Перейти до основного вмісту

Унікальна пам’ятка доби бароко

У Музеї волинської ікони представили відреставрований образ «Христос у потирі» 1737 року
12 квітня, 19:05

На жаль, невідомо, який із храмів вона прикрашала, бо зберігалася у фондах Волинського краєзнавчого музею без вказівки свого походження, але відомо, що потрапила сюди дуже давно. Ікона має точну дату написання «Року Божого 1737 місяця марта дня 26».

Представлена ікона відреставрована в Національному науково-дослідному реставраційному центрі України, художник-реставратор — Ольга Фролова. Вона має цікаву композицію, яка представляє Євхаристію як Тіло і Кров Христа. Ікона насичена символічними зображеннями, які розповідають про останні дні земного буття Ісуса Христа, його страждання і смерть. Центром композиції є нижчепоясне зображення Христа у срібному потирі (чаші) із зігнутими у ліктях піднятими догори руками. З чола Спасителя, його очей, ран на руках і з-під ребра у чашу стікає кров. Чаша символізує не тільки церковний посуд, який використовується під час Євхаристії, як образ чаші, яку передав під час Тайної вечері своїм учням Христос, а й Священний Грааль (чаша, в яку була зібрана кров Ісуса).

Справа від Христа іконописець зображує вазу з колосками пшениці як символ причастя хлібом, що символізує тіло Ісуса. Півень — символ зречення Петром Христа. Рука у крові — символ зради Іуди. Меч — згадка про відсічення апостолом Петром вуха рабу первосвященика Малху при арешті Христа у Гефсиманії. Ліхтар та смолоскип — ілюстрація тексту Євангелія від Івана: «Отже, Іуда, взявши загін воїнів та слуг первосвящеників і фарисеїв, приходить туди з ліхтарями і світильниками». Миска з глечиком може символізувати і омовіння ніг апостолів Христом під час Тайної вечері, і умивання рук Понтієм Пілатом...

За західною традицією іконописець написав плат Вероніки. За церковними переказами під час зішестя Христа на Голгофу Вероніка подала свій плат Ісусу, щоб він витер піт і кров на обличчі. Чудесним чином лик Христа відбився на платі. Знаряддя страстей на хресті представлені цвяхами, молотком, списом і тростиною. Іконописець змалював також кліщі, якими виймали цвяхи з рук Ісуса, драбину, за допомогою якої знімали мертве тіло Ісуса з хреста, та гральні кості, якими воїни розігрували одяг.

Ікони «Христос у Чаші» мали поєднувати у собі одну ідею — жертовність Сина Божого заради порятунку людей, і представлена стала одним з найцікавіших надбань Музею волинської ікони.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати