Перейти до основного вмісту

Про газову альтернативу

СПГ-термінал обгрунтований і чекає інвесторів
03 квітня, 00:00

Російський «Газпром» постійно знаходить приводи, щоб чинити тиск на Україну. Минулої п’ятниці від його офіційного представника Сергія Купріянова українці дізналися, що Росія навмисно й планомірно скорочує транзит свого газу через територію України. За його словами, «це поки лише перші результати, ми на початку великого шляху перерозподілу обсягів транзиту газу з території України на користь нашої дочірньої компанії «Белтрансгаз» і нових морських газопроводів».

І добре, що того ж таки дня у нас знайшлося, чим відповісти. Державне агентство з інвестицій і управління національними проектами презентувало громадськості та потенційним інвесторам техніко-економічне обгрунтування проекту терміналу для регазифікації скрапленого природного газу потужністю 10 мільярдів кубометрів на рік. Його будівництво планується розпочати на чорноморському узбережжі в районі міста Южного, поблизу терміналу нафтопроводу Одеса — Броди, вже в липні 2013 року. 2016 року до української ГТС надійде перший газ із СПГ-терміналу, а через п’ять років після початку будівництва, тобто 2018 року, він почне працювати на повну потужність.

Глава агентства Владислав Каськів повідомив, що, відповідно до ТЕО, розробленого іспанською компанією Socoin, будівництво першого українського СПГ-терміналу обійдеться в 846 мільйонів євро й буде закінчене за 49 місяців. Крім того, на прокладення підвідного каналу й розворотного кругу знадобиться 121 мільйон євро й на підключення до газотранспортної системи — 113 мільйонів євро. 30% від загальної вартості становитимуть кошти консорціуму, до якого увійде Україна (отримавши в ньому 25%), а 70% — позикові кошти (від залучення кредитів, випуску облігацій). Термін окупності державних вкладень становитиме дев’ять років.

Підключення до газотранспортної системи країни (будівництво відповідного газопроводу) фінансуватиметься за рахунок інвестиційної складової, яку передбачається включити до тарифу на транспортування газу. Кошти на підвідний канал і поворотний круг виділить держава (на поворотній основі). Його інвестиції в будівництво СПГ-терміналу становитимуть усього 55 мільйонів євро, що, як сказав Каськів, дорівнює триденному платежу за використаний російський газ.

Будівництво розділено на два етапи. На першому заплановано побудувати плавучу установку для регазифікації й зберігання газу потужністю 5 мільярдів кубометрів на рік, що працюватиме до закінчення будівництва берегового терміналу. Він зможе приймати великі СПГ-танкери ємністю 178 тисяч кубометрів і матиме у своєму розпорядженні три сховища СПГ на 540 тисяч кубометрів. Вартість його послуг становитиме приблизно 40 дол. за тисячу кубометрів.

Серед джерел постачання газу з чорноморського регіону ТЕО називає Азербайджан і Туркменістан, а в довгостроковій перспективі також Алжир, Єгипет, Нігерію й Катар. Каськів розповів, що з Азербайджаном уже укладено два договори про постачання зрідженого газу до України. За його словами, ведуться відповідні переговори й з Туреччиною. Каськів не квапиться називати можливих інвесторів, але стверджує, що вони виявляють до проекту велику цікавість.

Як зазначають автори ТЕО, проект з технічного погляду цілком здійснимий. А от з його економікою дещо складніше. Як вважають у компанії Socoin, економічну доцільність буде забезпечено, якщо уряд України створить нормативно-правову базу для регулювання діяльності щодо регазифікації СПГ. Каськів упевнений, що Кабмін зробить це на найближчому засіданні. Адже «ключове завдання СПГ-терміналу, — сказав він журналістам, — забезпечити енергетичну безпеку України». «Якщо у вас немає вибору, — говорить керівник агентства, — ви матимете політичну ціну, яка завжди може змінитися. А якщо у вас є альтернатива, то політична ціна стає ринковою. Тому реалізація цього проекту однозначно приведе до зменшення вартості газу й стабільності його постачань до України».

Чи буде робота СПГ-терміналу рентабельною? Відповідаючи на це запитання «Дня», Каськів підкреслив, що термінал — це самостійний бізнес з регазифікації. Він не займатиметься закупівлею газу, а тому результат його діяльності не пов’язаний з ціною постачань. «У цьому і є головна ідея — зруйнувати монополію, що існує на українському ринку, — зазначає глава агентства, — сформувати систему прямих контрактів і створити в країні нормальний європейський ринок. Ми маємо всі підстави стверджувати, що вартість газу на терміналі буде нижчою, ніж за монопольним контрактом».

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати