Про місце України в «Європі 2020»
Як не опинитися «на узбіччі» багатомільярдного проекту транс’європейської мережі...![](/sites/default/files/main/articles/03112015/9gruz.jpg)
До 2020 року Європа має вибудувати транс’європейську мережу (TEN-T). Відповідний план окреслено у Стратегії «Європа 2020», а саме — в її складовій частині — Білій книзі. У процесі її розробки були визначені ключовими 319 морських портів у 22 країнах Європи, які мають стати частиною єдиної координованої транспортної мережі. До цієї мережі увійдуть залізниці, магістральні дороги, внутрішні водні шляхи, аеропорти, морські порти, річкові порти та системи управління рухом. Основним завданням TEN-T є стимулювання економічного зростання та конкурентоспроможності в єдиному економічному європейському торговому просторі за рахунок ефективних інтермодальних високошвидкісних маршрутів.
Обсяги фінансування розвитку інфраструктури TEN-T, зокрема портової, з фондів ЄС заплановані у розмірі 26 млрд на період 2014 — 2020 рр.
Зазначені 319 портів були відібрані Європейською комісією тому, що вони необхідні для ефективного функціонування внутрішнього ринку європейської економіки, з них 83 порти визнані як «базова мережа», тож сьогодні увага Єврокомісії зосереджена на цих 319 морських портах, функціонування яких забезпечує 96% вантажних транзитних перевезень через територію ЄС.
На мапі Європи Україна має дуже вигідне географічне положення, що має посприяти залученню транзитних вантажних потоків. У разі виконання зобов’язань та включення вітчизняної транспортної системи у TEN-T це дозволить залучати кошти на модернізацію транспортної інфраструктури з фондів ЄС та дасть поштовх розвитку економіки окремих приморських регіонів. Така ситуація пов’язана з тим, що сьогодні ЄС стикається з певними викликами, що, в свою чергу, відкриває можливості для українських портів, а саме:
— перспективи адаптації портів ЄС до збільшення запланованого до 2030 року трафіку та відкриття нових ринків;
— морським портам серйозну конкуренцію у перевезенні контейнерів складають контейнеровози (залізничний транспорт), які можуть транспортувати 18000 контейнерів на раз;
— простежуються значні диспропорції у переробці вантажів портами Європи; найефективнішими на сьогодні є порти Антверпен, Роттердам і Гамбург, які переробляють 1/5 усіх вантажів, що прибувають в Європу морем. Це спричиняє розрив у продуктивності — подовжені маршрути, об’їзд інших портів, збільшення витрат і, нарешті, збільшення викидів автомобільними транспортними засобами через затори, що негативно впливає на здоров’я населення ЄС.
Отже, сьогодні, зважаючи на висунуті ЄС вимоги до України в галузі розвитку транспортної політики та інфраструктури та окремо портової інфраструктури, Міністерством інфраструктури було розроблено плани імплементації законодавства ЄС, а Кабінетом Міністрів України їх схвалено.
Вимоги цих документів необхідно прийняти в рамках наближення положень, поданих у Розділі IV «Торгівля», і питань, пов’язаних із торгівлею, та Розділі V «Економічне і галузеве співробітництво» Угоди про асоціацію Україна — ЄС. Окрім цього, Європейським співтовариством у рамках наближення українського законодавства до законодавства ЄС були встановлені терміни імплементації нормативноправових документів від трьох до шести років.
Отже, згідно з вимогами, що висуває ЄС у вищезгаданій Угоді, Україні протягом трьох — шести років у морських портах необхідно:
• по-перше, утворити два контролюючі органи — за екологічною безпекою та безпекою від тероризму, які будуть організовані на кшталт подібних органів у ЄС;
• по-друге, підготувати інспекторів належного кваліфікаційного рівня;
• по-третє, розробити та затвердити низку законодавчих актів за стандартами ЄС, які регулюватимуть інспектування суден країн-членів Співтовариства, що заходитимуть до українських портів;
• по-четверте, розробити та затвердити низку підзаконних актів — планів та форм звітів, за якими здійснюватиметься контроль за екологічною безпекою та безпекою від тероризму, та надаватимуться відомості про технічний стан суден;
• по-п’яте, обладнати порти відповідним приймальним обладнанням для відходів та залишків вантажу.
ЦИФРИ «Дня»
• 74% експортних та імпортних вантажів від загального обсягу заходять в Європу через порти.
• 22 держави-члени ЄС вважають морськими.
• У сукупності в обслуговуванні портової інфраструктури зайнято 1,5 млн осіб.