Театр і місто
У столиці розпочався Міжнародний фестиваль «Київ травневий»![](/sites/default/files/main/openpublish_article/20030513/479-2-1.jpg)
Цього разу в програмі фестивалю, на відміну від перших років його проведення, відсутні театри з Азії. Зате європейську сцену представлено дуже різноманітно: від експериментальних труп до академічних колективів, від бурлескних, фольклоризованих постановок до драматичних моновистав. Фестиваль, власне, було відкрито нетрадиційним «Сардаффассом» — міжнародним проектом, який здійснив відомий українсько- угорський режисер Атілла Віднянський разом зі словацькими, сербськими і чорногорськими артистами. П’єса, за якою ставили виставу, є фантасмагорією в дусі Павича — про сина давніх язичницьких божеств, Місяця і Пана, Сардаффасса, що має головну мету в житті, — потрапити до першого друкованого видання Біблії. Карнавальну стихію п’єси передано на сцені добре — Віднянський уміє організовувати рух акторської маси. Проте, що стосується темпоритму вистави, відчуваються проколи — після живого, ефектного початку постановка втрачає енергію, стає втомливою, млявою.
Схожі проблеми були й iз ще однією виставою, до якої також була прикута увага більшості театралів, — «Слова на піску», поставленою вельми талановитим Рімасом Тумінасом за «Щасливими днями» Семюеля Беккета на сцені Литовського національного драматичного театру. Причина, проте, тут інша — Тумінас знайшов потрібні візуальні та просторові рішення для дуже складного тексту Беккета, однак, схоже, виконавиця не змогла підтримати рівень самовіддачі, якого вимагала від неї, безсумнівно, важка роль.
Попереду, до речі, ще одна моновистава — «Любовна відповідь» за Габріелем Гарсіа Маркесом у виконанні легендарної Софіко Чіаурелі (18 травня у Київському театрі оперети). Інший безперечний «хіт» програми — дві вистави Петербурзького театру на Літейному, одного із кращих у Росії на сьогодні, — «Ліс» за однойменною п’єсою Олександра Островського і лауреат премії «Золота маска» «Едіп- цар» за трагедією Софокла (15 травня на сцені театру Франка і 16—17 травня у Театрі на Липках відповідно).
Студійні й експериментальні колективи будуть представлені краківською «Банею», яку вже полюбили кияни, з роботами «Божевільне шоу...» і «Татуаж» (обидва на сцені Молодого театру 16 і 18 травня), французькою трупою «Аліс» (вони виступатимуть у Театрі на Липках 21—22 травня), празьким Театром нового фронту (з виставою «Петрушка» у Театрі на Подолі 23— 24 травня), Хорватським сатиричним театром «Керемпух» із захоплюючою «Виставою Гамлета в селі Мрдуша Нижня» (27 травня у Молодому театрі)...
Безсумнівно, ажіотаж супроводжуватиме передбачуваний показ версії п’єси Альфреда Жаррі «Король Убю», здійсненої Олександром Калягіним на сцені свого театру «Et Cetera» (23 травня у Національній драмі імені Франка). Проте участь цієї вистави у фестивальній програмі поки що під питанням.
А закінчиться «Київ травневий» досить незвичайно, передавши естафету Пересувному фестивалю чеських фільмів «Кінематограф братів Цадиків».
Отже, у нас попереду — розквітаюче місто і різнобарв’я театрів. Справжній Київ травневий.