Перейти до основного вмісту

Дорожній експеримент

Уряд хоче ремонтувати автошляхи за рахунок митних зборів
23 липня, 10:43
ФОТО З АРХІВУ "ДНЯ"

Латати ями на українських дорогах пропонують за рахунок митних зборів. Така ініціатива передбачена в ухваленому парламентом за основу законопроекті щодо проведення експерименту з фінансування ремонту ряду доріг. Відповідні зміни пропонують внести й до Бюджетного кодексу. За задумом авторів, 50% від суми перевиконання щомісячних планових митних платежів, які збираються при митному оформленні товарів на територіях Одеської, Волинської та Львівської областей, направлятимуть у спеціальні фонди відповідних обласних бюджетів у порядку, який ще має визначити Кабінет Міністрів України. Автори документа пропонують випробувати цю схему на кількох автошляхах: Одеса — Рені, Львів — Радехів — Луцьк, Сколе — Славське, ділянках Львів — Сколе та Київ — Чоп. Зміни пропонують застосовувати до 1 січня 2017 року.

«Ми  весь час говоримо про те, що йдемо до децентралізації, передачі влади на місця. Яскравий приклад цього відбувається в контролі за роботою митниці. Це б дало можливість організувати громадський  контроль за зборами на митниці  й відремонтувати автошляхи», — говорить голова парламентського комітету з питань транспорту Ярослав Дубневич. За його словами, наразі із запланованих у бюджеті на 2015 рік 24 мільярдів гривень 20 мільярдів  виділено на погашення кредитів та відсотків за ними. Із решти чотирьох мільярдів гривень 728 мільйонів віддали на фінансування нових кредитів від Світового банку та інших міжнародних інституцій, пояснює  Дубневич. «Незначні кошти надійшли на фінансування підготовки проектної документації з європейськими інституціями. Також Мінінфраструктури спільно з Мінфіном переглядає перелік доріг, які фінансуватимуться для завершення цього року», — розповідає він. Тож, по суті, кардинального ремонту державних доріг немає, гроші йдуть лише на ямкові ремонти, підсумовує Ярослав Дубневич.

Утім, це не вирішує загалом проблеми, адже, за даними «Укравтодору», понад 80% доріг  в Україні зношені й потребують ремонту.

Вибірковість поданих у законопроекті доріг для ремонту в Раді пояснюють так: це — одні з найгірших автошляхів в Україні, й їхній стан не сприяє економічному розвиткові країни. «Обсяги перевалки продукції, наприклад, в Ренійському порту впали більш ніж на 20% тільки за місяць. Сьогодні цей порт повністю ізольований, українська Бессарабія сьогодні практично відрізана від материкової частини», — розповідає народний депутат Антон Кісе, підкреслюючи, що дорога Одеса — Рені йде в напрямку Бухареста і має важливе значення для нарощування торгівлі.

«Ухвалення зазначеного закону дозволить поліпшити транспортну інфраструктуру та позитивно вплине на соціально-економічний розвиток Одеської та Волинської областей», — вважає його колега народний депутат Степан Кубів.

А от колишній міністр фінансів, а нині депутат Віктор Пинзеник проти такого підходу. Він нагадав, що виключно законом про держбюджет визначається розмір і цільове призначення будь-яких витрат. «Це — норма Конституції. Конституція — це закон прямої дії. Тому жодними бюджетними чи іншими кодексами не можуть розподілятися бюджетні витрати», — пояснив він.

Інші аргументи «проти» прийнятого за основу законопроекту висловлює голова «Української таксомоторної асоціації» Андрій Антонюк. «Не розумію, який стосунок має митниця до фінансування ремонту доріг? Я дуже хочу, щоб на Західній Україні зробили дороги,  але чому таким чином?» — резюмує він  у розмові з «Днем». На думку  голови «Української таксомоторної асоціації», наразі стягується акциз на нафтопродукти, і кошти від нього йдуть  на ремонт автошляхів. За його словами,  два роки тому з одного літра пального на дороги стягувалося до держбюджету 1,6 гривні. «Куди поділися ці гроші? Було б цікаво почути звіт  уряду про те, скільки доріг  відремонтовано за зібрані кошти?» — запитує  він.

Про суми зібраного акцизу в КМУ не говорять. Але на початку літа в Міністерстві інфраструктури повідомили, що відомство виступає з ініціативою підвищити акцизний збір на продаж нафтопродуктів. Про це розповів відповідальний за реформу «Укравтодору» голова дорожнього департаменту Мінінфраструктури Роман Хміль. За його словами, модернізація українських доріг — справа витратна, тільки на їхній ремонт необхідно близько одного трильйона гривень. Таких коштів у бюджеті немає. Тож виходом із цієї ситуації, на думку Хміля, може бути підвищення паливного акцизу до європейського рівня — з 20% до 35 — 50%.

За словами міністра інфраструктури Андрія Пивоварського, 2016 року Мінінфраструктури створить спеціальний фонд для відрахування акцизного збору з продажу палива, який на 100% використовуватиметься для фінансування ремонту та будівництва автодоріг.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати