Чи спокусять українців дешевими кредитами до купівлі вітчизняних авто?
Самі автомобілебудівники пропонують хоча б тимчасовий протекціонізм і зниження податкового навантаженняДля підтримки українського автомобілебудування необхідно відновити лінію споживчого кредитування під 5% річних, нещодавно заявила прем’єр-міністр України Юлія Тимошенко. Але зробити це, за її словами, буде можливо лише після президентських виборів.
А доки Кабінет Міністрів обіцяє забезпечити українських інвалідів стома тисячами автомобілів. За словами прем’єра, наприкінці 2009 року Кабінет Міністрів України підготував три державні програми, однією з яких передбачено забезпечення ста тисяч українських інвалідів автомобілями вже 2010 року. За словами Тимошенко, для цього було досягнуто домовленостей із підприємствами з Південної Кореї та Китаю, які під державні гарантії спільно із ЗАТ «Запорізький автомобілебудівний завод» вироблятимуть ці автомобілі за спільною комплектацією.
За ще однією програмою — «Шкільний автобус» — планується виготовлення 200 автобусів і понад 50 тисяч авто для потреб сільських і селищних голів, а також для потреб медичних установ у селі.
У парламенті ж на розгляді законопроект про відновлення 13%-ї надбавки до митного збору на автомобілі, що імпортуються.
Бажання держави «узяти під крило» автопром експерти пояснюють різними мотивами: від політичних лобі до порятунку трудящих. Проте зрозуміло і те, що піти на поступки штовхають не дуже вражаючі показники по галузі. Так, згідно з даними одного з найбільших суб’єктів автомобільного ринку України, корпорації «Богдана», 2009 року вона випустила 14,393 тисячі легкових автомобілів, що в 6,1 разу менше аналогічного показника 2008 року (88,316 тисячі). Загальна ж тенденція вітчизняного автопрому теж не вражає. Раніше повідомлялося, що українське автовиробництво 2009 року в умовах різкого скорочення ринку, відсутності підтримки вітчизняного виробника та стимулювання покупців скоротилося більш ніж на 80% — за підсумками січня — листопада український автопром виробив 67,229 тисячі автотранспортних засобів, що складає всього 16,4% показника 2008 років, у тому числі 63,885 тисячі легкових автомобілів.
Із погляду економічного націоналізму, держпідтримка автопрому виправдана. На думку генерального директора ТОВ «Єврокара» Марини Яковлєвої, визначальним для українського автопрому стане перший квартал 2010 року. Від його результатів і залежатиме, чи покаже авторинок зростання або ж триватиме його стагнація. У будь-якому разі, темпи зростання 2010 року не перевищать 20%, зазначає Яковлєва.
«Імпортери нині почуваються набагато краще, ніж виробники, оскільки вони не зв’язані банківськими зобов’язаннями, обумовленими значними інвестиціями в розвиток виробничих потужностей і забезпеченням робочих місць на виробництвах, — коментує вона «Дню» ситуацію на ринку. — Завдання держави — визначити пріоритети в розвитку економіки країни та правила для операторів ринку, відповідно до заявлених пріоритетів. І головне, аби ці правила були зрозумілими та незмінними у досить тривалому тимчасовому континуумі, що особливо важливо для інвесторів».
Що стосується ідеї уряду запустити кредитування під 5% річних для покупки вітчизняних автомобілів, Яковлєва вважає, що вона могла б значно простимулювати зростання споживчого попиту, за умови стабілізації загальної політико-економічної ситуації в країні. «Це підтверджується результатами реалізації подібних програм на американському й європейських ринках. Наприклад, уряд Великої Британії виділив найбільшим автовиробникам країни 1,5 мільярда доларів у вигляді державних гарантій при здобутті кредитів, що дало зростання продажів автомобілів +57%, тоді як у цілому по Європі продажі виросли на 31%», — аргументує вона.
Автомобільний ринок перебуває на дні, тому без радикальних системних заходів із його стимулювання чекати змін не варто, вважають і в асоціації «Укравтопром». «За нашими прогнозами, середньомісячні обсяги продажів легкових автомобілів поточного року становитимуть близько 13 000 штук. Позначатимуться сезонні чинники, але це коливання відбуватиметься в межах 10%», — повідомили «Дню» в асоціації.
Тому Україні просто слід робити хоч якісь кроки з підтримки вітчизняного автопрому. Проаналізувавши світовий досвід в галузі боротьби з глобальною кризою, найефективнішими заходами із поліпшення стану виробників у асоціації називають здешевлення кредитів для виробників, які реально створюють додану вартість у своїй країні, й перш за все, експортерам; зниження податкового тиску на промислові підприємства, які створюють і модернізують виробничі потужності; стимулювання збуту продукції національного виробника шляхом державних закупівель, а також стимулювання споживчого попиту на продукцію національного виробника.
Але, знову ж таки, чи стануть пересічні українці купувати вітчизняні автомобілі, коли вже встигли звикнути до значно кращої якості та комфорту іномарок? На це в «Укравтопромі» відповідають, що на сьогоднішній день українські виробники випускають у основному автомобілі всесвітньо відомих і популярних брендів транснаціональних автомобільних компаній під суворим контролем якості їхніх представників. «Але на сьогодні через дешевші кредитні ресурси, якими користуються наші зарубіжні колеги, а також завдяки тій прямій фінансовій підтримці, яку їм надавали їхні держави, імпортні автомобілі більш конкурентоспроможні на нашому ринку, ніж автомобілі, вироблені в Україні», — констатують в асоціації.
Ідея уряду про пільгове кредитування споживачів вітчизняної продукції є одним із перевірених заходів, що добре зарекомендував себе, який повинен діяти паралельно та системно з іншими заходами зі стимулювання самого процесу виробництва, вважають в «Укравтопромі». Але при цьому додають, що наша держава не в змозі надати пряму фінансову допомогу автопрому, адекватну тій, яка надавалася практично всім автовиробникам у всьому світі. Тому пропонують державі хоча б понизити податкове навантаження на виробництво й тимчасово ввести протекціоністські заходи щодо вітчизняної продукції.