Податкова «ризикує»
Заявлено черговий етап реформуванняПодаткова служба вирішила стати більш доступною для населення. Так заявив на прес-конференції (з епохальною назвою — «Модернізація державної податкової служби України — шлях до європейського рівня обслуговування платників податків») заступник глави ДПАУ Володимир Ревун. За його словами, програма уряду поставила нові цілі перед службою. Одна з цих цілей — змінити саме ставлення до податкової з боку громадян.
Покаявшись у тому, що раніше податкова служба абсолютно не піклувалася про розвиток малого і середнього бізнесу і про спокій та добробут платників податків, В. Ревун заявив, що тепер все буде інакше. Основна мета — перетворити ДПАУ з чисто фіскального інструмента на спосіб реалізації соціально-економічної стратегії держави. Працівники системи хочуть, щоб громадяни відчули, що податкова працює на них, а не вони на податкову.
Реформування йтиме у кількох напрямах. Одним із них буде розробка опису всіх технологічних процесів, які дозволяють податковій виконувати свої функції збирачів грошей. Всі ці процеси потім буде включено в єдину концепцію операційної діяльності податкової служби. На думку чиновників, єдина система дозволить зробити нашу податкову максимально ефективною і позбавить її від основних системних протиріч.
Прагнучи стати ближчою до народу, податкова, однак, знає ціну своїм працівникам та нашим співгромадянам і хоче максимально нейтралізувати «людський чинник» у взаємовідносинах податкова-платники й мінімізувати втручання реальних людей у формі в підприємницьку діяльність. Як роз'яснив директор Департаменту розвитку і модернізації ДПАУ Анатолій Козименко, в рамках реформування вводиться ризиково-орієнтована система, яка дозволить вийти на новий рівень планування контрольно-перевірочної роботи вже в 2005 році. Суть системи полягає в тому, що буде розроблено систему податкових ризиків. Підприємства з хорошою податковою історією будуть менш «ризикованими», а з поганою — опиняться в «зоні ризику». Тобто до них прийдуть перевіряючі. Для підприємств, які не прагнуть приховати податки, вважають у податковій, це буде найкращим виходом — ніхто не забиратиме робочий час, постійно перевіряючи звітність. Як зазначив А. Козименко, ними вже оброблено 600 «ризиків», які, зокрема, спростять повернення ПДВ.
Крім роботи над собою, податківці вирішили зайнятися освітою громадян. Для інформування, роз'яснень стосовно кожного конкретного випадку і повідомлень щодо змін у законодавстві буде створено телефонний інформаційно-довідковий центр. Отримати інформацію звідти громадяни зможуть по телефону і через iнтернет. Консультації проводитимуться цілодобово і без вихідних.
А щоб громадяни ставили поменше запитань і могли самі розібратися в тому, що відбувається, всі декларації буде стандартизовано та підведено під єдину базу. Крім того, що простіше буде самим платникам податків, кількість витрат на адміністрування податків значно зменшилась. Також служба спростить собі життя, створивши систему моніторингу сплати податків, яка забезпечить обмін інформацією між підрозділами ДПАУ та іншими державними органами.
Щоправда, ближче до платників податків податкова буде за рахунок самих громадян. За словами В. Ревуна, реформування галузі обійдеться в 201 млн. доларів, із яких практично 80 буде взято із засіків Мінфіну. Решту грошей надасть Світовий банк. Повідомити ж, у свою чергу, про те, як просувається виконання плану зі збору податків, В. Ревун відмовився, пославшись на свою некомпетентність у цьому питанні.
Згідно з проектом, реформування галузі має закінчитися до 2012 року, однак заступник голови сподівається на швидші зміни.