Перейти до основного вмісту

Флот у нас буде!

Передислоковані з Криму до Одеси та Миколаєва українські кораблі поступово відновлюються
16 червня, 17:27
ФОТО РУСЛАНА КАНЮКИ / «День»

Як заявив командувач ВМСУ контр-адмірал Сергій Гайдук, розпочався «процес відновлення технічної готовності виведених з Криму кораблів, катерів і суден, літальних апаратів морської авіації», і кораблі «планомірно нарощують інтенсивність своєї діяльності». За його словами, завдання в морі одночасно виконували 9 кораблів, катерів і суден, діяла морська авіація. При цьому бойова злагодженість підрозділів військ берегової оборони відбувається «досить швидкими темпами». Командувач зазначив, що для потреб флоту виділяються належні обсяги паливно-мастильних матеріалів, завдяки чому є «унікальна можливість для тренувань і отримання необхідних практичних навичок і досвіду».

«Присутність національних ВМС у певних районах Чорного моря сьогодні практично постійна. Також можу констатувати активну діяльність підрозділів військ берегової оборони, які після передислокації також пройшли «перезавантаження» і зараз виконують поставлені завдання в Одеській і Миколаївській областях», — доповнив тимчасовий виконувач обов’язків начальника штабу — перший заступник командувача ВМС ЗС України контр-адмірал Андрій Тарасов. Декілька бойових кораблів, а також допоміжні та спеціальні судна, разом із бойовими одиницями Західної військово-морської бази «виконують завдання з прикриття рубежів нашої вітчизни на морському напрямкові».

Втім, бойове ядро українського флоту ще не відновлене: російська влада повернула Україні не всі бойові кораблі. Всього до материка пішло від Кримського півострова близько чотирьох десятків кораблів і суден, що становить приблизно дві третини всього флоту. Не повернули ж техніку, «яка може бути застосована в бойових операціях»: великий десантний корабель, підводний човен, 4 корвети, 2 тральщики і інше.

У ЗМІ повідомлялося, що місця для всіх просто не вистачило, кораблям і суднам довелося потіснитися, а частина пішла до Очакова. Отже навіть ті, які вже повернулися, змогли створити певні складнощі і командуванню, і портовикам. Відкрито ніхто не скаржиться, всі розуміють, за яких обставин сталося екстрене перекидання флоту, та і значення його тепер зросло. Військові кораблі навіть зайняли акваторію не самого торговельного порту, а стали у Військовій гавані, яка належить Міністерству оборони. Але, як повідомляють джерела «Дня», незручності виникають при виході кораблів із порту, адже вихід має обмежену ширину. «Військові й самі розуміють, що сусідство з цивільним флотом — це не кращий варіант. Їм потрібен порт, зароблений під них, що б був свій капітан порту, який дає добро на вихід, а не один капітан і на цивільні, і на військові судна», — пояснили вони «Дню». У Севастополі кораблі також були сусідами з цивільними суднами, але там велика кількість бухт. І, наприклад, рибний порт, який більшою мірою займався перевалкою вантажів, розташовано не в Севастопольській бухті, а в Комишевій, яку розташовано в іншому місці.

Але, власне, широкого вибору у флоту немає: кораблі можна розташувати в Одесі, Очакові та Миколаєві. Миколаївська міська рада вже сама висловила готовність «прийняти» частини і підрозділи ВМСУ. 25 квітня вона ухвалила звернутися до тодішнього в.о. Президента України Олександра Турчинова, Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України, щоб закріпити місце постійної дислокації частин у Миколаєві. Депутати звернули увагу на вигідне географічне положення, розвинену інфраструктуру для ремонту та технічного обслуговування кораблів і так далі. Проте військові знають і мінуси: звідси до моря потрібно декілька годин йти довгим фарватером, який можуть замінувати ворожі диверсанти. Вийти в море з Очакова простіше, але там невелика кількість причалів. Він пасує скоріше для допоміжного флоту. Раніше перший командир Західної (Одеської) бази ВМС контр-адмірал запасу Дмитро Українець зазначав місцевій пресі, що необхідна для розташування військових кораблів інфраструктура є лише в Одесі. І хоча відсутні великі склади боєзапасів, зате є казарми для розміщення особового складу.

Навряд чи військовий флот остаточно піде з Одеси, яка може стати його головною базою. Ймовірніше, що з неї виведуть якусь частину суден, розташувавши їх у Миколаєві і Очакові, а також відправлять туди деякі кораблі, які ще повернуться з Криму.  До речі, зараз до акваторії «Чорноморського суднобудівного заводу» зайшли на тимчасову стоянку судно контролю фізичних полів «Сіверськодонецьк» СФП-322 і рятувальний буксирний корабель «Ізяслав» для проведення регламентних робіт, причому завод зробить це безкоштовно. Адміністрація пропонує Міноборони тимчасово базувати тут кораблі і судна ВМС України в акваторії заводу.

Якось допомогти флотові стараються й інші небайдужі люди, організації і партії. Зокрема, повідомлялося про придбане для фрегата «Гетьман Сагайдачний» обладнання для ремонту й системи радіолокації Icom для десантного корабля «Кіровоград».

Водночас, відновити боєздатність українського військового флоту недостатньо, він потребує оновлення. Щоправда, наразі про якісь значні просування в цьому плані говорити не випадає. Так, закладений 2011 року на ЧСЗ сучасний корвет ще тільки будується (планувалося до 2021 року побудувати чотири таких корабля). До 2017 року планувалося також побудувати для річкового дивізіону ВМС України, що дислокується в Одесі, дев’ять бронекатерів «Гюрза-М». Перші два катери було закладено на заводі «Ленінська кузня» у Києві восени 2012-го. Але потім у держкомісії з’явилися претензії до  якості виконання робіт підприємства і виникли проблеми з технічною документацією на озброєння. Контракт Міністерство оборони розірвало, пообіцявши замовлення розмістити на іншому підприємстві. Утім, «Ленінська кузня» поки що все ще належить Петру Порошенку, тож цілком імовірно, що виконувати замовлення будуть все ж таки на цьому підприємстві. Навіть якщо новообраний президент, як і обіцяв публічно, все ж таки продаватиме цей актив, наявність замовлень збільшить його вартість.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати