Перейти до основного вмісту

Не судом, то штрафом

МВС — за посилення санкцій до недисциплінованих водіїв
12 квітня, 00:00

Щодня в Україні внаслідок дорожньо-транспортних пригод гине 9 — 15 чоловік. Коли з ініціативи МВС у 1996 — 1997 роках було внесено деякі зміни до адміністративного законодавства, що передбачали посилення відповідальності тих, хто за кермом, протягом подальших п’яти років, незважаючи на збільшення кількості транспортних засобів майже на півмільйона, рівень аварійності зменшувався, констатує статистика ДАІ. Коли ж у квітні 2001 року водіям зробили законодавче послаблення (наприклад, передали право прийняття рішень щодо недисциплінованих судовим органам), одразу ж поповзла вгору і «крива» дорожньо- транспортних пригод — кількість загиблих за рік збільшилася майже на 800, а травмованих — на 2 тисячі чоловік. Це порівнянне зі втратами у воєнному конфлікті.

Тому відповідні органи вирішили більше не експериментувати і, як уже повідомляв «День», не так давно Верховна Рада отримала відразу два законопроекти щодо внесення змін до адмінкодексу, якими передбачається карати халатних водіїв більш строго. Наступного тижня, відзначив у четвер перший заступник держсекретаря МВС України Михайло Корнієнко, депутати розглядатимуть обидва варіанти «посилення». А експерти, які зібралися позавчора у стінах Міністерства, — юристи, судді, «водії зі стажем», — висловлювали свою думку, чому, власне, ці заходи необхідно прийняти.

Так, зі слів судді Броварського суду (Київська обл.) Володимира Черкасова, суди, матеріально-технічне забезпечення яких і без того залишає бажати кращого, отримують щодня 100-200 матеріалів для розгляду стосовно порушень на дорогах. Природно, часто з ними не встигають — із приблизно 4,5 млн. «дорожніх справ» по Україні протягом року розглядають менше двох третин. Вже не кажучи про те, що часто порушники до суду просто не з’являються, та й сума стягнення (наприклад, штраф за проїзд на червоне світло може становити всього 8 гривень) явно не сприяє зростанню свідомості водіїв надалі. Через технічну неможливість забезпечити примусове стягування штрафів бюджет України втрачає близько 250 млн. грн., відзначають фахівці. Отже, запропонована законопроектами ідея повернутися до «традиції» розгляду більшості порушень органами внутрішніх справ, і тільки у випадку, якщо правопорушник не погоджується з обвинуваченням, передавати їх до суду, сприймається з натхненням. Єдине «але»: на думку В. Черкасова, питання про конфіскацію транспортного засобу слід вирішувати виключно через суд. Власне кажучи, нагадує фахівець, дорожні правопорушення повинні розглядати суди не загальної юрисдикції, а адміністративні. Але ось невдача — останні поки не набули чинності. Проте глава Спілки юристів України Валерій Євдокимов обіцяє їх створення до кінця цього року. Він же вважає, що пропозиція збільшити суму штрафів у 4 — 20 разів (наприклад, за встановлення на транспортному засобі світлових і звукових сигнальних пристроїв із порушенням правил і норм — до 500 — 800 грн.) для деяких порушень — дуже м’яка міра. «Ті, хто встановлює подібні пристрої, часто не знають, як у цьому випадку потрібно поводитися на дорозі: до якого ряду ставати тощо», — говорить він. І виступає за те, щоб у майбутньому сума штрафів для таких випадків зросла до трьох, а то й п’яти тисяч гривень.

Закон також передбачає санкції за порушення правил проїзду великих габаритних і великовантажних транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями й залізничними переїздами, правил перевезення небезпечних речовин і предметів. Щодо останнього, є й трагічний приклад: якось даїшнику, згідно з чинними правилами, довелося відпустити великовантажну машину з... лисою гумою. У результаті машина перекинулася, і вміст контейнера, бром, вилився на трасу — наслідки ліквідовували два дні.

Само собою, посиляться стягнення з нетверезих водіїв, за водіння транспортного засобу особами, які не мають на те дозволу або не пред’явили для перевірки відповідних документів, за те, що водій залишив місце випадку, за порушення ПДР, що призвело до пошкодження транспортних засобів, вантажів, доріг. Порушникі — пішоходів також каратимуть суворіше. Органи внутрішніх справ зможуть забирати посвідчення водія і талон до нього (натоміть видаватимуть тимчасовий дозвіл). Зростання «дорожніх поборів» перший заступник держсекретаря МВС Михайло Корнієнко «виключає» — сплачуватимуть штрафи через банк.

«Невміння водіїв не їздити на червоне світло, а пішоходів — ходити на зелене — проблема не тільки українська. Проте в багатьох країнах окремі види порушень вважаються злочином, за який можна отримати покарання у вигляді виправних робіт. Або сума штрафу у розмірі третини середньостатистичної зарплати. Тільки забезпечення невідворотності покарання допоможе виправити ситуацію на наших дорогах», — вважає М. Корнієнко. У Міністерстві впевнені: закон повинен зустріти розуміння у стінах парламенту — і не сумніваються у його швидкому прийнятті. Принаймні, Мін’юст висновки вже зробив: законопроект відповідає Конституції, Кодексу про адмінпорушення та іншим законодавчим актам.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати