Парламентарі не захотіли пройти тест на «симпатію до корупціонерів» цього тижня
Законопроект №2207, який зобов’язував державні підприємства оприлюднювати інформацію про свої закупівлі, було знято з порядку денного пленарного засіданняУчора під час засідання Погоджувальної ради Верховної Ради України було знято з порядку денного пленарного засідання законопроект №2207, який зобов’язував державні підприємства оприлюднювати інформацію про свої закупівлі.
Згідно з проектом порядку денного сесії, винесеного на розгляд минулої Погоджувальної ради, законопроект №2207 мали поставити на голосування в сійну залу цього сесійного тижня. Із невідомих причин розгляд законопроекту перенесено на 22—25 жовтня, повідомили «Дню» в Українському відділенні Глобальної організації парламентарів проти корупції. Причому, зазначають в секретаріаті організації, немає жодної гарантії, що його знову не знімуть із розгляду.
Нагадаємо, як писав раніше «День», суть законопроекту №2207 проста — змусити всі державні підприємства публікувати інформацію про те, де, що, за якою ціною і в кого вони купили. Влітку 2012 року Верховна Рада України, незважаючи на численні заперечення представників ЄС, громадських організацій та мас-медіа України, ухвалила закон, згідно з яким державні підприємства могли не публікувати інформацію про свої видатки, якщо ті проходили не по тендерній процедурі.
Фактично завдяки цьому українські посадовці почали всіма доступними методами уникати тендерів, тобто торгів із кількома учасниками, купуючи все в одного учасника без жодної конкуренції, звітують про свої спостереження активісти ГО «Центр протидії корупції».
На думку громадських організацій, завдяки такій корупційній схемі чиновники отримали шанс щороку без жодного звіту витрачати близько 300 мільярдів гривень на закупівлях державних підприємств, виводячи при цьому в тінь та переплачуючи щонайменше 40 мільярдів гривень щороку. «Сьогодні 2/3 закупівель за публічні кошти відбуваються без жодних процедур та оприлюднення документів, — стверджує Віталій Шабунін, голова громадської організації «Центр протидії корупції». — Відповідно наші з вами гроші витрачають як кому заманеться, без звітів, на що їх було витрачено, а головне — за якими цінами».
Законопроект №2207 підтримали і провідні державні контролюючі органи, що також разом із громадським сектором почали «бити на сполох». Так, у листі Служби безпеки України від квітня цього року прем’єр-міністрові України Миколі Азарову йдеться: «Від 50 до 75% бюджетних асигнувань під час процедури держзакупівель освоюється з численними порушеннями. Через корупційні оборудки у сфері держзакупівель збитки становлять 10—15% (35—52,5 млрд грн) видаткової частини держбюджету щорічно».
Норми законопроекту також було підтримано Міністерством внутрішніх справ України, Міністерством фінансів України й Міністерством економічного розвитку та торгівлі. Всі без винятку фінансові інституції погоджуються в одному — Україні потрібна прозорість закупівель державними підприємствами, що призведе до зменшення корупції в цьому секторі.
Окрім того, зменшення корупції в державних закупівлях є однією з вимог Європейського Союзу для підписання договору про асоціацію на саміті у Вільнюсі.
Голосування за законопроект №2207, як вважає Віктор Чумак, голова Комітету по боротьбі з корупцією Верховної Ради України, стане ключовим тестом для влади: чи готова вона на ділі, а не на словах боротися з корупцією.
Деталі теми — в інтерв’ю з головою правління ГО «Центр протидії корупції» Віталієм ШАБУНІНИМ.