Цікавість як життєва необхідність

Збір даних про партнера повинен стати для вас обов’язковим етапом підготовки до угоди. Але йдеться не про просту цікавість, а про самозахист від «хижаків», про виживання вашого бізнесу. Коло відомостей, які вам потрібні, визначає конкретне завдання. Може йтися про кредитування, одноразову угоду, тривалу співпрацю, інвестування, залучення інвестора, надання гарантій, здачу в оренду нерухомості, лізинг майна, вступ до холдингів і концернів, посередництво та багато іншого. В американському кіно поліцейський застерігає арештованого: «Ви маєте право мовчати. Все, що ви скажете, може бути використане проти вас». Перефразовуємо цю сакраментальну фразу на бізнесовий лад: усе, чого ви не знаєте, може бути використане проти вас. А те, про що ви дізналися, починає працювати на вас. Управляти можна лише тим, про що ви знаєте. Практикою бізнесу доведено: сором’язлива та не допитлива людина ніколи не стане успішним бізнесменом. Прагнення інформації, а тим більше про конкурентів і партнерів — риса справжнього підприємця. Інформації ніколи не буває багато. Якщо відомості дублюють уже відоме, то це не означає, що така інформація зайва. Це означає, що вона має самостійну цінність, як підтвердження достовірності тієї, яку отримали раніше. То які відомості треба зібрати та перевірити, щоб отримати максимально повне уявлення про партнера як базу для прийняття правильного рішення? Перерахуємо їх, а потім розглянемо кожне окремо. Правильна повна та скорочена назва підприємства; наявність і реквізити державної реєстрації, історія перереєстрацій; юридична та фактична адреса; номери телефонного та факсимільного зв’язку; правова форма та форма власності; статистичний код; засновники та їхні частки; офіційні відомості про адміністрацію (топ-менеджмент); банківські реквізити; основні види діяльності; майно власне й орендоване; материнські та дочірні компанії, філіали, співзаснування інших компаній; фінансові показники за останній звітний і попередні періоди; основні клієнти; податкова та кредитна дисципліна; участь в арбітражі як відповідача; участь керівників і засновників підприємства в керівництві та засновництві інших підприємств, фінансове становище та репутація цих підприємств.
Навіть доброчесна фірма в різні періоди та за збігом різних обставин може мати фінансові, виробничі, збутові, організаційні й інші ускладнення. Тому важливо знати, в якій ситуації перебуватиме ваш партнер у період виконання своїх зобов’язань перед вами.
Наприклад, під час реалізації запланованої угоди ваш партнер повинен погасити кредит. Або в цей період він планує провести реконструкцію виробничих приміщень. А можливо, саме в цей час набуде чинності якась законодав ч а новація, наприклад, ліцензування того виду діяльності, до якого належить ваша операція. Усе це нормальні явища, але вони можуть позначитися на платоспроможності партнера, на своєчасності (а то й на можливості взагалі) виконання ним своїх зобов’язань.
Тому дані, отримані при перевірці та зборі інформації, повинен доповнити аналіз майбутніх можливих ризиків співпраці з конкретним партнером у конкретних умовах у конкретний період. Після цього можна буде обирати схему оптимального поєднання найбільшої вигідності за найбільшої безпеки співробітництва. Якщо, звісно, в ході такої перевірки не було встановлено, що жодних відносин із цим підприємством мати взагалі недопустимо.
І ще: не замінюйте перевірку партнера думкою про нього третіх осіб, навіть якщо їхні колишні контакти завершилися цілком благополучно. Не керуйтеся рекомендаціями тих, хто не розділить із вами наслідків, хто не відповідатиме «власною шкурою» за свого протеже, який може обдурити вас.
Під час наступної зустрічі на сторінках «Дня» ми пройдемося за кожним із пунктів вищенаведеного списку та подивимося, які сюрпризи можуть ховатися навіть у найелементарніших даних про ту чи іншу фірму.