Україна стане суспільством освічених споживачів. Коли?
Вже протягом чотирьох місяців у 36 школах України, відібраних Міністерством освіти, 2000 учнів проходять навчання за курсом «Основи споживчих знань».
Цьому передував проведений у Києві семінар, на якому пройшли навчання 50 учителів-методистів з 8 областей країни. По закінченні навчального року (в середині 2000 року) вчителі зберуться знову, щоб висловити свої зауваження та пропозиції за результатами апробації нового курсу. Все це буде враховано при підготовці нової редакції підручника, призначеного вже не для експериментальної, а для повсюдної освіти в системі загальноосвітньої школи. Для фінансової підтримки цього проекту дуже пригодяться і кошти нового фонду, утвореного в 1999 році.
«Інститут споживача» — таку назву отримав благодійницький фонд, встановлений нещодавно Українською асоціацією споживачів. Особливість новоствореного фонду полягає в тому, що технічна та фінансова допомога прямуватиме не на підтримку організацій, а на реалізацію ними конкретних програм і проектів. Найближчим завданням для фонду стане реалізація програми соціальної адаптацій споживачів до економічних і соціальних реформ, які проводяться в Україні. Ця програма направлена на підвищення авторитету і впливу споживачів на виробників і владні структури. І одна з її підпрограм — інформування й просвіта споживачів — вже втілюється в життя.
Право на просвіту — одне з основних прав споживачів у всьому світі. Конвенція ООН 1985 року і Директива з просвіти споживачів 1986 року визначають, що просвіта споживачів має бути безперервним процесом — починатися в школі і продовжуватися протягом усього життя людини. Грунтуючись на цих документах, 13 років тому Європейська Рада міністрів прийняла резолюцію про просвіту споживачів у початковій і середній школі в країнах-членах Євросоюзу. Україна ж змогла долучитися до цього суспільно важливого процесу тільки 1999 року.
Засадничим документом при розробці навчальної програми став Закон України «Про захист прав споживачів». Крім того, Українська асоціація споживачів звернулася до власного досвіду (а він вже налічує 10 років) і до досвіду конс'юмерських (від англійського consumer — споживач) організацій європейських країн, передусім — Великої Британії. Ретельне вивчення стану споживчої просвіти за кордоном дозволило уникнути багатьох помилок, неминучих за будь-яких починів.
А головною подією року в українському конс'юмеризмі, безсумнівно, став вихід у світ навчального посібника «Основи споживчих знань». Це перше видання такого роду в Україні і перший результат діяльності «Інституту споживача».
Автор посібника, керівник Керченської асоціації споживачів Ірина Шебулдаєва вважає, що в справі поширення споживчих знань однаково важливі як просвітницький, так і виховний ефекти:
— Навчання не тільки прищеплює учням практичні навички, як захистити себе і своїх близьких від неякісних товарів і послуг в умовах ринкових відносин, а й сприяє формуванню у них почуття громадянської гідності. Знання власних прав у рамках чинного законодавства дає людині вкрай необхідне їй відчуття упевненості.