Перейти до основного вмісту

Український хенд-мейд «виріс» із сувенірів

17% наших співгромадян мають хобі, на якому можна заробляти
11 липня, 19:55
ФОТО МИКОЛИ ТИМЧЕНКА / «День»

Світова мода на хенд-мейд торкнулася України. Країна переживає справжній бум популярності авторських виробів. Керівник сервісу з продажу товарів ручної роботи Crafta.ua Олександр Юр’єв стверджує — українцям є куди розвиватися у цьому напрямку, бо попит продовжує зростати. Наших співгромадян все більше цікавлять практичні побутові речі авторського виготовлення.

Дуже довго в Україні хенд-мейд асоціювали саме з сувенірами, які пропонують туристам біля музеїв та історичних пам’яток. Та коли вітчизняний ринок відреагував на нові тенденції, які прийшли до нас із Заходу (жителів США та заможних країн Заходу давно приваблюють унікальні та якісні речі — авторський одяг, аксесуари, різноманітні товари для дому), виявилося, що скринька, булава та писанка — не зовсім те, що потрібне нашому споживачеві. Майстри, які переорієнтувалися, змогли одразу знайти своїх покупців.

ЯК КРИЗА «ПЕРЕКРОЇЛА» РИНОК

Одним із чинників розквіту попиту на український хенд-мейд стала криза. Безумовно, спочатку вона негативно вплинула на ринок товарів авторського виробництва: на початку 2014 року продажі впали в першу чергу через те, що люди стали економити на всьому, що не входило до групи товарів першої необхідності. Під цю категорію потрапили й подарунки (а близько 42% хенд-мейд виробів купували саме для цієї мети).

Ще одним кризовим фактором стало подорожчання матеріалів. Ще за часів «долара по вісім» українські виробники закуповували переважно іноземні нитки, тканини, прикраси, фурнітуру та інші елементи. Після курсового коливання закупівельні ціни зросли у кілька разів — і це відповідно вплинуло на собівартість готових виробів. Але згодом почався період стабілізації ринку.

Починаючи з другої половини 2015 року, попит на товари ручної роботи значно виріс: майстри та споживачі встигли пристосуватися до нових ринкових умов. Зокрема, деякі автори знайшли альтернативу у матеріалах вітчизняного виробництва. Авторські вироби більш якісні, унікальні, а ціни на них часто такі ж, як і на масову продукцію, через те, що у їхній собівартості не закладено витрати на оренду, рекламу, логістику, підтримку бренду тощо.

ШАНС ПОДОЛАТИ БЕЗРОБІТТЯ

Враховуючи тенденції, продаж товарів ручної роботи можна розцінювати як варіант для розвитку власного бізнесу, що особливо актуально на тлі складної ситуації на ринку праці. Зокрема, за даними Міністерства соціальної політики, в нашій країні за одне робоче місце змагаються 19 осіб, причому найменший попит — на представників середньої кваліфікації.

Одна з переваг розвитку бізнесу з виробництва та продажу товарів авторської роботи — відсутність великих капіталовкладень на початку. Достатньо витратитись на матеріали для перших кількох виробів — а це доступно майже кожному. Також необхідно орієнтуватися на попит. Зараз покупців найбільше цікавлять такі авторські товари:

•  меблі;

•  текстиль;

•  дитячі речі (одяг, іграшки, аксесуари);

•  дорослий одяг та взуття;

•  прикраси та аксесуари;

•  натуральні косметичні засоби;

•  канцелярські товари.

РИНОК ЗБУТУ ТОВАРІВ РУЧНОЇ РОБОТИ

Продавати хенд-мейд вироби українські майстри можуть на спеціалізованих ярмарках і виставках. Щоправда, такі заходи проводять нерегулярно (пікові сезони — літо та 1—2 місяці перед Новим роком). Тим більше, що участь у заходах доступна не кожному — вона не безкоштовна, крім того, майстрам з невеликих населених пунктів доводиться везти товар до великих міст, що досить незручно.

Тож багато майстрів здають свій товар під реалізацію у спеціалізовані крамниці або продають їх власноруч на «стихійних» ринках хенд-мейду. Яскравий приклад — Андріївський узвіз у Києві. Але цей спосіб також не дуже зручний, бо потребує великих затрат часу. Майстрам буквально ніколи працювати над новими виробами. Тим більше, що покупці на таких ринках — далеко не весь зріз можливої цільової аудиторії. Ну хто на узвозі купуватиме меблі?

Ще один спосіб — продаж власних товарів через власний сайт. Він дає можливість залучити більшу кількість покупців з усієї країни чи навіть сусідніх держав. Але створення і просування інтернет-ресурсу — досить дорога справа, що також займає немало часу.

Один з найбільш прийнятних способів продажу продукції ручної роботи — розміщення на спеціалізованих інтернет-платформах. Найбільш відомий закордонний портал, який спеціалізується на продажі хенд-мейд товарів та здебільшого орієнтується на майстрів зі США та Європи, — Etsy.com.

Проте нещодавно почали відкриватися вітчизняні інтернет-платформи. Серед них — Crafta.ua, головне завдання якого, як стверджують його засновники, — зібрати якомога більше майстрів та шанувальників хенд-мейд виробів на одній платформі, зробити розміщення та пошук необхідних товарів максимально зручним та швидким, а також дати покупцям можливість замовляти товари напряму у майстрів.


•  17% наших співгромадян мають хобі, на якому можна заробляти (зокрема хенд-мейд);

•  близько 42% майстрів — творча молодь;

•  серед виробників товарів ручної роботи 64% — жінки.

Більшість із них — молоді мами, які почали створювати цікаві речі (здебільшого для дітей), перебуваючи у декретній відпустці, для багатьох це перетворилося на постійну справу та джерело додаткового доходу

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати