Україна розпочала модернізацію ГТС
На першу чергу реконструкції газопроводу Уренгой — Помари — Ужгород планують виділити близько 540 мільйонів доларівУчора на 3731-му кілометрі газопроводу Уренгой — Помари — Ужгород (УПУ), неподалік міста Богуслав у Київській області, було зварено символічний «золотий стик», чим розпочато реалізацію проекту «Модернізація та реконструкція магістрального газопроводу Уренгой — Помари — Ужгород» і масштабну модернізацію української газотранспортної системи (ГТС) загалом.
Як зазначають у ДК «Укртрансгаз», метою реконструкції УПУ є підвищення надійності, прозорості, ефективності й комерційної привабливості чинних транспортних маршрутів транзиту газу, зменшення негативного впливу на довкілля, а також мінімізація ризиків постачання природного газу європейським споживачам через територію України.
Задля її досягнення протягом наступних дев’яти років у чотири етапи планують реконструювати лінійну частину газопроводу з допоміжними об’єктами, модернізувати й реконструювати компресорні станції, а також системи лінійної телемеханіки та зв’язку. Перший етап триватиме три роки й коштуватиме 538,87 мільйона доларів. Причому 230,87 мільйона доларів — власні кошти ДК «Укртрансгаз». Решту — 308 мільйонів доларів — мають надати Європейський банк реконструкції та розвитку (ЄБРР), а також Європейський інвестиційний банк (ЄІБ). Їхні наміри щодо виділення коштів на фінансування проекту було закріплено підписанням меморандуму з ЄБРР та листа про наміри з ЄІБ учора під час «золотого стику».
Як повідомив директор ЄБРР в Україні Андре Куусвек після церемонії підписання, кредит ЄБРР планують виділити на 15 років під державні гарантії. І вже у вересні, за його словами, компанія Mott MacDonald повинна буде надати звіт про проект модернізації, і потім буде ухвалене рішення про надання кредиту. «Ми сподіваємося підписати проект цього року», — додав він.
Ще більш оптимістичним у прогнозах був Микола Азаров. Він зазначив, що проведення модернізації ГТС викликана потребою зберегти й розширити можливості України з транзиту газу: «У нас немає іншого виходу. Ви знаєте, цього року стає до ладу північна гілка обхідного газопроводу «Північний потік», ведуться проектні роботи з будівництва обхідного «Південного потоку». Ми маємо продемонструвати європейським і російським партнерам усі конкурентні переваги нашої газотранспортної системи. А для цього потрібна масштабна реконструкція побудованого і введеного в експлуатацію 30 років тому газопроводу. Ми володіємо унікальною ГТС. Левова частка російського газу транспортується в Європу саме нашими трубопроводами. Це поки. Адже системі вже понад 30 років. Тому потрібно в стислі строки її модернізувати, реконструювати, значно знизити затрати на прокачку газу й запропонувати нашим партнерам конкурентні переваги».
Прокоментував Микола Азаров і можливу участь Росії в модернізації ГТС... «Ми неодноразово запрошували Росію брати участь у модернізації нашої газотранспортної системи. Проте коли ми це робили на словах, а самі не докладали матеріальних зусиль і витрат, Росія реагувала так, як вона реагувала, — зауважив прем’єр. — Зараз для наших російських партнерів абсолютно очевидно, що ми цю роботу не просто почали — ми її почали за участю наших європейських партнерів. Ми вже пішли на витрати. І я думаю, що зараз позиція Росії змінюватиметься у світлі наших практичних кроків. Принаймні ми на це розраховуємо».