театр відкрив свій 136-й сезон
За традицією, показали епічну драму «Тарас Бульба» Миколи Лисенка. Головні партії виконали провідні солісти театру: Валентин Пивоваров (Тарас), Людмила Юрченко (Настя), Петро Примак (Остап), Павло Примак (Андрій), Лідія Забіляста (Марильця); диригент — Володимир Кожухар, хормейстер — Лев Венедиктов.
У суботу глядачам випала нагода побачити балет Костянтина Данькевича «Лілея», який було поставлено хореографом Валерієм Ковтуном під кінець минулого сезону. Київський театр вп’яте звертається до цього твору композитора. Валерій Петрович ґрунтовно переробив первинний варіант лібрето, створений Всеволодом Чаговцом (окрім однойменної балади Тараса Шевченка, у нього входило ще вісім творів). Коли балет ставився вперше, а це було у 1940 році, хореограф Галина Березова створювала «Лілею» як героїчну драму. У Ковтуна вийшла романтична вистава про любов без соціального підтексту. За словами балетмейстера, він задоволений результатом, скористався можливістю попрацювати у столичній Опері, з якою у нього пов’язано чимало яскравих сторінок творчої біографії. На цій сцені Валерій Петрович був і прем’єром балету, і хореографом. Коли він танцював, виконавський стиль Ковтуна вирізнявся академічною чистотою, ліричністю, тонким психологізмом у розкритті образів. Цих якостей хореограф намагається досягти і від танцівників, зайнятих у його постановках. У суботу головні партії у «Лілеї» виконали Наталія Лазебникова (Лілея), Андрій Гура (Степан) і Євген Кайгородов (Князь).
Після вистави В. Ковтун не приховував, що дуже хвилювався. Після двох місяців відпустки не всі танцівники повернули собі гарну технічну форму. Декому потрібно активніше тренуватися біля станка і репетирувати у залі і на сцені — і все стане на свої місця. Незважаючи на щільний графік роботи балетмейстера (Ковтун ставить не тільки в Україні, але і в Японії, Іспанії, Словаччині), він уважно стежитиме, як «розквітає» його «Лілея». Цією постановкою вже зацікавились імпресаріо кількох зарубіжних країн, запросивши колектив у гастрольне турне.
У неділю меломани слухали ще один шедевр української класики — оперу «Запорожець за Дунаєм» Гулака-Артемовського.
А що ж у планах театру у новому сезоні? Першою прем’єрою стане «Раймонда». Зараз повним ходом йдуть репетиції. Ставить балет Віктор Яременко. Оформлення вистави відбувається за ескізами львівських художників Т. і М. Риндзаків.
Головний режисер театру Дмитро Гнатюк оновить оперу Дмитра Шостаковича «Катерина Ізмайлова» («Леді Макбет Мценського повіту»). У середині 60-х її ставила прекрасний майстер Ірина Молостова. У нас iшла друга редакція цього твору. Композитор приїжджав на прем’єру і після перегляду сказав: «У Києві створено кращу постановку опери». Дмитру Михайловичу Гнатюку пощастило, що йому не потрібно шукати, хто ж виконає найскладнішу у вокальному і драматичному плані роль Катерини. У театрі є супер «Леді Макбет Мценського повіту» — прима Опери Світлана Добронравова. У знаменитої співачки різноманітний репертуар, а Ізмайлова — одна з її коронних партій. Світлана Альбертівна співала не тільки у версії Молостової, але і у міжнародній постановці Мстислава Ростроповича, коли репетитором виступала екс- прима Большого театру Галина Вишневська, для якої Шостакович спеціально писав твори. (Інтерв’ю з Добронравовою читайте в одному з найближчих номерiв «Дня».)
Завдяки допомозі посла Італії в Україні Іоланди Брунетт-Гетц і представника Єврокомісії Норберта Жустена, які підключили своїх колег-дипломатів iз Франції та Німеччини, народжується інтернаціональний проект — постановка опери «Дон Карлос» Дж. Верді. Ходять чутки, що до Києва знову хочуть запросити італійського режисера Маріо Корраді. Дирекція Національної опери України залишилася дуже задоволена від його рішення «Турандот».
У цей час ведуться переговори з Фондом Джорджа Баланчіна, щоб перенести одну з балетних «коштовностей» цього великого майстра на київську сцену.
У квітні до 18-ї річниці аварії на Чорнобильській АЕС пройде вечір вшанування пам’яті загиблих у техногенній трагедії ХХ століття. У виконанні «Військового реквієму» Б. Бріттена крiм колективу театру візьмуть участь капела «Думка», ансамбль «Київські солісти» і «Дитяча опера» (диригент — Володимир Кожухар).
Не забуто інтереси і маленьких глядачів. Для них поставлять балет «Буратіно». Музику пише київський композитор Юрій Шевченко.
У новому сезоні пройдуть гастролі наших солістів опери і балету у Греції, США, Німеччині, Данії, Франції, Австрії, Швейцарії та Японії. Вже отримано запрошення прийняти участь у культурній програмі на Всесвітньому торговому ярмарку, який пройде у Барселоні.
У планах театру — оновити українську оперну і балетну класику, трупу поповнить молодь iз числа стажистів. Укладено договори з провідними артистами, які суміщатимуть виступи у рідних пенатах з роботою за кордоном.