Рецепт від бездоріжжя
Експерти: передача автомобільних шляхів на утримання місцевої влади буде успішною за умови виділення додаткового фінансування
Українське бездоріжжя обіцяють підлатати... силами місцевих органів влади. За словами віце-прем’єр-міністра інфраструктури Бориса Колесникова, більшість автомобільних шляхів України (окрім національних і міжнародних) 2013 року переддуть на баланс місцевих адміністрацій. «З 170 тисяч км шляхів приблизно третина залишиться в підпорядкуванні Мінінфраструктури. Решта відійде місцевим органам влади», — уточнив він. На думку Колесникова, такий підхід сприятиме підвищенню якості шляхів, оскільки їх будівництво фінансуватиметься раціональніше. Окрім того, буде повністю реформовано систему управління. «Необхідно, аби в кожному населеному пункті була якісна дорога — це буде завдання місцевих адміністрацій, а національні траси ми приведемо до ладу дуже швидко», — запевнив він.
Експерти позитивно оцінюють намір реформувати галузь. Але застерігають, що реформа не піде, якщо разом з дорогами місцеві органи влади не отримають додаткових джерел фінансування на ці цілі.
Президент Всеукраїнської асоціації автомобільних перевізників (ВААП), народний депутат Ігор ШКІРЯ розповів «Дню», що в місті, де він балотується, проблема з фінансуванням ремонту доріг стоїть дуже гостро. «Місто, навпаки, з усіх сил намагається передати дороги з міського балансу на баланс «Укравтодору». Дороги розбиті, і їх передають в надії, що за бюджетні кошти їх відремонтують», — каже він.
Місцева влада згодна взяти під свою опіку дороги, але за умови отримання додаткових джерел фінансування на ці цілі. Грошей, що «на сьогодні виділяються, на дороги не вистачає», — каже «Дню» мер міста Вінниці Володимир ГРОЙСМАН. За його словами, левова частка цих грошей йде на утримання доріг, а ось на капремонт і будівництво нових доріг фактично нічого не залишається. «Пряма передача доріг на місця без додаткового ресурсу не розв’же проблеми», — каже він. За його словами, одним з джерел фінансування ремонту і будівництва доріг може стати перерозподіл коштів від акцизу на пальне у бік збільшення відрахувань до місцевих бюджетів. Можливий також, каже він, варіант використання з цією метою паркувального збору. Але повноцінно використовувати цей збір сьогодні не можна, каже Гройсман, адже немає муніципальної міліції, що стежить за сплатою цього збору.
Разом з дорогами, запевняє екс-голова «Укравтодору» Вадим ГУРЖОС, місцева влада отримає й частину бюджетних коштів на ці цілі, які сьогодні сконцентровані в одному органі. Тому боятися змін не треба, каже він. Дійти до такого рішення, каже Гуржос, він закликав ще 2005 року, вивчивши світовий досвід розв’язання дорожньої проблеми. У світі, веде далі він, лише 10-15% доріг перебуває під опікою держави, решта — в управлінні місцевих органів влади. За його словами, ухвалювати це рішення треба невідкладно, оскільки рік у рік інфраструктура місцевих доріг погіршується, адже серйозних ремонтів через дефіцит коштів, як правило, ніхто не проводить.