Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Чим Statoil цікава наша «труба»?

Юрій КОРОЛЬЧУК: «ГТС України транспортує в ЄС російський газ, який є конкурентом норвезькому»
20 листопада, 12:17
ЗУСТРІВШИСЬ УЧОРА З ПРЕМ’ЄР-МІНІСТРОМ НОРВЕГІЇ ЕРНОЮ СОЛБЕРГ, ПРЕЗИДЕНТ УКРАЇНИ ПЕТРО ПОРОШЕНКО НАГОЛОСИВ, ЩО ПЕРШОЮ КОМПАНІЄЮ, ЯКА ЗАПРОПОНУВАЛА ДОПОМОГУ УКРАЇНІ В ДИВЕРСИФІКАЦІЇ ЕНЕРГОПОСТАЧАННЯ, БУЛА НОРВЕЗЬКА STATOIL / ФОТО МИХАЙЛА ПАЛІНЧАКА

Уряд України готовий надати норвезьким компаніям можливість інвестувати в ГТС. За словами прем’єр-міністра України Арсенія Яценюка, держава має намір створити додаткові законодавчі умови, які дозволять норвезькій газотранспортній компаній взяти участь у конкурсі на управління українською «трубою» та підземними газовими сховищами.

«Якщо норвезькі компанії енергетичного сектора готові інвестувати в українську газотранспортну систему, то уряд України готовий подати спеціальний законопроект, який дасть можливість не тільки компаніям з ЄС і США, але і норвезьким компаніям безпосередньо інвестувати в українську ГТС та газосховища», —  заявив у ході україно-норвезького форуму Арсеній Яценюк. 

Здавалося б, ідея непогана. Що більше буде охочих, то кращим для нас може бути результат проекту із створення консорціуму з управління ГТС. Так, погоджуються експерти, але у конкретному випадку з норвезькою компанією є «але», на яке український уряд не може не звернути уваги. Що це — нижче в коментарі члена Спостережної ради Інституту енергетичних стратегій Юрія КОРОЛЬЧУКА:

— Пропозиція прем’єра Яценюка норвезькій компанії взяти участь в оренді ГТС — це крок відчаю. Відчай породжено відсутністю реальних зацікавлених компаній з боку ЄС. США взагалі відсторонилися від процесу, хоча обіцяли сприяти у пошуку інвестора.

Показово, що Україна звертається про участь в оренді ГТС до Норвегії, що не є членом ЄС, і для якої потрібно створювати нові умови. Власне, це вже з легкістю пообіцяв Яценюк, який наразі не представляє ні коаліцію, ні більшість у новій Верховній Раді.

На перший погляд Норвегія виглядає привабливо і перспективно з точки зору наявності фінансових ресурсів. Проте, для Statoil оренда ГТС не є ані цікавою з точки зору необхідності для власного бізнесу, ані з точки зору привабливої інвестиції.

ГТС України не можна використати для транспортування газу із шельфу Північного моря до клієнтів Statoil, які знаходяться в Західній Європі.

Як звичайна фінансова інвестиція, то цей варіант не є вигідним для Statoil, оскільки ГТС України вже зараз скорочує транзит російського газу, зменшує свої доходи від транзиту і потребує як мінімум 5 млрд дол. для модернізації.

Зрештою, перед Норвегією сьогодні стоїть завдання зупинити падіння видобутку газу і нафти, а тому вільні кошти буде скеровано насамперед у цей сектор, а не в оренду чи купівлю ГТС України.

Нарешті з точки зору технічної експлуатації, то Statoil переважно розвивається і займається шельфовими газопроводами, протяжність яких становить 8,1 тис. км. Водночас, ГТС України — це більше 22 тис. км лише магістральних газопроводів. Норвезький досвід не буде ефективним для України.

Хоча, навіть якщо припустити, що Норвегія могла б орендувати ГТС України, то все одно виникає питання — для чого Statoil у це вплутуватися? Адже як заявив представник «Нафтогазу України» Юрій Вітренко, вже через два-три роки 49% ГТС України продаватимуть. Для Statoil немає сенсу пару років займатися проблемами ГТС України у статусі орендаря, якщо покупцем потім буде зовсім інша компанія.

Сподіваюся, що в уряді й «Нафтогазі» не причаїлися івани сусаніни, які заведуть ГТС України у невідомість. І для початку вони мають визначитися, куди поведуть ГТС України — шляхом оренди чи продажу.

Із довгострокової і стратегічної позиції ГТС України для Норвегії є прямим конкурентом. Адже ГТС України транспортує в ЄС російський газ, який конкурує із норвезьким у Європі.

Навіть більше — для України Statoil Норвегії є дзеркальним відображенням «Газпрому» Росії. «Газпром» не зацікавлений у розвитку ГТС України, оскільки у російській стратегії роблять акцент на обхідних газопроводах (Північний потік, Голубий потік, Південний потік). Statoil не зацікавлений у розвитку ГТС України, оскільки для Норвегії важливо, щоб до Європи потрапляло менше російського газу.

У розвитку і функціонуванні ГТС України можуть бути зацікавлені Німеччина, Австрія, Італія, Чехія та окремо Туреччина. «Пул» цих всіх або окремих країн міг би виявити інтерес до оренди чи купівлі частини ГТС України.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати