«ТБ-картинка» стане багатшою
Баланс між суспільством і рекламним ринком близькийГостра дискусія про міру обмежень для рекламного бізнесу в Україні вийшла на завершальну стадію. Профільний парламентський комітет затвердив проект нової редакції закону «Про рекламу». Голова комітету Микола Томенко заявив, що документ у результаті задовольнив і інтереси суспільства, і запити рекламного бізнесу, який явно переріс рамки застарілого законодавства. Індустріальний телевізійний комітет, що об’єднує головних гравців українського рекламного ринку, вже заявив про прийнятність нової редакції галузевого закону.
А головні суперечки навколо законопроекту палахкотіли стосовно двох питань: переривання художніх фільмів рекламними блоками, та реклама алкоголю і тютюну на телебаченні. Ці проблеми вже давно створили замкнене коло, що заважає розвитку українського телебачення. З одного боку, глядачі не в захопленні від довгих рекламних блоків, з іншого, телекомпанії не можуть дозволити собі дорогих проектів, що конкурують із московськими, через дуже велику різницю в рекламних доходах. Як не дивно, в компромісному законопроекті вдалося задовольнити запити і тих, і інших. Якщо коротко, то переривання фільмів з деякими обумовлюваннями дозволили, а пряме рекламування шкідливих для організму громадян тютюново-горілчаних товарів заборонили. Але також з обумовлюваннями. Насправді все дещо складніше.
Переривати художні фільми рекламою або анонсами передач телекомпанії зможуть лише раз на 45 хвилин. Це обмеження є більш жорстким, ніж прийняте в Європі, але українські телевізійні менеджери цілком погоджуються на такий компроміс. Необхідність такої рекламної паузи абсолютно зрозуміла: телекомпанії хочуть заробляти гроші, щоб мати гроші на власні дорогі проекти. Віце- спікер парламенту Олександр Зінченко, екс-президент «Інтеру» вважає, що якщо заборону на переривання фільмів збережуть, телекомпанії просто не зможуть запропонувати українським глядачам якісні художні фільми, і будуть вимушені перейти на трансляцію короткометражних телесеріалів.
Власне, таку тенденцію ми можемо спостерігати на екранах вже сьогодні. Загальновідомо, що сучасні якісні фільми тривають до двох годин і більше. Але телекомпанії не можуть дозволити собі такої розкоші, як втрата вельми дорогого рекламного часу в прайм- тайм. Та й глядач навряд чи надовго замислиться, якщо йому запропонують увечері подивитися такі шедеври як «Матриця», «Титанік» або «Володар кілець» із невеликою рекламною паузою через 45 хвилин, чи черговий мексиканський серіал тривалістю максимум у годину. До речі, рекламні паузи в фільмах будуть справді невеликими. Фахівці телекомпанії вже підрахували, що тривалість рекламних блоків у середньому зменшиться з 20— 25 хвилин до 7—8. До того ж, нова редакція закону «Про рекламу» обмежує загальний обсяг реклами в ефірі до 15% на добу і 20% на годину. Тобто дозволений законом максимум тривалості рекламного блоку становитиме 12 хвилин.
Генеральний директор телеканалу ICTV Олександр Богуцький вважає, що нова редакція галузевого закону дасть українському медіа-ринку новий поштовх до розвитку відповідно до європейських стандартів. А проблема розвиненості ринку для нашої країни стоїть вельми гостро, тому що сусідні Польща і Росія з цього погляду вже помітно випереджають Україну. «Багато» зроблені московські програми забирають значну частину української аудиторії, а фінансові успіхи польських телекомпаній ще більш вражаючі. Протягом минулого року вони сумарно заробили на рекламі 508 мільйонів доларів (13,2 долара на одного глядача), російські телекомпанії — 700 мільйонів (4,2), а обсяг українського рекламного телеринку становив лише 85 мільйонів (1,8). Саме за цими цифрами і ховаються причини нинішнього стану вітчизняного телебачення. Цікаво, що фінансове благополуччя польських телекомпаній багато в чому грунтується на вільній телевізійній рекламі тютюну й алкоголю у проміжку з 23.00 до 6.00.
Нова редакція українського закону «Про рекламу» забороняє пряму рекламу цигарок та горілки на телебаченні, незалежно від часу доби. Але певний компроміс зафіксовано і тут. Дозволяється рекламувати торгові марки алкогольних і тютюнових виробників за умови, що йдеться про спонсорство програми або акції. По суті, йдеться про легалізацію вже існуючої системи рекламування цього виду товарів. Отже, навряд чи це викличе шквал обурення у «консерваторів». Законопроект уже передали на розгляд до Верховної Ради, і у зв’язку з тим, що професійна дискусія з найбільш гострих питань уже відбулася, документу прогнозують непогані перспективи при остаточному голосуванні депутатів. Якщо ігри в популізм у депутатів не візьмуть верх над здоровим глуздом, медіа-ринок України отримає шанс значно підвищити свою конкурентоспроможність.