«Прорив» вдалий
За два місяці після поновлення навігації українським глибоководним судноплавним ходом Дунай — Чорне море пройшли 107 кораблів. Як повідомляє прес-служба держпідприємства «Дельта- лоцман», на цих кораблях прапори 11 країн: України, Росії, Сент-Вінсенту, Туреччини, Грузії, Нідерландів, Панами, Антигуа, Камбоджі, КНДР і Барбадосу.
Раніше передбачалося, що при виведенні проекту на повну потужність за рік буде приблизно 600 суднопроходів. Тож уже сьогодні на 7% перевищено проектну наповнюваність українського каналу. На думку фахівців, це свідчить про значну перевагу українського варіанта та його високу конкурентоспроможність порівняно з Сулінським каналом у Румунії. Україна може забезпечувати цілодобовий двосторонній рух судів практично на 90% довжини всієї траси. А по всій протяжності Сулінського каналу рух односторонній і дозволений лише у світлий час доби. Це обмежує судноплавство та завдає судовласникам додаткових збитків через простої.
Однак і на українському каналі зроблено ще аж ніяк не все для нормального судноплавства. Глибини першої черги ходу дозволяють пропускати лише кораблі з осадкою не більше ніж 5,85 метра. Крім того, фрахт судів на наступний рік зазвичай здійснюють у грудні. Тому подальшого зростання кількості суднопроходів нинішнього року очікувати не слід.
І все ж у всіх, хто живе й працює поблизу від каналу, оптимістичний настрій. Регіон, який раніше називали депресивним, прокинувся. Зараз — у рамках першого етапу проекту поновлення глибоководного ходу — триває будівництво захисної дамби і розчищається фарватер в Кілійському гирлі. Завершується державна експертиза другого етапу глибоководного суднового ходу гирлом Бистре. Закінчити окреслені роботи тут планують у грудні 2005 року. Відповідно до міжнародних вимог до цього часу мають бути узгоджені й офіційно опубліковані постійно діючі правила плавання суден і особливий режим проходження суден у межах Дунайського біосферного заповідника, а також затверджені тарифи.
За прогнозами фахівців підприємства «Дельта-лоцман», український канал Дунай — Чорне море після запуску другої черги зможе прийняти до 60% дунайського вантажопотоку, тоді як досі через Україну проходило лише 1—2%.