Американці реанімують LNG-термінал в Україні
Михайло ГОНЧАР: Поки що цей проект малореалістичний
Український LNG-термінал з прийому скрапленого газу побудує американська компанія Frontera Resources Corporation. Про це під час години запитань до уряду в парламенті повідомив прем’єр-міністр України Арсеній Яценюк. За його словами, американці збудують термінал на 10 мільярдів кубометрів газу. «Нафтогаз України» підписав відповідний меморандум із цією компанією», — пояснив він. Його дія — два роки. Прем’єр нагадав, що Frontera здійснюватиме також поставки природного газу в Україну.
У повідомленні на офіційному сайті американської компанії Frontera від 13 липня згадується згаданий Яценюком меморандум з НАКом. Але він ні до чого не зобов’язує сторін-підписантів. До того ж, у повідомленні про меморандум з Frontera і НАК «Нафтогаз України» не сказано ні слова про будівництво термінала.
Хто будуватиме термінал? Frontera зареєстрована в США 1996 року, а з 2011-го її акції виступають об’єктом торгів на Лондонській фондовій біржі (ринкова капіталізація на 17 липня 2015 року становила 23,63 мільйона фунтів стерлінгів, тобто 37 мільйонів доларів). Відповідно до фінансового звіту за 2014 рік, збиток компанії склав 12,5 мільйона доларів за виторгу 6,4 мільйона доларів. Також відомо, що Frontera Resources Corporation займається розвідкою та видобутком газу і нафти (наразі розробляє газові поклади в Грузії). Щоправда, будівництвом інфраструктурних проектів компанія не займається. За всю свою історію Frontera не побудувала жодного морського термінала з перевалки скрапленого газу.
Які шанси на успіх цього разу з американською компанією? Про це «День» запитав президента Центру глобалістики «Стратегія ХХІ» Михайла ГОНЧАРА:
— Підписано лише меморандум з прицілом на майбутнє Frontera, коли вона розпочне реальне видобування значних обсягів газу у грузинському секторі Чорного моря і на території Грузії. Frontera з 1990-х років займалася пошуковими роботами там, і не безуспішно. Але поки що знайдені поклади перебувають у надрах. Тож для початку їх треба звідти дістати. Для цього — спорудити потужності зі скраплення газу та експортний термінал. Меморандум описує доволі далеке майбутнє газової співпраці, яке значно перевищує два роки. Компанія Frontera не займається будівництвом інфраструктури для скрапленого газу. Але їй не важко було б залучити для цього відповідного підрядника. Тому поки що я не оцінюю проект будівництва LNG-термінал як реалістичний.
Було б добре, якби уряд зміг домовитися з американським «піонером» у видобуванні скрапленого газу — компанією «Шенір Енерджі Партнерз». Це дійсно стало б підтвердженням того, що такий український проект постачання скрапленого газу зі США отримав би потужного зовнішнього партнера. Адже це компанія-постачальник, яка має ресурс, завершує будівництво потрібної інфраструктури у штаті Луїзіана. Єдине, що ще треба її переконати в необхідності будівництва українського термінала. Не факт, що вона б взялася за це. Чому? Головна проблема для імпорту скрапленого газу в Україну зі світового ринку — проходження через Босфор і непоступливість у цьому питанні Туреччини. Наразі воно вирішується слабко. Але якби заручитися підтримкою США або якої-небудь потужної американської компанії... Поки що я таких вагомих кроків з боку США в цьому напрямку не бачу. Позаминулого року американські юристи зробили висновок, що Туреччина не має права займати таку позицію. Але віз і досі там... Саме невирішеністю питання з проходженням Босфору і пояснюється те, що НАК шукає ресурси, не виходячи за межі Чорного моря. А на цьому просторі такого вільного газу поки що немає. Через п’ять років він, можливо, з’явиться на узбережжі Чорного моря — азербайджанський газ. Є варіант — туркменський (через Транскаспійський газопровід), але й це поки що примарно. Адже основних споживачів такого газу лише три в Чорноморському басейні — Україна, Болгарія та Румунія. Румунія наступного року вирішує свої газові питання за рахунок власного видобутку. Болгарія потребує не багато імпорту газу — 2,5 мільярда кубометрів, тому брати участь у будівництві дорогого термінала їм не потрібно. Залишається Україна, яка ставить завдання зменшувати споживання газу. Тому виникає питання, якщо й будувати такий термінал, то не в класичному варіанті. Має бути причальний комплекс, орендована плавуча установка для регазифікації та зберігання газу.