Теплична перспектива
Український поліетилен має подешевшати
Виробництво ранніх овочів, а також квітів в Україні стримується значною мірою через високу вартість та нетехнологічність поліетиленової плівки, яка використовується у теплицях та оранжереях. Першу в Україні лінію з виробництва тришарової поліетиленової плівки завширшки 12 метрів запустили на заводі «Планета Пластик» у м. Ірпіні. Подібні технології діють у Польщі, Угорщині та Туреччині, але таких параметрів там іще й досі не досягнуто.
Головна родзинка української технології, за словами виробників, — надійніший захист для рослин та на 15% менша вартість у порівнянні з закордонним продуктом. Останнє досягатиметься за рахунок зменшення витрат сировини. Три шари плівки з різними властивостями забезпечують дотримання основних вимог виробників. Внутрішній шар містить досить міцний поліетилен. Верхній — ультрафіолетовий стабілізатор, який захищає від негативного впливу сонця. І третій — сприяє швидкому стіканню вологи, унеможливлюючи її потрапляння зі стінок теплиці на листя рослин, що часто призводить до хвороб.
Донедавна вітчизняний ринок якісної поліетиленової плівки наповнювався за рахунок імпорту з Польщі та Угорщини. Виробництво у Ірпіні почало працювати у тестовому режимі лише з лютого. Однак не вистачало фінансування. «Неможливо щось створити, не скориставшись кредитними коштами банків, але коштує це дорого, — зазначає один із засновників «Планета Пластик» Микола Смолін і додає: — Сьогодні ми намагаємося реструктуризувати наші кредити, переорієнтуватися на банки, які можуть дати більше покриття майна під заставу, а також профінансувати закупку сировини для нашої фірми. І при цьому кредити мали б бути недорогими».
Доступ до дешевших кредитів відкриє можливість здійснювати сировинні закупівлі за кордоном без допомоги посередників, що також позитивно вплине на ціну кінцевого продукту.
Окупність виробництва, за словами Смоліна, залежить від темпів виходу на внутрішній та зовнішній ринки і становить один — два роки. Нині виробництво працює на 30— 40% своїх потужностей. Головне завдання — протягом наступних двох років збільшити завантаження до 80%. Такі перспективи цілком реальні. У порівнянні, наприклад, з польською плівкою, собівартість української на 20% менша. А це вже значна конкурентна перевага для покупців.
Втім сьогодні ірпінська плівка постачається лише на внутрішній ринок. Але найближчим часом експортну політику планують відкорегувати. У напрямку Росії піде до 50% продукції. Через пару років планується вихід на Польщу, Казахстан, Бельгію. Допомагає налагодити продаж власна торговельна мережа. «Планета Пластик» має 13 власних філій- представництв і 17 офіційних дилерів. Втім до кінця року кількість торговельних точок не розширюватимуть, а добиватимуться більшої ефективності кожної з них.
Нині частка підприємства на ринку становить 7%. Та підприємство має значний виробничий потенціал. Нова установка випускає тонну плівки за годину, отже при повному завантаженні — 24 тонни на добу. Тож за два роки частку ринку планується збільшити до 10%. З урахуванням того, що новий вид плівки можна використовувати не від одного до трьх років, як сьогодні, а, за словами Смоліна, удвоє довше, це завдання також не з легких.
Втім свій маркетинг компанія не будує на кількісних показниках. «Головна мета — забезпечення якісною продукцією... Ми контролюємо своє виробництво наскрізь — від етапу виробництва до етапу продажу кожному конкретному покупцеві», — говорить Смолін. Забезпечує такий контроль сертифікована лабораторія. Своєрідною страховкою для клієнта стає і гарантійний талон, який можна знайти у середині кожного рулону.