Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Неприпустимі зміни

Нова освітня програма для середньої школи замість зменшення уроків передбачає їхнє збільшення
28 січня, 19:26

28 січня, завершилось громадське обговорення нової типової освітньої програми для 5-9 класів. Вона створюється для дітей, які будуть навчатися за новим державним стандартом базової середньої освіти у рамках реформи «Нова українська школа». Фактично, це стосується школярів, що нині вчаться у четвертому класі НУШ. У середній школі їх має чекати логічне продовження того ж формату навчання, що апробувалося у початковій.

Головна відмінність нової програми від нині діючої мала полягати у розвантаженні школярів. Математика, українська та англійська мови, інформатика і природничі науки мали бути як обов’язкові, а інші предмети, на зразок етики чи основ здоров’я, могли б вивчатися як варіативні. «Заклади освіти можуть самостійно визначати кількість навчальних годин на вивчення кожної освітньої галузі, — пояснювали у МОН. — Це дає змогу перерозподіляти навчальні години між галузями на опанування навчальних предметів та інтегрованих курсів, а також на вибіркові освітні компоненти й враховувати особливості організації освітнього процесу та освітні потреби учнів».

Та, схоже, потреби учнів у підсумку врахували найменше. Як проаналізували активісти ГО «Смарт освіта», замість розвантаження отримаємо навпаки — ще більше навантаження. «Зараз діти в 4 класі (за держстандартом НУШ) мають тижневе навантаження 23 години без фізкультури, а Типова освітня програма для 5 класу пропонує навантаження 28 годин без урахування фізкультури, — пояснювала у ФБ співзасновниця «Смарт освіти» Іванна КОБЕРНИК. — Це означає, що з переходом до 5 класу школярі матимуть 4 дні на тиждень по 6 уроків і один день — по 7. Це невиправдане й неефективне навантаження на 10-річних дітей, які під час переходу в 5 клас мають адаптуватися до нових учителів, нових предметів, нових умов навчання. У 7-му, 8-му і 9-му класах типова навчальна програма пропонує збільшити тижневе навантаження відповідно до 35, 36 і 36 годин (включно з уроками фізкультури), що означає по 8 уроків щонайменше 4 дні на тиждень. Учителі-практики та психологи неодноразово наголошували: шості й сьомі уроки — це непродуктивний час, а можливості поставити всім дітям на цей час мистецтво чи фізкультуру школи не мають, відповідно — діти страждатимуть, а освітній процес буде неефективний».

І це без врахування часу на домашнє завдання, разом з ним в учнів буде повноцінний робочий день, як і в їхніх батьків. ГО «Смарт освіта» підготувала до МОН листа, наголошуючи, що такі зміни у типовій освітній програмі для 5-9 класів — неприпустимі. З іншого боку, школа має право сама визначати тижневе навантаження для своїх учнів. Можливо, заклад, який не боїться інновацій та іде назустріч дітям, так і зробить. За словами Іванни Коберник, біда в тому, що від кількості годин залежить оплата праці вчителів: «Будь-яка пропозиція зменшити кількість уроків наштовхнеться на супротив вчителів. І так відбуватиметься, поки не буде здійснена реформа оплати праці педагогічних працівників, яка б вивела дітей із ролі заручників».

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати