Чиновника — в рамки закону
Як зробити входження в бізнес необтяжливимКабінет Міністрів розробив проект закону «Про основні засади реформування дозвільної системи у сфері господарської діяльності» (на відносини у сфері ліцензування господарської діяльності він не поширюється). Основними принципами державної політики щодо дозвільної системи в ньому, зокрема, проголошено захист прав, законних інтересів, життя та здоров’я громадян, охорона навколишнього природного середовища та безпека держави, розвиток конкуренції, прозорість процедури видачі документів дозвільного характеру, додержання рівності прав суб’єктів господарювання під час видачі документів.
Проект визначає, що вичерпний перелік документів дозвільного характеру встановлюється виключно законами, а не підзаконними актами. У ньому встановлюється принцип платності або безоплатності видачі конкретних документів, строк дії або безстроковість документа, перелік підстав для прийняття рішення про відмову в його видачі. Розмір плати за видачу документів дозвільного характеру встановлюється Кабінетом Міністрів за поданням дозвільних органів.
Ці органи приймають рішення про видачу або про відмову у видачі документа протягом десяти робочих днів, не враховуючи день реєстрації заяви, якщо законами, які регулюють ці відносини, не передбачено інший строк. У рішенні про відмову у видачі мають зазначатися її підстави. Письмове повідомлення про прийняття відповідного рішення надсилається (видається) суб’єкту господарювання протягом трьох робочих днів від часу його прийняття.
Коментуючи «Дню» даний законопроект, генеральний директор асоціації «Укрконсалтинг» Віталій Маргуліс назвав його кроком на шляху створення ефективної системи державного управління й досягнення балансу інтересів держави та підприємців. Особливо важливим, на його думку, є те, що контроль за діяльністю дозвільних органів та методологічне забезпечення організації дозвільної системи покладено на центральний орган, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері підприємництва — Держкомітет з регулятивної політики і підприємництва. Іншим позитивним моментом Маргуліс вважає чітке встановлення відповідальності чиновників за несвоєчасний розгляд та видачу дозвільних документів, для чого вносяться зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення.
Водночас експерт «Дня» вказав на невідповідність назви документа його основним положенням: фактично йдеться про подальше функціонування дозвільної системи, а не про її реформування. Незрозумілою видається йому й теза про те, що дозвільні органи у випадках, передбачених законом, можуть залучати для проведення експертизи, необхідної для видачі дозволів, підприємства, установи та організації.
У законопроекті також передбачено, що в разі встановлення за результатами перевірки факту подання суб’єктом господарювання недостовірної інформації, документ дозвільного характеру підлягає анулюванню. Незрозуміло, відзначає Маргуліс, які перевірки мають проводитися одразу після видачі документу і хто та навіщо їх проводить.
У Держкомпідприємництва вважають, що прийняття законопроекту дозволить відносно швидко та ефективно закласти підґрунтя для проведення подальшої реформи дозвільного законодавства, упорядкувати та спростити дозвільні процедури та обмежити свавілля окремих регуляторних та дозвільних органів. Комітет чекає від підприємницького загалу, громадських організацій та науковців конструктивних зауважень та пропозицій до проекту, а також повідомлень про реальний стан справ у дозвільній сфері.