Лоцман — людина державна
Країнi вiн забезпечує не тiльки дохiд, але й престиж![](/sites/default/files/main/openpublish_article/20050409/463-5-2.jpg)
У міжнародній практиці мореплавання безпека судноводіння має пріоритет над комерційними інтересами. Прийнявши програму вдосконалення державної системи забезпечення безпеки судноплавства на 2002—2006 роки, Україна погодилася з цим принципом. Унаслідок цього Мінтрансзв’язку доручило держпідприємству «Дельта-лоцман» забезпечити безпеку судноплавства в районах лоцманських проводок і зонах відповідальності служб регулювання руху суден (СРРС).
Раніше безпеку мореплавства в територіальних водах забезпечували сили морських торгових портів. Але ж, на думку фахівців, обов’язок гарантувати безпеку мореплавства в своїх водах, за міжнародним морським правом лежить на державі.
Перебуваючи в безпосередньому адміністративному підпорядкуванні в керівництва порту, лоцманські служби були вимушені діяти насамперед в інтересах порту, що часто суперечило вимогам безпеки судноплавства й охорони праці. Комерційні інтереси порту та суміжних організацій часто змушували лоцманів виконувати свої обов’язки в екстремальних погодних умовах і порушуючи правила, встановлені самими портами, що створювало пряму загрозу як життю людей, так і довкіллю та вантажам. А ось за шість останніх місяців жодного випадку не сталося.
Лоцманські служби в структурі підрозділів портів ще вчора не мали єдиних стандартів кваліфікації персоналу, сучасних методів підготовки, вимог до технічних засобів, норм охорони праці лоцманів. Була відсутня політика формування резерву, досвідчені судноводії флоту відмовлялися від роботи лоцманами через низьку оплату їхньої висококваліфікованої праці та падіння престижу професії. Служби регулювання руху суден у складі портів страждали на ті самі хвороби, не маючи коштів на модернізацію та розвиток. Показовий такий приклад. У грудні 1992 року лоцманів Керченського морпорту, зайнятих проведенням суден до Маріуполя, Бердянська, керівництво порту перевело на роботу в російське підприємство «Менеджер» (м. Туапсе). Після повернення в 1997 році до рідного порту (в зв’язку з ліквідацією російського підприємства), їм не надали елементарних умов роботи: їх не доставляли до місця посадки на лоцботи, вони не мали в достатній кількості індивідуальних рятувальних засобів, радіостанцій, спецодягу.
Під час комплексної перевірки Держфлотінспекцією України в травні-червні 2004 року лоцманських служб, якi передають до складу ДП «Дельта- лоцман», було встановлено, що в них бракує фахівців (32,7%), були відсутні посадові інструкції. Не були застраховані та працювали без сертифікатів або з простроченими сертифікатами понад половину лоцманів. Майже третина персоналу не мала радіозв’язку, 82% — спецодягу й індивідуальних рятувальних засобів. Не проводився інструктаж iз охорони праці та технічне навчання. Були відсутні технологічні схеми швартувань, навігаційні карти та посібники регіону обслуговування (76%). Основний технологічний персонал розташовувався в приміщеннях, непридатних для праці та відпочинку. Середній вік фахівців у деяких службах становив 63—65 років. Застарілим виявився й лоцманський флот (понад 20 років), а планів його оновлення не було. Багато лоцманів і лоцманів-операторів не проходили обов’язкової підготовки та перепідготовки.
Усе це свідчить про ставлення адміністрацій портів до безпеки мореплавства та їхнє небажання вкладати кошти в об’єкти, які не завжди приносять прямі доходи та не є для портів основним видом діяльності.
Держпідприємство «Дельта-лоцман» лише за рік сформувало кадровий резерв лоцманів і постійно добивається омолоджування персоналу, підвищення його кваліфікації, покращує соціальні умови. У Галузевому тренажерному центрі (ГТЦ) перепідготували понад 70 лоцманів і 48 лоцманів-операторів, навчили 70 лоцманів і 54 лоцманів-операторів. У результаті усунено недокомплект фахівців.
Прийнявши від портів лоцманські судна, «Дельта-лоцман» поставило більшість із них на капітальний ремонт. Замовлено шість нових сучасних суден. Виконано ремонт приміщень і побудовані нові лоцманські станції в портах. Розроблені плани модернізації служб регулювання руху суден і створення системи моніторингу судноплавства в територіальних водах України, вживають заходів до інтеграції цих систем у аналогічні системи Євросоюзу.
Колективи Керченського, Феодосійського, Севастопольського філіалів підприємства «Дельта-лоцман» виступили зі спільною заявою. У ній, зокрема, зазначається: «Державний морський лоцман України є представником нашої держави, який першим ступає на борт іноземного судна, що заходить в українські води. Лоцман зобов’язаний мати високу професійну підготовку, нести персональну відповідальність за свої дії. Досягти цього можна лише в рамках Єдиної державної лоцманської служби України».