Бізнес закликає врегулювати ситуацію з акцизним податком

2015 року з метою поповнення місцевих бюджетів до переліку податків було додано акцизний податок з роздрібного продажу, який становить 5% і сплачується при реалізації алкогольних напоїв, тютюнових виробів і пального. Водночас запровадження цього податку викликало багато дискусій та прогнозів щодо невиконання плану по його збору.
Із 2016 року ставка 5% акцизного податку з роздрібної реалізації пального була додана до основної ставки, яку сплачують імпортери або виробники. Однак, враховуючи те, що розподіл податків не відбувався автоматично, затримки у надходженні до місцевих бюджетів становили до трьох місяців.
За інформацією Державної податкової служби, 2019 року виконання плану зі збору акцизного податку з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі тютюнових виробів виконано лише на 42%. Це означає, що велика кількість недобросовісних підприємців станом на сьогодні просто ухиляється від сплати відповідних податків.
Пояснень подібній ситуації може бути кілька.
По-перше, реалізація без використання РРО дає змогу реалізовувати пачку тютюнових виробів без сплати 5% акцизу, який можна покласти як різницю безпосередньо в кишеню реалізаторів.
По-друге, на сьогодні в країні існує близько 55 тис. роздрібних точок, однак, лише 300 податківців, уповноважених здійснювати контроль, що фізично унеможливлює контроль усіх торговельних точок.
По-третє, вартість ліцензії на роздрібну торгівлю дозволяє заробити набагато більше ніж витрати на неї (вартість ліцензії для торгівлі тютюновими виробами складає від 250 грн до 2 тис грн на рік), а в деяких випадках і взагалі підприємці її не оформлюють.
Європейська Бізнес Асоціація наголошує на важливості забезпечення рівних правил гри на ринку. Так, якщо наразі не врегулювати питання з даним видом податку, місцеві бюджети продовжать недоотримувати надходження, а тіньовий сектор створюватиме нерівність умов для роботи прозорого бізнесу.
Альтернативою вирішення даної ситуації може бути переформатування сплати даного податку та закладення його в ціну оптовими торговцями, які є великими гравцями ринку. Крім того, здійснювати контроль також буде значно легше, адже, за інформацією ДПС, на сьогодні видано понад 100 оптових ліцензій.
«Сплата податку відбуватиметься виходячи з максимальної роздрібної ціни та на основі даних РРО. При реалізації продукції роздрібним торговцям у вартість податок вже буде включено. Тоді як раніше лише роздрібний торговець закладав це у вартість для кінцевого споживача, хоча, фактично, сам податок міг і не сплачуватись. Що важливо — для кінцевого споживача на вартість продукції дана процедура жодним чином не вплине, однак, слугуватиме одним з інструментів поступової детінізації сфери», — пояснила Крістіна ЛІНІЧЕНКО, керівник FMCG напрямку Європейської Бізнес Асоціації.
На даний момент дана норма закладена в проекти законів №№ 2501, 2502, 2503 і 1210. Тож бізнес-спільнота закликає Верховну Раду звернути на це увагу при прийнятті фінального рішення.