Уранці сертифікат, увечері — ліцензія
Авіаперевізники впроваджують системи управління якістюХвиля обов’язкової сертифікації докотилася до авіатранспорту. Досі сертифікати якості ISO-9000, ISO- 9001 та інші сертифікати, що підтверджують управління якістю на рівні, прийнятому в міжнародних компаніях із хорошою репутацією, отримували здебільшого підприємства, які активно працюють на світовому ринку авіаперевезень. Для інших це було бажаним, але зовсім не обов’язковим кроком. Днями Департамент авіаперевезень Мінтрансу України провів семінар для представників українських підприємств, які працюють на цьому ринку. Серед іншого прозвучало, що тепер наявність сертифіката якості стане обов’язковою умовою для подовження ліцензій.
Уся нормативна база цієї ініціативи тримається на Указі Президента від 2001 р., в якому йшлося про необхідність підвищення якості вітчизняної продукції, та розпорядженнi Кабінету Міністрів від 31 березня цього року. Розпорядження уряду містить план заходів щодо реалізації Концепції державної політики у сфері управління якістю продукції (товарів, робіт, послуг). Розпорядженням передбачено цілий комплекс заходів, одним з яких, судячи з усього, і став семінар, на якому авіаперевізникам пояснили, як жити далі. За словами заступника директора Укравіатрансу Миколи Марченка, перехід на нову систему управління якістю необхідний, у першу — й головну — чергу, безпосередньо самим перевізникам. На його думку, ці заходи допоможуть їм стати більш конкурентоспроможними на внутрішньому і світовому ринках. У свою чергу президент української асоціації якості Петро Калита впевнений, що іншого виходу підприємства в епоху глобалізації економіки просто не мають.
Для більшої переконливості на семінарі були присутні володарі модних сертифікатів, які розповідали про успіхи своїх підприємств після переходу на нові системи управління якістю.
Отримати потрібний сертифікат можна, провівши необхідні заходи самостійно або запросивши якусь із консалтингових фірм, що спеціалізуються на цьому виді бізнесу. Послуги консультантів коштуватимуть приблизно 50 тисяч гривень. Плюс-мінус 10—20 тисяч, залежно від розмірів бізнесу та кількості співробітників.
За словами начальника відділу Укравіатрансу Сергія Гайденка, авіаційний департамент нічого нікому не нав’язує, а вимагає тільки, щоб підприємства провели оцінку власної системи якості та подали пропозиції щодо необхідних покращень для відповідності системам ISO.
Експерти зазначають, що програма обов’язкової для всіх сертифікації має кілька слабких сторін: одна з них у тому, що ще точно не відомо, наскільки сертифікація за системами ISO полегшить українським авіапідприємствам прохід на європейські ринки перевезень. Там уже давно висувають жорсткіші умови як до техніки, так і до її обслуговування. Тобто літак, що не відповідає, скажімо, за рівнем шумів, у іноземному аеропорту обслуговуватимуть, але коштуватиме це набагато дорожче, не кажучи вже про незручності, пов’язані з «рулюванням» на далеко розташовані стоянки. А якщо українські підприємства закуплять нову техніку, то потреба в доказах високої якості своєї роботи, швидше за все, відпаде сама по собі.