Скромний показ із обнадійливим результатом
Київ освоює світовий ринок інвестицій у комерційну нерухомість
Україна вперше цього року вирушила до Канн на МІПІМ — найбільшу міжнародну виставку в сфері комерційної нерухомості. Тут щорічно збираються провідні представники будівельної індустрії та фінансового світу. У нинішній 15-й виставці брали участь 290 міст, 5,5 тисячі компаній, тисячі інвесторів.
Україна, на жаль, була представлена досить скромно. У багажі нашої делегації виявилися лише лічені кілограми роздавального матеріалу, тоді як інші учасники обмінювалися інформацією про свої міста та країни, заплановані проекти на електронних носіях. Проте, як відзначили українські «делегати», дебютанта зустріли з цікавістю: біля стендів побувало багато відвідувачів, у яких виникало безліч запитань. Щоправда, були й такі: а чи можна Україні довіряти?
Директор із питань розвитку компанії «HCM group» Михайло Єрмоленко пояснює активний інтерес до нашої країни не тільки її масштабами та її положенням у центрі континенту, а й тим, що «ризики для інвестора в нас уже не набагато вищі, ніж в Європі, тоді як рентабельність відрізняється якраз в іншу сторону й істотно». Як вважають українські експерти, які побували в Каннах, вражають і темпи розвитку нашого ринку: якщо зараз за будівництвом нерухомості Київ відстає від тієї самої Москви на три-чотири роки, то через рік відставатиме всього на півтора. Генеральний директор торгового центру «Квадрат» Олександр Овчар вважає: «Ще кілька років інтенсивної забудови в нас є: ринок ще досить порожній». Проте назвати розміри потенційних інвестицій, які можуть прийти найближчим часом до столиці, «канські гості» завагалися. Разом із тим місткість київського ринку, судячи за їхніми словами, можна визначити й непрямо. Так, проекти вартістю в $20 мільйонів Київ навіть і не розглядатиме — виключно від $50 мільйонів і вище. Чи не постраждає від такого підходу «перебірлива наречена»?
Як відзначали учасники МІПІМ, «інвестор до цього готовий». У нього, насамперед, є інтерес до готельного бізнесу (найближчими днями представники низки інвестиційних компаній і великих операторів — наприклад, «Хілтон», «Інтерконтиненталь» приїдуть до Києва поговорити на цю тему) і до будівництва великих торгово-розважальних центрів. Інвестори, безумовно, побачать у Києві якісно виконані проекти та серйозне до них ставлення. Проте, як вважають «міпімівці», іноземці все ще відчувають «великий страх через наш імідж, досить низьку культуру взаємовідносин влади та бізнесу». Крім того, перешкодою для інвестиційних контрактів нерідко є ще й те, що наші компанії не вміють готувати проекти в європейському форматі. Так, проекти, які виставляють на МІПІМ, уже мають комплексне рішення: інвестору залишається тільки вкласти кошти, отримати пакет документів і лише стежити за тим, щоб його гроші працювали ефективно. На Заході повністю домінує раціональне ставлення до земельних ресурсів, переглянуті будівельні норми, правила та процедури, тому «конфлікт» між усталеною архітектурою та комерційними новобудовами практично виключений.
Українські учасники виставки також звернули увагу на те, що Варшава, Вільнюс, Москва, Санкт-Петербург і деякі інші міста постсоціалістичного простору, судячи з усього, на МІПІМі вже «свої люди». Наприклад, Краснодарський край Росії на стенді площею в 130 квадратних метрів (такого самого розміру стенд розгорнула вся Італія) розмістив інформацію про містобудівну й архітектурну концепцію кількох своїх міст, представив проекти розвитку комерційної нерухомості, транспортних об’єктів. Наші експерти відзначали: це свідчить про «рівень підходу до освоєння інвестицій». А ще більше їх уразило, що фірми та мерії міст-учасників МІПІМа виступають, як правило, одним фронтом. І тут, зрозуміло, є логіка. Голова «ІнтерКонтинентБанку» Ігор Петровський вважає, що міська влада показує цим свою зацікавленість в інвестиціях, підкреслює ставлення до бізнесу, а підприємці демонструють як лояльність владі, так і те, що їхній бізнес легальний. Стенд Вільнюса вразив усіх великими розмірами. На думку українців, він давав потенційному інвестору цілковите уявлення про те, які програми найближчим часом планують реалізувати в місті, і дозволяв йому, не відкладаючи в довгий ящик, ухвалити рішення про можливу участь у них. «Нам ще дуже довго йти до цього», — зітхали кияни, згадуючи про МІПІМ. Водночас участь у виставці в Каннах істотно посилила оптимістичні очікування. Щойно в Києві відпрацюють проекти детального планування, інвестор у місті з’явиться, — впевнені дебютанти виставки.