Перейти до основного вмісту

Бензинова безвихідь

«Обов’язковий» біоетанол може призвести не лише до зростання цін на паливо, а й до колапсу на ринку
19 листопада, 10:37
ФОТО РУСЛАНА КАНЮКИ / «День»

На початку листопада стало відомо, що уряд включив виробництво біоетанолу до переліку пріоритетних галузей економіки. А минулого тижня, як повідомило Інтерфаксу джерело в Кабміні, Міненерговугілля звернулося до парламентського комітету з паливно-енергетичного комплексу з проханням підтримати законопроект № 3146 народного депутата Степана Івахіва. У ньому йдеться про відстрочення на два роки обов’язкового використання біоетанолу в бензинах.  Додавання 5% цього спирту, згідно з документом, слід перенести з 2014 року на початок 2016 року, 7% — з 2016 року на початок 2018 року.

Міністерство аргументує своє прохання тим, що в Україні біоетанол поки не виробляється в обсягах, достатніх для додавання 5% у всі бензини (випускається до 56% від необхідного). При цьому, на думку міністерства, використання відповідного імпортного продукту недопустиме, оскільки він «порівняно з біоетанолом вітчизняного виробництва буде дорожчим більш ніж на 60 тис./грн за тонну». «При додаванні 5% біоетанолу до бензинів моторних за цією вартістю роздрібна ціна бензинів моторних сумішевих значно зросте (приблизно на 2 грн на літр)», — зазначають в Міненерговугілля. Крім того, там підкреслюють, що процес додавання біоетанолу до бензину класифікується як виробництво нового продукту, й за отриманий сумішевий бензин має додатково стягуватися акцизний податок. Це збільшить його вартість ще на 2 грн/л. Негативні висновки про програму додавання спирту до бензину раніше представили Мінекономрозвитку й торгівлі, Мінінфраструктури, інститути МАСМА й «ДержавтотрансНІІпроект».

Щоправда, Мінагропрод вважає скасування або відстрочення використання біоетанолу в складі бензинів неприпустимими. З ним солідаризується Мінфін. Вирішувати доведеться Верховній Раді. Тут уже зареєстровано три законопроекти (Ігоря Єремєєва, Степана Івахіва й Олега Зарубінського), в яких пропонується відстрочення або навіть скасування переходу на спиртовмісні палива.

Що в цій ситуації радять експерти? Завідувач лабораторії досліджень використання палив і екології «Державного автотранспортного науково-дослідного та проектного інституту» Віктор Устименко не сумнівається в тому, що в принципі етанол до бензинів додавати необхідно. Водночас він зазначає, що законопроект Івахіва — «це вихід зі становища в нинішній форс— мажорній ситуації». На думку експерта, «в принципі слід було б розробити серйозніший документ, що передбачав би обов’язкове введення від 2 до 5% біоетанолу або інших продуктів на його основі або отриманих шляхом його переробки (у перерахунку на біоетанол)». Це, наприклад, етилтредбутиловий ефір,  роз’яснює експерт, який в Україні ще не виробляється, але широко використовується, скажімо, у Франції.

Крім того, на думку Устименка, законом слід було б ввести фінансово-економічні стимули для використання сумішевого палива з вмістом етанолу від 5 до 10%. Адже використання етанолу веде до збільшення витрати палива двигуном. І для споживача воно має бути дешевшим. «Але, на жаль, це ми пропонуємо вже не вперше й не перший рік, — згадує експерт. — 2008 року на слуханнях у парламенті ледве не побилися із цього приводу із заступником міністра фінансів. Мінфін не хоче йти на такі пільги споживачам. Не погоджується навіть залишити на бензини Е10 (вміст етанолу до 10%) акциз, чинний зараз, а на палива з меншим його вмістом — трохи підвищити, щоб бюджет не страждав».

«Але зараз головне — не допустити виникнення з нового року колапсу на ринку, — зазначає Устименко. — Чинні національні стандарти допускають до 5% біоетанолу, а законом передбачається — не менше як 5%. Отже, в будь-якому разі український виробник або імпортер палива з вмістом етанолу менш як 5% стає порушником і не може вийти на ринок. Не кажучи вже про подвійне оподаткування». «Законопроект Івахіва — це сьогоднішній вихід зі становища, — підсумовує експерт. — Надалі цей документ треба буде доопрацьовувати. А зараз він дозволяє країні вийти з бензинової безвиході, в якій вона могла б опинитися після 1 січня».

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати